De Julianatoren in Apeldoorn krijgt komende winter een nieuwe achtbaan, die volgend jaar opengaat voor publiek. Twee attracties krijgen een nieuwe plek: het Brandweerspel en de Jump Around. Ook komt er een nieuwe YouTube-serie, die vanaf volgende maand te zien is.
Deze week kreeg de Julianatoren een vergunning van de gemeente Apeldoorn om het Brandweerspel en de Jump Around te verplaatsen. Nu blijkt dat daarachter de komst van een achtbaan schuilt. De nieuwe attractie wordt door Juliantoren-directeur Jeroen Buter omschreven als ‘een kleine spinning coaster’: een achtbaan waarbij het bakje meedraait. ,,Die komt er voor kinderen tot 7 jaar’’, zegt Buter.
Wild West
De directeur van het kinderpretpark aan de Amersfoortseweg wil nog niet alles prijsgeven van de achtbaan, maar geeft wel een klein tipje van de sluier. ,,De attractie is al in Nederland en wordt komende winter geplaatst. De naam volgt later, maar het thema van de achtbaan is wild west. Daarmee past het goed in het cowboygebied, waar ook de sombrero‘s staan.’’
Om die reden moeten het Brandweerspel en de Jump Around dus wel verhuizen. ,,Ze gaan naar het gedeelte waar nu de zweefmolen staat. Die is op zijn beurt toe aan onderhoud’’, zegt Buter. Volgens hem verdwijnen er geen attracties. ,,We zijn druk bezig om het park op te knappen. Dat doen we normaal in de winter, maar we hopen volgende maand weer open te kunnen. Dan ziet het park er spic en span uit.’’
Dino en Dina
Op de nieuwe achtbaan en de heropening moeten fans van de Julianatoren nog even wachten. Wel is er een nieuwe YouTube-serie op komst met Dino en Dina. ,,De eerste aflevering staat gepland voor volgende maand. Momenteel hebben we er 20 opgenomen en we zijn nog bezig met een tweede format, die wat educatiever van aard is. Het was een flinke klus, want de verhalen hebben we voor het eerst zelf geschreven.’’
Door de coronacrisis vindt de Julianatoren zichzelf noodgedwongen opnieuw uit. ,,We zijn nog meer zelf gaan doen. Aangezien de bezoeker niet naar ons kan komen, gaan wij naar hen toe. De serie Jut en Julia draait bovendien niet meer op RTL4. Daarom investeren we in YouTube, waar we de komende jaren hard hopen te groeien.’’