ppc-anoniem-1 met bijvoorbeeld 2 euro winst per product dan komen de gezonde varianten nog steeds een stuk duurder uit de bus, terwijl je er als park dus flink op inlevert.
Hoe bedoel je inleveren als je alsnog 2 euro winst maakt per item?
Ik heb geen idee hoe de prijzen worden berekend, maar ik weet wel dat de marges op snacks hoog moeten zijn. Neem bijvoorbeeld de simpele kroket. Deze is in de 1,80 euro op de menukaart. Nu heeft de Efteling zeker kosten om dat kroketje te bereiden, maar als ik bij de appie een kroketje haal betaal in met een voordeelverpakking 40 cent per Mora kroket. En eens, je hebt ook een frituurpan nodig en een student die het kroketje in het vet wil gooien, maar dan nog hebben we het over een winstmarge op dit product van rond de 100% . . . en dan reken ik denk nog heel conservatief gezien de Efteling zijn kroketten niet bij de Appie haalt en dus ook zeker geen 40 cent per kroketje betaald maar een heel stuk minder.
En ja, helemaal terecht, de Efteling is geen filantropische instelling, maar ik denk dat je een gezond assortiment uit wil brengen om het ook te verkopen, en als je uiteindelijk 30 gezonde broodjes in de vitrine hebt liggen en er uiteindelijk 25 weg moet gooien omdat iedereen ze te duur vind dan gaan je marges nog verder omlaag. Mensen kiezen met 3 dingen.
Ik denk daarbij dat bij significante prijsverschillen de portemonnee wil. Als je een lekkere maaltijdsalade kan krijgen voor 6,50 en een snack menu voor 5,80 dan heeft de salade een kans. Als de salade 8,50 is, hoe lekker hij dan ook is, dan zullen er toch minder mensen gaan voor die salade en dat is zonde, zowel van de salade die wordt weggegooid als van de gezondheidswinst die je niet hebt bereikt.Dit uiteraard wel als de producten op dezelfde plek verkocht worden.
Daarmee denk ik dus dat er 2 paden kunnen zijn. Of de Efteling wil echt gezondere gasten en zal zorgen voor een enigszins concurrerende prijs voor het gezonde aanbod, of ze hebben hun PR momentje vandaag weer gehad en gooien nog een kroketje in het vet omdat ze die altijd wel kwijt raken.
[EDIT] - Dus ik denk dat we het voor een (groot) deel wel eens zijn en dat er een suiker- en cholesterol-tax nodig is om ongezonde dingen duurder te maken en zo gezonde dingen een goede kans te geven. Maar ik denk niet dat dit commerciële bedrijven helemaal vrijpleit van het dergelijke gezonde initiatieven een eerlijke kans te geven ten koste van de marge.