Gisteren naar Tenet geweest in de bios.
Ten eerste, wat is de bios een verademing in deze tijd. Maandagavond de kaarten besteld voor de donderdagmiddag. Als eerste daarmee de beste plekken kunnen uitkiezen online om vervolgens door de corona maatregelen niemand om je heen te hebben. Top.
Enfin, de film zelf. Groot Nolan fan en deze film stelt wederom zeker niet teleur. Ik hou van zijn rauwe en realistische -noem het industriële- filmsettings en sfeer, voornamelijk Europese locaties helpen daar goed bij (al creëerde hij die sfeer ook ijzersterk met The Dark Knight), en natuurlijk het gebrek aan scènes uit de computer. Gewoon ouderwets filmwerk, het spat er weer vanaf en je zit altijd midden in de actie.
Het mag inmiddels bekend zijn dat hij speelt met de natuurwetten, in dit geval de tijd. De film is daarmee niet altijd direct logisch maar door de manier waarmee Nolan je meeneemt blijf je kijken en wil je de film alleen maar vaker zien om het écht te begrijpen.
Enige kritiek is dat de film bij vlagen en vooral richting het einde me iets te snel ging waardoor het voelt alsof Nolan iets teveel van de hak op de tak gaat. Maar goed, juist daarom zal dit niet de enige keer zijn dat ik de film zie want in het laatste uur raakte hij me het meeste kwijt. Tenslotte mis je door de snelheid wat diepte in de personages die je daardoor minder meenemen maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de actie die de kijker pakt.
Kortom. Ga hem zien en ga hem in de bios zien. Sponsor ze. Hou ze overeind. Echt, een betere bioservaring zal je nooit meer kunnen ervaring. Zo’n film in zo’n gegarandeerd rustige bios.