De Efteling heeft grootse plannen voor de attractie PandaDroom. Het 17 jaar oude 4D-theater krijgt eind 2019 een nieuwe film, nieuwe horeca én een nieuwe naam: Fabula.
In 2002 werd, in samenwerking met het Wereld Natuur fonds NL, PandaDroom geopend. Omdat de ontwikkelingen op het gebied van beeld en techniek snel gaan, worden zowel de 3D-techniek als de inhoud van de 17 jaar oude film vernieuwd. Ook krijgt de attractie een nieuwe naam: Fabula. De samenwerking tussen de Efteling en het Wereld Natuur Fonds eindigt eind 2019, wanneer Fabula haar deuren opent.
Totaalconcept met thema natuur
In Fabula staat het thema natuur op een speelse en vrolijke manier in de hoofdrol. Niet alleen de film wordt vernieuwd, ook het restaurant en de souvenirwinkel worden aangepast. Het restaurant krijgt binnen en buiten meer zitplaatsen en een nieuwe menukaart met verse en verantwoorde vlees-, vis- en veganistische gerechten. Kinderen kunnen er straks nog steeds overdekt spelen. De investering voor de ontwikkeling van Fabula bedraagt 3,5 miljoen euro.
4D-filmavontuur
De gerenommeerde Britse studio Aardman, bekend van Wallace & Gromit, Chicken Run en Shaun het schaap, produceert de nieuwe 3D-film. De tien bestaande 4D-effecten uit de attractie, zoals water-, geur- en windeffecten, zijn óók onderdeel van de nieuwe film. De film wordt vrolijk, spannend en iets korter, waardoor straks meer gasten de attractie kunnen beleven. Fabula is geschikt voor alle leeftijden.
Het verhaal van Fabula
In een voorshow en een hoofdshow van beide circa acht minuten, zie je een film over een jonge beer en een dappere eekhoorn. Het botert niet goed tussen de knorrige beer en de andere dieren, waarop Klaas Vaak besluit de beer een paar levenslessen bij te brengen. Tijdens een avontuurlijke droom bezoeken de beer en de eekhoorn leefwerelden van andere dieren en leren zich aan te passen. Dat zorgt voor wonderlijke, hilarische, spannende en ontroerende momenten.