Whut? Ik hoor het je denken, we hebben toch al sinds 2003 een museum in de Efteling waar de geschiedenis langskomt? Wat is dit dan voor een raar topic?
Nou, dat ga ik je vertellen. Ga even rustig zitten en laat het even bezinken ;-) Met de discussie over een herbestemming van de walvis van de Polka Marina kwam al meerdere malen naar voren dat het museumpje erg vol begint te raken doordat de stukken enorm in volume beginnen te groeien. Waar we in 2003 nog vooral te maken hadden met virtrines en tekeningen is de tuin inmiddels een volwaardige aanvulling met stukken geworden. Nu de Efteling in rap tempo attracties vervangt en/of verwijderd komt dit punt ook iedere keer weer terug; wat doen we met stukjes Efteling die achterblijven? Naar het museum? Nee, want te groot, te druk en te vol zijn dan veel gehoorde argumenten.
Dus ik zat zojuist aan m'n koffie te nippen en dacht, wat zou het toch interessant zijn als de Efteling een echt museum zou openen. Een apart gebouw, aparte entree (mocht je dat willen) en gepensioneerde medewerkers als museum suppoost. Ik ben wel fan hoor. Het huidige Efteling museum blijft uiteraard zoals het is, maar met de komst van een zelfstandig museum krijgt het park ook de kans om wat uitgebreider stil te staan bij mensen die in het verleden een behoorlijke stempel op het park hebben gedrukt en ons ontvallen zijn. Denk aan een Van der Ven expositie, een De Boer kamer (met foodtruck uiteraard!) of een Knoet zaal. Allemaal hersenspinsels natuurlijk, maar feit blijft dat je met de komst van een zelfstandig museum ook de educatieve kant van een bezoekje Efteling flink kan vergroten. Wat interessant kan zijn voor voor primair onderwijs in Nederland en Belgie. En de tuin rondom het gebouw kan je voldoende ruimte bieden om bijvoorbeeld oude stukken een mooie laatste plek te geven.
Ter inspiratie zou je eens kunnen kijken naar hoe Disney het Walt Disney Family museum in San Francisco heeft geopend 12 jaar geleden. Een schitterend museum en zoiets zou ik qua vergelijking best voor de Efteling willen zien. Voor een ontwerp hoeven ze trouwens niet lang te zoeken; het oorspronkelijke idee van de Efteling boerderij zou prima uit kunnen pakken:
En dan blijft over de locatie. ik heb even het bestemmingsplan van de vrienden van Kleine Boodschap gepakt en ergens tussen Bosrijk en Loonse Land lijkt me een mooie locatie waar je ook eenvoudig een bypass kan maken voor bezoekers uit het park zelf. En voor bezoekers van de vakantieparken is het daardoor een leuk en eenvoudig uitstapje tussen al het parkgeweld.
Ander voordeel, mocht men ooit de toegangsweg aanpassen dan komt iedere bezoeker hier ook langs en weten ze automatisch van het bestaan. Ik ben fan!