Phadd-F Maar toch ook dom om niet meteen binnen te komen?! Dat had RedBull toch goed gezien, Max effen bandjes verversen en weer de track op.
Hulde dat Red Bull zo snel reageerde, want op nieuwere harde banden tegen versleten harde banden had Max 'm waarschijnlijk niet ingehaald, maar het was voor RBR wel makkelijker om een risico te nemen. Als Mercedes Lewis naar binnen haalt dan gaat Max nooit naar binnen, want dan rijdt Max op P1 en desnoods crash je maar door als een malle te verdedigen. Er was toch ook enorme kans dat de race zou finishen onder de safety car. Ik snap dus heel goed dat Mercedes in die tweede situatie besloot om niet binnen te komen, want dat zou voor hen veel groter risico zijn geweest.
Ik denk Mercedes ook woest was geweest als 't anders gelopen was, maar ik denk dus dat rode vlag toen de brandblusser erbij kwam de beste keuze was geweest. Dan had je een echte sprintrace gehad met iedereen op nieuwe banden en nog vier rondjes titanenduel. Grote kans dat Lewis dat gewonnen had, maar dan was wel alles gelijkwaardiger en had ik er ook vrede mee gehad, denk ik. Het excuus dat er bluspoeder op de racelijn lag zou iedereen hebben geaccepteerd. Nu schiet Masi zichzelf in de voet.
Over het seizoen gezien is Max terecht kampioen en wat heb ik staan juichen in die laatste meters, maar gisteren had Mercedes het wel in de zak en ik snap dat ze zich genaaid voelen. Maar toen ik als jochie voor Jos juichte en daarna jaren met vooral hopeloze Nederlandse deelnemers had ik dit niet durven dromen. Het heeft misschien wat langer geduurd dan ze hoopten, maar wat hadden Dr. Marko en Horner het goed gezien in 2015. Max is een fenomeen.
Jules Als Abu Dhabi op de baan, zonder botsen, zonder over de lijntjes te gaan, zonder FIA wordt beslist, dan herinnert zich straks iedereen een waanzinnig seizoen. Als 't eindigt in tranen of politiek, dan heeft Max 't gedaan.
Ik schreef dit vorige week. Het valt me mee hoe 't gesprek niet over Max gaat, maar vooral de FIA. Dat zegt wel alles over de mate waarin dit allemaal niet best was. Het is een smetje op een anderzijds verdiend kampioenschap.