Glenneke De driedelige lanceringen zijn niet alleen om de ervaring die ze geven populair. Deze manier van lanceren heeft wel een paar voordelen voor een park. Een (korte) krachtige lancering vergt namelijk behoorlijk wat van je voedingssysteem. Op veel plekken is het zelfs niet eens mogelijk een krachtige lancering te realiseren omdat het elektriciteitsnet niet "sterk" genoeg is om in die korte tijd zo veel energie te leveren. Je krijgt dan zo veel last van spanning-dips dat bijvoorbeeld lampen gaan knipperen of je apparatuur elders uit kan vallen.
Het kost namelijk een aantal Joules om het treintje op een bepaalde snelheid te krijgen dat hij goed door de baan komt. Bij een lifthill bijvoorbeeld is de tijd veel langer om energie toe te voeren en is de aandrijving vele malen lichter gebouwd dan bij een lancering. Door de te leveren Joules hem over meerdere lanceringen uit te smeren kun je met een lichtere voeding af. Alternatieven zijn: een langere lancering die minder krachtig is, een tweede lancering elders in de baan of een lancering die met accumulatoren werken zoals ze met perslucht en hydrauliek doen. Bij de laatste twee wordt over een langere periode energie opgebouwd in de accumulator die in een korte tijd vrij komt. Deze methodes zijn overigens onderhoudsintensief en gevoeliger voor storingen dus om een andere reden niet populair.
Wellicht is dat hier helemaal niet aan de orde en gaat het om de ervaring van 3 lanceringen, maar ik vond het leuk om te vertellen.