Dit zijn typisch die dingen waar ik bij de Efteling denk: Leren jullie nou nooit om eens fatsoenlijk om te gaan met drukte-management?
Het oorspronkelijke pad dat nu weg gaat is (wat ik in mijn ervaring van vele efteling bezoeken heb gemerkt) het meest gebruikte pad van de 2, tevens de breedste, en nog kan het af en toe best vol raken op dat pad. Ik ben zelf een best snelle loper en wil dan ook vaak mensen voorbij lopen, en heb regelmatig gehad dat ik bij dat pad een van de kleine doorgangetjes inschoot om om de drukte heen te kunnen lopen (zeker in corona tijd met 1.5m afstand).
Wat ze nu dus doen is het pad dat het meest in de natuurlijke flow ligt eruit halen, en de bezoekers forceren gevoelsmatig om te lopen door een stuk dat al smaller is. En om het nog erger te maken is dit ook nog een plek met heel veel hindernissen. Stel er staat een lange rij bij de Likkebaerd, dan moet de stroom van bezoekers die van game gallery naar DVH/joris willen en vice versie zich of om die lange rij manoeuvreren, of wat gaat gebeuren is dat ze zich door de rij heen gaan snijden. Nu is in Corona tijd deze rij van de Likkebaerd wel omgelegd de hoek om richting de uitgang van de python, maar dit zorgt dan juist voor doorgang vermindering en wordt het nog smaller.
En dat is nog niet eens alles, want je zit ook nog eens met verschillende bezoekersstromen die enorm gaan botsen op dit stukje infrastructuur. Enerzijds de uitgang van de python waarbij mensen dus uitkomen op dit smalle stukje pad (dat nu dus de enige directe verbinding vormt tussen de 2 helften van Ruigrijk). Daarnaast heb je dus nog de belangrijkste stromen van joris naar game gallery en andersom. En daarin heb je ook de menigte dat zich richting de ingang van de python manoeuvreren, waarmee je dus kan botsen als je vanaf joris richting game gallery gaat.
Nee, ik kan aan deze keuze echt geen touw vastknopen en het is de zoveelste blunder die ik bij de Efteling zie wat betreft aanleggen van infrastructuur en het niet minimaliseren van ophopingspunten. Enige oplossing die ik hier zie is de Likkebaerd te verplaatsen (kwartslag draaien misschien of naar plein waar polka marina stond) en de doorgang die er nu is minimaal 2x zo breed maken.