Eftelflags Ik vind het daarom tof dat Toverland bij de bouw van hun gebieden wel wat infills plaatst zoals speeltoestellen en wat kleine molentjes, en het is daarom dat bijvoorbeeld de Magische Vallei en Ithaka de meest complete stukjes pretpark van Toverland zijn. Maar ook de Efteling had in het Ruigrijk echt behoefte aan een speeltuin en wat je mening ook is over NEST!, het completeert wel weer een stukje park en brengt het wat meer in balans.
Zelf negeerde ik speeltuinen in mijn tekst omdat ik dat geen flats vindt; bij flats denk ik aan mechanische attracties
ik heb wat meer dingen niet benoemd om wat voor reden dan ook, zoals het feit dat DZZ in de Efteling technisch gezien een flat is, maar ik hem negeerde vanwege het feit dat hij maar een rondje draait. Om bij de Efteling te blijven, die kiezen sowieso vaak voor een sprookjes als kleinere investering in plaats van een flatride, en ook bijna elke flatride in het park is een variatie van een draaimolen.
Je ziet wel dat kleinere parkjes nu vooral de flatrides pakken, zo werd de Freak Out van Drouwnerzand aangehaald in een ander topic, of Drakennest als eerste Disk-O in Nederland, en Wild Wings als Sky Fly primeur.
Waar parken vroeger flats aangeschafte tussen grote rides door, kiezen parken er nu voor om rides te vernieuwen en dat als de nieuwigheid van het jaar te presenteren (zie; Fabula, Balagos, en de vele rethemes in Walibi)
SvenDonut Daarnaast denk ik dat de moeilijkheidsgraad/kosten voor het thematiseren van een flatride ook mee weegt in de beslissing van parken. Een standaard flatride past niet zomaar in een park als de Efteling of Toverland en zelfs Walibi wil een eigen stijl hebben tegenwoordig. Vaak betekend dat aanpassingen aan de standaard attractie en daarmee een stuk hogere kosten. Ik gok dat men dan liever een jaar later een grotere attractie plaatst.
Ik denk niet dat dat echt een issue is, kijk bijvoorbeeld naar Tivoli Gardens, daar staan vele grote flats allemaal in de stijl van het park. Of kijk anders naar bijvoorbeeld de Halve Maene, een schipschommel, maar toch op zijn Eftelings. Het kan, maar niemand wil de moeite erin steken