Ik ben op dinsdag 24 mei naar de Efteling geweest. Ik probeer elk jaar één keer te gaan, het liefste in het najaar vanwege het koelere weer en de herfstkleuren, maar ditmaal dus in het voorjaar (met vrouw en kind). Wat me opviel was dat er echt ENORM veel schoolklassen waren. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel schooljeugd was. De Efteling-app voorspelde al weken dat de dinsdagen de enige 'rustige' dag van de week zou worden, om dit vervolgens de week van tevoren bij te stellen naar 'normaal'. Dus ik dacht: "we zitten nog wel goed op dinsdag". Maar dat viel in de praktijk tegen, naast dat er veel schooljeugd is brengen die ook hun eigen enthousiaste gedrag mee (laat ik het positief houden 😉)
De rest van de week was de voorspelling 'druk', dus ik dacht: dan is het nog veel erger. Maar in het weekend, zowel zaterdag als zondag, waren de wachttijden dus de HELFT van onze dinsdag (op basis van de Efteling-app, ik was er dus zelf niet). Terwijl de druktemeter dus andersom aangeeft. Aangezien Efteling lang van tevoren weet wanneer er schoolklassen komen en op welke dag, vind ik dit wel iets dat ze zouden moeten meenemen in hun kalender. Nu is het dus totaal niet betrouwbaar gebleken. Ik was zelf totaal niet voorbereid op schoolklassen, maar lees nu hier dat dat ieder jaar in deze periode is.
Voor mij helaas was mijn Efteling dagje een beetje een tegenvaller. Ik vind de Efteling en vooral de sfeer prachtig maar kan slecht tegen drukte en te veel prikkels. Ik had nu zelf het gevoel op een schoolreisje te zijn. Als dan mijn enig bezoek per jaar ondanks zorgvuldig plannen wél druk uitvalt, is dat toch wel een domper.