De radja River wordt voor het 2021 seizoen opgefrist, de rotsen worden momenteel schoongespoten wat en heel groot verschil maakt. Er wordt ook gewerkt aan een nieuw dak voor het station en ook voor een deel van de wachtrij.
Opfrissing Radja River Walibi Belgium
Wow, leuk nieuws! Afgelopen zomer lag deze attractie er echt smerig bij. Hopelijk worden de watereffecten in de tunnel ook in ere hersteld.
Laten we wel wezen, ik ken Radja River niet anders dan een vieze groen/grauwe baan met even vieze thematisatie.
Hopelijk is dit niet voor niks en we in 2021 weer vrij park bezoek kunnen en mogen doen.
Hjalmar Gho, ze hebben in de loop der jaren toch een paar keer renovatiewerken uitgevoerd aan Radja River hoor. In 2007 is hij grondig opgefrist en in 2010 hebben ze het overgrote deel van de rotsen zelfs opnieuw gesculpteerd, tijdens de zogenaamde '10 werken van Walibi'. Toen werden o.a. Radja River, Vampire en Flashback helemaal opgeknapt.
Jammer genoeg laat Walibi het steeds te ver komen en knappen ze pas op wanneer het écht nodig is. Anderzijds, het park ligt er de laatste jaren steeds piekfijn bij én ze zijn zich de laatste jaren meer en meer bewust van hun pijnpunten.
Trouwens, een propere Radja River met alle werkende effecten is echt wel een - zeiknat - toppertje hoor.
Nou zal ik eerlijk bekennen dat ik het park voor het laatst in 2009 heb bezocht. Ik kan mij inderdaad herinneren dat ze inderdaad die rotsen hadden opgefrist. Radja River is alleen een enorm natte baan, waarbij veel rotswerk zit en die zal echt meer moeten onderhouden dan puur 1 keer in de 5 jaar.
Hjalmar een beetje positiviteit kan geen kwaad
Tof dat ze er werk insteken om de rotsen rondom de rapid aan te pakken. Tijdens de rit heb je niet veel tijd om te kijken naar de omgeving dus ik heb me er persoonlijk nooit aan gestoord. Hetgeen waar je wel veel aandacht aan schenkt, de ingang, is 1,5 jaar geleden met de komst van Popcorn Revenge al aangepakt. Het blijft een dijk van een Rapid die met deze opfrisbeurt alleen maar meer gaat glimmen.
Van Walibi Belgium kunnen veel parken nog leren. Ik ken weinig parken welke er zo piekfijn bijliggen en zo veel investeren in het geslaagd opknappen van bestaande gebieden als die daar in Wavre. Het park heeft daarnaast een prachtig aanbod voor de hele familie waarbij alleen die extra topper ontbrak. Al komt daar héél snel verandering in... Voor mij persoonlijk een park wat zonder twijfel zijn Nederlandse collega's, Kaatsheuvel niet meegeteld, achter zich laat.
ppc-anoniem-1 Dat heeft niets met positiviteit te maken over wat ze momenteel doen, dat is gewoon realistisch zijn dat ze het voor lange tijd te lang hebben laten liggen. We kunnen niet allemaal constant met een perfect roze bril kijken naar parken, soms is het ook goed om realistisch te zijn.
Ik ben heel blij dat Walibi het hele park aanpakt en ook bestaande attracties upgrade en renoveert, in het geval van Radja River was dit op sommige plaatsen wel nodig en het station en wachtrij konden wel een upgrade gebruiken. Dus ik ben heel blij dat Walibi dit inziet en hier in wilt investeren. Ik vind het geweldig dat Walibi ervoor wilt zorgen dat hun park helemaal piekfijn wordt afgewerkt en gerenoveerd en geüpgrade. 1 ding dat Walibi zeker nog moet doen ergens in de volgende jaren (hoe sneller hoe beter) het water bij Calamity mine terug is verversen dat al het groene eruit is, dat heb ik nooit echt mooi gevonden dat Calamity mine er zo uitzag. Maar nu we zien dat ze Radja River aanpakken ben ik er wel redelijk zeker van dat ze Calamity mine ook wel zullen doen.
- Bijgewerkt
Hjalmar een park kondigt aan een bestaande attractie te gaan opfrissen en dan plaats jij onderstaande reactie:
Hjalmar Laten we wel wezen, ik ken Radja River niet anders dan een vieze groen/grauwe baan met even vieze thematisatie.
Dat komt op mij 100% negatief over. Zet er dan bij 'goed dat ze dit aanpakken'. Dat is net als toen de masterplannen van de Walt Disney Studios bekend gemaakt werden enkel zeggen "Ik ken de Walt Disney Studios niet anders dan een half park met veel beton en slechte attracties". Of nu de Efteling de bouwplannen van de bakkerij bekend maakt zeggen "Ik ken dat grasveld niet anders dan een lege en dorre bedoeling". Het is een mening, maar actief bijdragend aan de discussie is 'ie niet.
Onderhoud pleeg je helaas niet wanneer dat nodig is. Onderhoud pleeg je wanneer dat nodig is én er budget voor is vrijgemaakt. Met al die uitbreidingen die Walibi Belgium uit de grond stampt de afgelopen jaren mogen we als pretparkfans écht niet gaan klagen dat de rotsen niet zo fris meer zijn. Dat heeft niks met een roze bril te maken, dat heeft te maken met respect hebben voor hoe parken hun beschikbare budget optimaal gebruiken. Niet iedereen is Disney of de Efteling met oneindig grote broekzakken. Al is die laatste op het gebied van onderhoud nu ook geen voorbeeld meer.
coasterwaffle Afgelopen jaar hebben ze volgens mij de baan en het thema opgeknapt en dat kon geen kwaad, een paar maanden terug zag het er weer piekfijn uit. Het water is inderdaad nog steeds mosgroen. Ik denk dat er geen filter installatie o.i.d. aanwezig is en ook niet is geweest dus dat het water zo zal blijven. Zelf vind ik, omdat die moslaag erop zit, het niet erg storend, maar een kraakhelder meertje oogt natuurlijk altijd frisser
- Bijgewerkt
@ppc-anoniem-1 Ten eerste, er is niets officieel aangekondigd, dit is een "gelekte" foto van werkzaamheden.
Ten tweede, ik geef verder in het topic aan dat mijn laatste bezoek in 2009 was. Het feit dat tussen 2009 en 2019 voor mij visueel geen verschil zit in hoe het rotswerk eruit ziet bevestigd mijn gevoel over de baan dat hij vaak vies en "slecht" onderhouden overkomt.
Laten we even wat videos erbij halen van 2015-2019, kijk voor goed naar de laatste deel van de rit waarbij veel water wordt gebruikt. Compleet groen van de aanslag. Hier had best een hoge druk reiniger of een anti mos middel overheen gekunt. Daar kan de rotswerk prima tegen.
Wat betreft je tekst over onderhoud
ppc-anoniem-1 Onderhoud pleeg je helaas niet wanneer dat nodig is. Onderhoud pleeg je wanneer dat nodig is én er budget voor is vrijgemaakt.
Wat een rare zin, natuurlijk pleeg je onderhoud wanneer dit nodig is. Daarvoor zijn reserve budgetten, dat zal jij als geen ander moeten weten, werkende bij <verwijderd>. Dit hadden we ook ten tijde van Ecodrome en Aviodrome toen ik er werkte. Maar we hebben het hier niet over spoed klusjes, maar over geplande onderhoud zoals het onderhouden van een attractie technisch. Het is duidelijk dat het park daar geen tijd/geld voor op zij heeft gezet in de afgelopen 5 jaar, wat prima is. Maar dan kan je vast wel begrijpen dat ik het jammer vind dat een park dit zo ver laat komen.
Laten we duidelijk hebben dat ik het enorm waardeer en zelfs verrassend vind hoe goed Walibi Belgium zijn masterplan heeft gemaakt en daar zo goed als het kan aan probeert te houden, zelfs in een moeilijk jaar als 2020. Maar als ze zulke goede budgetten weten te behouden voor uitbreidingen, verwacht ik even goede budget voor de komende jaren om het park op hetzelfde niveau te houden qua onderhoud. Er zijn dan geen excuses meer om rotswerk of details te laten verloederen zoals Radja River de afgelopen jaren heeft uitgezien.
- Bijgewerkt
Hjalmar Ik waardeer het écht niet dat je hier details over mij persoonlijk erbij gaat halen en gaat delen, zeker aangezien dit ook niks toevoegt aan de discussie. Dat jij persoonlijk wél informatie deelt over je werkgever en werkzaamheden is aan jou, dit kun je echter niet voor een ander bepalen.
De rotsen vallen niet uit elkaar en zijn niet onnatuurlijk. In de natuur zijn rotsen ook begroeid met alg e.d. dus zelf heb ik er minder problemen mee. Zeker als je ziet waar ze wél in investeren. Mooie licht gekleurde rotsen zijn natuurlijk frisser en daarom alleen maar top dat ze het aanpakken. Fijn dat je wél waardeert wat het park allemaal doet, die indruk kreeg ik uit je eerste twee reacties namelijk niet, vandaar dat ik daar een opmerking over maakte. Op de video's vind ik het er trouwens zeer indrukwekkend uitzien, in het écht overigens ook.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-1 Onderhoud pleeg je helaas niet wanneer dat nodig is. Onderhoud pleeg je wanneer dat nodig is én er budget voor is vrijgemaakt. Met al die uitbreidingen die Walibi Belgium uit de grond stampt de afgelopen jaren mogen we als pretparkfans écht niet gaan klagen dat de rotsen niet zo fris meer zijn. Dat heeft niks met een roze bril te maken, dat heeft te maken met respect hebben voor hoe parken hun beschikbare budget optimaal gebruiken. Niet iedereen is Disney of de Efteling met oneindig grote broekzakken. Al is die laatste op het gebied van onderhoud nu ook geen voorbeeld meer.
Ik ben toch blij dat er parken zijn die een andere werkwijze hanteren dan wat je hier schetst. CDA heeft de afgelopen jaren hun nieuwe gebieden en de aanschaf van attracties hoofdzakelijk gefinancierd met Europese en Franse subsidies die voortkomen uit het sluiten en aanpassen van skigebieden. De investering geldkraan staat nu open omdat het kan, maar met een nieuwe regering kan het zomaar weer voorbij zijn en is de kans groot dat de parken terug in verval geraken. Voor Radja River is er gewoon geen geld voor een opknapbeurt tbv. uitstraling, maar enkel voor het hoogst noodzakelijke, dus om veilig te kunnen blijven draaien.
We zijn niet vies van een pittige discussie, maar laten we het niet persoonlijk maken. Zo is het niet de bedoeling om zomaar iemand zijn persoonlijke gegevens te vermelden (ook al blijkt dat als je zoekt op die werkgever iemand er zelf wel eens over gepraat heeft). Daarnaast kan er gewoon gebruik worden gemaakt van het vlaggetje om te melden dat je het hier niet mee eens bent in plaats van de discussie verder aan te gaan.
Ik koester een beetje ijdele hoop dat men misschien ook een keer de wachtrij van Radja aanpakt. Niet die ellendig lange wandeling naar het station, maar wel de overdekte wachtrij. Die zig-zagrij is enorm lelijk en heeft geen sfeer en dat middelpunt is ook maar een troosteloze hoop overwoekerde bamboe. Een beetje een vrolijk kleurtje tegen die muurtjes, een verzorgd stukje groen in het midden en héél eventueel een klein beetje decoratie. Het zou het wachten voor deze sublieme rapid river alvast een pak aangenamer maken.
Hjalmar Dat de baan er in de periode 2015 en 2019 redelijk vies en groen bij lag klopt inderdaad. De laatste keer dat Radja River een groot onderhoud kreeg dateert ook van 2010. Het park heeft toen een groot deel van de rotsen opnieuw gesculpteerd, de rest heeft men de hoge druk opgezet.
Feit is wel dat men inderdaad vaak te lang wacht om deze klus op tijd opnieuw te klaren, waardoor Radja River er soms wat troosteloos bij ligt.
Vriend_van_de_club
Zou je me een bron kunnen geven welke aangeeft dat de investeringen komen uit Franse en EU subsidies? Dat is de eerste keer dat ik dit verneem. Zonder er verder iets over te weten, sta ik hier toch vrij sceptisch over (hoewel ik zeker van de Franse subsidiepolitiek niet veel ken).
Een update van de opfrissing van Radja River waar je het nieuwe dak goed kan zien.
Goed om te zien dat ze dak hebben toegevoegd, er is niets zo erg als buiten wachten in de brandende zon of stromende regen.