Er zijn beelden van wanneer de gondel wordt gedispatched en ik kan je zeggen dat het de hele situatie eigenlijk enkel griezeliger maakt. Een van de bezoekers vroeg bij het vertrek aan een medewerker waarom er geen gordels waren, waarop de medewerker reageerde met "dat is niet nodig". Dat is toch wel echt een "things that didn't age well" winnaar... Ik heb ook de video gezien van het ongeluk zelf en zoals hier al werd vermeld was dat zeer onsmakelijk en misselijkmakend, zeker met geluid aan. Lijkt wel een scene uit Final Destination, maar dan echt...
Hoe ik het heb begrepen/zie: De beugel heeft niet bewogen gedurende de rit, deze stond al zo ver open bij het vertrek en had dus eigenlijk nooit mogen dispatchen. Dit lijkt mij dus alles behalve een mechanische fout waarbij de beugel halverwege de rit is open gegaan zoals redelijk wat mensen speculeren, maar een menselijke fout waarbij de medewerkers een slechte procedure uitvoerden. Dit betekent niet perse dat de medewerkers in de fout zijn, want het kan goed zijn dat het park ze gewoon niet goed heeft getrained en het goed checken van de beugels niet verplicht is.
Waarom de attractie überhaubt kon dispatchen met een beugel die véél te ver open stond blijft mij een raadsel... Zit er geen veiligheid op? Is deze er wel maar ingesteld op een laag minimum? Kon het kind niet de beugel zelf dicht doen vanwege een of ander mechanisch defect (waarbij de stoel dus afgesloten zou moeten zijn door medewerkers)? Dat gaan we hopelijk ooit nog te weten komen... En ja, de omstaanders waren waarschijnlijk in lichte shock en waren dan toen ze bijkwamen eerder gefocussed op hulp inschakelen dan te panikeren.
Dat deze beelden op Twitter kwamen te staan was eigenlijk al erg genoeg, maar ondertussen is het ook op apps zoals YouTube en TikTok te vinden waar men al veel sneller een video aanklikt... Als je het wilt delen is dat niet mijn zorg, maar reüploaden gaat er toch even over...
Zie ook redelijk wat nieuwssites voorbij komen die van deze situatie gebruik maken om clicks te krijgen en het is echt te triest voor woorden. Van clickbait titels tot clickbait thumbnails... Zelfs Looopings stapte vandaag mee in het clicksbootje; ze zeggen zelf enkel artikelen te schrijven over Europese attractieparken, maar vinden het dan wel nodig om hiervoor even de grens te verleggen omdat het een "Europese fabrikant is" (en dat is ook zeker niet de eerste keer dat ze dat doen). Zo veel mooie dingen gebeurd met Europese fabrikanten, zoals Intamin die een van de beste achtbanen ter wereld opent of de opening van de door Funtime ontworpen en recordbrekende attractie die nu in de spotlights staat, maar het is enkel het vermelden waard als er iets ernstigs gebeurt en het dus genoeg clicks oplevert...
Ik kan me niet voorstellen wat er door die ouders hun hoofd gaat, die hun leven is voor eeuwig beschadigd. Dit zijn zaken die makkelijk voorkomen hadden worden, maar een kleine fout kan helaas grote gevolgen hebben... Heb nu geen schrik voor elke andere droptower ter wereld, maar wees voorzichtig, vooral als ze niet in een "echt" pretpark staan. Mocht je ze hebben, dubbel check dan je kinderen hun beugel (Haunted Mine Drop, same story). Veel te jong.