Mark Het is mijn muziek niet en dan vind ik 12,50 of 27,50 voor een concert op een scherm erg veel geld. Maar denk ik dan twee keer na, en bedenk welke muziek ik tof vind en als zo'n artiest dan een dergelijk concert zou geven heb ik het er graag voor over. Dus tof initiatief!
Ik heb tijdens de pandemie nu al twee keer geld betaald voor een livestreamconcert. Het beste voorbeeld was een paar weken geleden voor Metallica, die vanuit hun studio in San Francisco een twee uur durende liveshow speelden die vooraf was aangekondigd als grotendeels akoestische versies van eigen werk en unieke covers. Opbrengsten gingen naar hun goede doel, kaartjes waren al beschikbaar vanaf $15 (heel schappelijk) en voor $50 kreeg je al een download van 't concert achteraf erbij èn een exclusief t-shirt in de bus. Ze hebben er pak 'm beet $1,5 miljoen dollar mee opgehaald (waarschijnlijk na aftrek van wat kosten), dus er is zeker een markt voor.
Nu deed Metallica al een beetje wat Michael voorstelt, want je kan met je echte concertkaartje of achteraf al zeker vijftien jaar een perfect gemixte opname van het concert dat jij bijwoonde downloaden of zelfs op CD bestellen (of als je de show miste, maar je vindt de setlist perfect, kan ook gewoon). Ik heb van drie van de vier shows die ik van ze zag een schitterende audioregistratie in mijn archief.