Er zijn gelukkig maar weinig dingen in de Efteling waar ik zo'n hekel aan heb, dat ik ze gesloopt wil zien. Max & Moritz is er daar één van, maar Bäckerei Krümel absoluut niet.
That being said, ik merk hier wel een bepaalde vorm van ''overhype''. Niets mis mee, zelf ben ik dan weer enorm benieuwd naar Wereld van Sindbad, maar echt spannende of grote projecten zijn dit eigenlijk niet. Het komt vast en zeker omdat een aantal vorige toevoegingen zo ondermaats waren dat nu zelfs een horecapunt op veel enthousiasme kan rekenen, al helemaal wetende dat het ''tenminste niet door die en die wordt ontworpen''. Ik bedoel, is het nou niet gek dat we enthousiaster zijn over een bakkerij dan de naastgelegen miljoenenattractie? En ja, dat ligt puur aan de keuzes die door de Efteling zijn gemaakt maar het voelt gewoon zo raar. 🙂
En dan te beseffen dat deze bakkerij, als ik het me goed herinner, er oorspronkelijk al in 2020 had moeten komen. In dat opzicht is het een beetje mosterd na de maaltijd, vooral als je je realiseert dat de Efteling recentelijk nog heel trots sprak over het willen realiseren van volwaardige themagebieden terwijl dat eigenlijk al sinds de beginjaren wordt gedaan. In één keer welteverstaan. Neem Spookslot met de ingebouwde horeca aan de achterkant (1978) of het prachtige Fata Morganaplein inclusief eigen ommuring, beplanting, horeca én een souvenirshop (1986). Zijn ze dat vergeten? Een beetje stoorde ik me dus wel aan die uitspraak en daardoor in verlenging het enorme enthousiasme rond dit soort kleinere projecten.
Laat dat vooral de pret niet drukken, ikzelf vind Bäckerei Krümel er ook prachtig uitzien. Maar bovenstaande wilde ik toch even kwijt om iets van perspectief te bieden voor wie niets geeft om die bordjes en die details, maar simpelweg een bakkerij gebouwd ziet worden en de hype erachter niet begrijpt.