Zelf werk ik voor één van de grootste providers van Nederland, en thuiswerken is een verplichting geworden op dit moment.
Terzijde: het is echt een huzarenstukje geweest om alle collega's in het land in een weekend tijd om te zetten naar thuiswerken, het is bij ons niet even zo van je moet thuiswerken, log in op site x en doe je ding.
Nee alle beveiligden en privacy moest gewaarborgd blijven dit omdat we ook met klantgegevens werken, en de IT afdeling heeft letterlijk in 48 uur tijd alle accounts (ruim 13.000) handmatig gereed moesten krijgen voor thuiswerken.
Dit is met een team van ongeveer 60 personen gedaan in die tijd, en dat team is echt doorgegaan tot het bittere eind, geen slaap, amper pauze, echt doorstappen tot het moment dat iedereen thuis kon werken, echt bizar hoe hun dit hebben weten te klaren.
De dankbaarheid naar dit team is ook gigantisch hoog van alle thuiswerkende collega's, de directie heeft ze ook gecomplimenteerd en gecompenseerd met deze "bovenmenselijke teamprestatie" zoals dat door de directie omschreven is.
Ook tof om te zien destijds met de start van het massale thuiswerken is hoe de netwerken van alle providers zich hebben gehouden, op dit vlak werd even de concurrentiestrijd terzijde geschoven en werd er bandbreedte uitgeleend aan een ander die dat nodig had om toch de dienstverlening te kunnen bieden totdat die provider ook zijn diensten zelfstandig kon aanbieden, want zomaar even extra bandbreedte inprikken doe je ook niet eventjes tussendoor.
Mensen staan er niet echt bij stil, maar alle providers in Nederland hebben echt bergen verzet om iedereen maar online te houden, en naast de zorg zijn de providers toch ook naar mijn mening een essentiële schakel in het tegengaan van Covid-19, want stel je eens voor wat voor drama het zou zijn geweest als we helemaal geen internet mogelijkheden hadden?
Ook tof was dat grote spelers zoals Youtube en Netflix wereldwijd ook hun capaciteit aanpaste dmv de beeldkwaliteit iets naar beneden te schroeven zodat het netwerk niet overbelast zou raken wereldwijd, want streamingdiensten verstoken nogal wat data waar je eng van word.
Leuk om te weten misschien, op dit moment verstoken we in Nederland alleen al iets meer als 9 Terrabyte per seconde!!!
In maart lag deze piek nog gemiddeld op 6TB/sec dus je merkt echt dat we massaal aan het thuiswerken zijn en dat de netwerken van de providers het aankunnen.
Dus hou dat in gedachte als je de volgende keer boos wilt bellen met je provider dat je verbinding iets trager is 😆
Verder het thuiswerken zie ik niet als een zegen, wel als een mooie tijdelijke oplossing, maar tegenvallen doet het zeker niet.
Natuurlijk heeft thuiswerken zo zijn voor en nadelen, maar niks is lekkerder om weer op kantoor te zitten met collega's om je heen, uiteraard houden we massaal contact met elkaar via verschillende meetingsoftware.
Maar dat thuiswerken wel een blijvertje is mag wel duidelijk zijn, onderaan de streep levert het wel voordeel op voor iedereen, dus de werkgever heeft minder (reis)kosten, en voor ons als thuiszittende kunnen we lekker snel aan de slag en hebben we meer tijd voor andere dingen.
Ook bij ons gaat thuiswerken wel een blijvertje zijn, en die keuzemogelijkheid is dan wel weer lekker, heb je een keer geen zin om naar kantoor te gaan, nou dan blijf je lekker thuis of vice versa.
Dus uiteindelijk denk ik dat ik de keus ga maken om bijvoorbeeld 2 of 3 dagen thuis te werken en de andere dagen op kantoor voor de afwisseling.
Maar nu met dat permanente thuiswerken, ik ben er wel even helemaal klaar mee, voor mijn gevoel zit ik 24/7 op dat scherm te loeren en dat staat mij nu behoorlijk tegen.