Sinds maart zitten degene die dat kunnen, zoveel mogelijk thuis. Vanaf de start van de crisis waren er de eerste berichten dat dit 'nieuwe werken' wel eens een vlucht kon gaan nemen in Nederland. Jubelende berichten over nooit meer file en de eerste vraagtekens ontstonden of investeringen in infrastructuur nog wel nodig waren. Dat thuiswerken, dat was het helemaal!
Inmiddels is de keerzijde ook duidelijk. Mensen vereenzamen, de werkplekken thuis zijn lang niet zo ergonomisch in te richten als op kantoor en alles via Teams is lang niet zo efficiënt als vergaderen in persoon.
Momenteel zie je dan ook berichten dat het qua drukte op de weg "tegenvalt" en de cijfers van vorig jaar weer gehaald worden, al is het wel anders verspreid en blijven de files grotendeels nog uit. Zelf heb ik wel wat twijfel bij die berichtgeving, want waar in het voorjaar de winkels en scholen ook dicht waren (en leraren, personeel winkels of bijvoorbeeld tandartspraktijk ook niet op de weg waren) zijn nu veel meer branches open en dus is er veel meer verkeer. Wat ik zie in de kantoren om mij heen (en merk op de parkeerterreinen bij ons) dat er nog steeds maar max 1/3 dagelijks werkt en vooral dat kantoorpersoneel is volgens mij de extra druk op de weg die de files veroorzaakt.
Enfin. Ik ben eigenlijk benieuwd wie hier allemaal al lang thuis zit en hoe het bevalt? Was je al vaak thuis aan het werk? Wordt het een blijvertje? Of verlang je toch weer terug naar kantoor?
Ik trap af:
Ik werk bij een spooraannemer en ben tendermanager op de calculatieafdeling. Dit betekend (vaak) meerdere kortlopende projecten tegelijk aansturen. Met de start van de crisis is ons bedrijf erg voortvarend geweest met installeren teams en direct zijn alle calculatoren thuis gaan werken. De Tendermanagers hebben we in koppeltjes verdeeld en van maart t/m september heb ik om de dag op kantoor en om de dag thuis gewerkt. Zo hielden wij de dagelijkse controle en konden aanbestedingen goed door gaan, maar was er ook alle ruimte op kantoor om aan de coronaregels te voldoen (we zaten nog met 4 personen op een afdeling van 25 man).
Deze verhouding van ongeveer 2 dagen thuis en 3 dagen kantoor beviel erg goed, al was het dagelijkse gesleep van de laptop wel een ding.
Met de komst van de tweede golf heeft ons bedrijf de regels weer wat meer verscherpt en mochten we nog maar 1 dag naar kantoor, met 5 tendermanagers op de afdeling kreeg een ieder een dag toegewezen, voor mij de woensdag. Inmiddels werk ik dus bijna fulltime thuis. Mij bevalt het totaal niet. De urenlange sessies met Teams zijn veel vermoeiender als vergaderen met elkaar. Ik krijg thuis mijn werkplek niet goed genoeg ingericht waardoor ik -samen met de grote hoeveelheid werk die er (gelukkig) is- lichamelijke klachten ontwikkel aan nek en rug. En ik zit feitelijk 40+ uur achter een scherm waar ik voorheen veel meer rondliep en mijn team aanstuurde.
Kortom, ik verlang inmiddels weer naar normaal en naar veel meer kantoor. Er zijn voordelen aan het thuiswerken (geen filestress, al is die er momenteel ook op de kantoordagen niet) en het gemak van de tijd flexibel indelen. Maar ik mis de normale vergaderingen, mijn collega's om mij heen, en stiekem ook het woon-werkverkeer. Dat laatste is ook wel een reset vanuit werk naar privésituatie, waar ik nu de trap afloop met een hoofd vol werk en direct in het gezinsleven terecht kom.
Voor mij betekend dit dat ik in de toekomst 1-2 dagen thuis zal blijven werken omdat dat vaak privé handiger uit komt en ik zo in rust het 'doe werk' kan doen. Maar 3-4 dagen ben ik straks weer op kantoor te vinden om met mijn teams en in persoon efficiënter de tenders te kunnen runnen.