"Hey Pat, zou je voor de kerstmaand iets willen maken voor in de etalage? Iets spectaculairs, iets vets, iets wat veel mensen willen zien!" vroeg mijn werkgever mij in 2017. Zo gezegd, zo gedaan - dacht ik. Maar niets bleek minder waar...
Ja, ik bedacht me kort na die vraag om Le Château de la Belle au Bois Dormant, kortweg "Het Disneyland Parijs-kasteel", na te bouwen. Stiekem leek me het wel eens leuk om te doen, maar dit had tenminste een goede reden...want welke student van rond de 20 bedenkt het nu om het kasteel uit Disneyland Parijs na te bouwen? 😅
En daar begon het zoekproces, zo'n ding zelf bouwen in twee maanden tijd is praktisch onmogelijk. Beschikking over een 3D printer had ik toen ook niet 😛 en stiekem wilde ik óók dat Disney Dreams erop geprojecteerd kan worden. Ik kwam toen op deze website terecht: https://www.disneyexperience.com/activities/models/dlpcastle_model.php. Dat is mooi, een printbaar (2D dan wel!) schaalmodel uit papier. Dat hoeft toch niet zo lang te duren...?
Nou, nee. Daar ging het even mis. Het duurde behoorlijk lang om dit hele bouwpakket in elkaar te zetten! Uiteindelijk kwam de deadline steeds dichterbij, en moest er dus óók in de collegezaal geknipt worden, in openbaar vervoer...afijn, het moge inmiddels duidelijk zijn dat er meer tijd in ging dan dat ik van te voren gedacht had.
Uiteindelijk kreeg ik het bouwwerk bijna af, dat was niet erg, want ik ben aan de voorkant begonnen met bouwen, en de achterkant kreeg men toch niet te zien 😉 Ik heb her en der wat aanpassingen gedaan om de projectie kloppend te krijgen, en ook in de jaren daarna ben ik door gegaan.
In de winter van 2018 heb ik sneeuw toegevoegd. Niet alleen maar omdat dat naar mijn menig het model opzich mooier maakte, en beter "kersttoepasselijk", maar ook om de lelijke stukken weg te werken. Niet overal sloot het bouwwerk goed op elkaar aan, ik maakte daarnaast gebruik van dikker papier, dus vouwen en snedes waren niet altijd even mooi.
Daarnaast heb ik in de winter van 2019 verlichting toegevoegd; de knipperende lampjes die her en der in het kasteel verstopt zitten. Nu twinkeld het kasteel erop los!
Voor dit jaar heb ik 'm weer van de stoffige zolder gehaald, en kon 't niet laten om 't even op de foto te zetten en hier te plaatsen. Want stiekem vind ik 'm best mooi geworden! Wat er dit jaar mee gebeurd weet ik nog niet precies, maar waarschijnlijk wordt-ie als kerstdecoratie op ons kantoor gebruikt.
Genoeg gepraat, een aantal foto's:
Her en der moet ik wat repareren. Voornamelijk de puntjes van de daken breken nog wel eens af. Een video van de projectie zal ik binnenkort maken, zeker dat vind ik er erg tof uit zien! Tot die tijd ga ik verder met mijn andere project; want die achtbaan moet ook eens af... 😉