(Alle foto’s in dit verslag zijn gemaakt door @luc136. Ik wilde jullie graag meer laten zien dan alleen de pretparken, dus ook de andere uitstapjes heb ik beschreven, voor degene die nog inspiratie zoekt.)
Het maken van vakantieplanningen laat ik altijd graag aan andere mensen over. Ik geef aan welke week ik graag wil gaan, en de rest wordt helemaal bedacht en geregeld. Op deze manier werd door @luc136 en @Erik een mooi plan uitgewerkt voor een weekje Jutland, waarbij @Razznor, zijn vriendin en ik ook aanhaakte. Deze plannen zijn allemaal ver voor de hele pandemie geboren (ik heb het opgezocht, 7 december 2019 werd de appgroep aangemaakt) en dus was het nog wel spannend of het allemaal nog door kon gaan.
Het plannen van de heenreis was door de pandemie obstakel 1. In Duitsland mag je namelijk met niet meer dan 2 huishoudens in 1 auto zitten. Gerrit en Manuëla kwamen door vanaf Europa Park en we wilden niet met meer dan twee auto’s dat hele eind rijden. Luc is uiteindelijk op de trein gesprongen naar Osnabrück, waar Gerrit en Manuëla hem zouden ophalen. Erik en ik zouden samen ook die kant op rijden en hen na Osnabrück bij een parkeerplaats opwachten. Zo gezegd, zo gedaan en na de eerste gezamenlijke stop duiken we gezellig de file bij Hamburg in. Ook bij de grens met Denemarken staat nog wat file, maar we mochten zonder problemen het land in. Toen kon de vakantie echt beginnen!
Ons onderkomen voor deze week
We verblijven deze week in een Landal huisje midden in Jutland en bezoeken vanuit daar alle parken. Op het park is een prima brasserie waar we die avond eten. Na het eten was het tijd om het eerste spelletje uit de complete krat die we hadden meegenomen te doen (Exploding kittens natuurlijk). Helaas is het niet gelukt om alles te spelen, maar het scheelde uiteindelijk niet veel.
Zondag hadden we besloten nog geen park te bezoeken, omdat we geen idee hadden hoe moe we zouden zijn van de reis. In plaats daarvan gaan we naar Silkeborg, op zo’n 20 minuten rijden. Vanuit daar varen we met een boot naar de Himmelbjerget. Een van de grootste heuvels van Jutland, met een kek uitkijktorentje. Na de klim en een welverdiend ijsje, varen we terug naar Silkeborg op de oudste nog werkende stoomboot ter wereld.
Best druk op het water
Daar wandelen we naartoe
Mooi uitzicht hoor!
Deze boot brengt ons terug
Die avond koken we in het huisje en spelen we een potje Regenwormen. Maar dan is het toch tijd om naar bed te gaan en goed uit te rusten voor het eerste park van de trip!
Na ongeveer een uurtje rijden komen we mooi op tijd aan bij de parkeerplaats van Tivoli Friheden. Helaas gaan ze pas om 1 uur open en dus brengen we een bezoekje aan het centrum van Aarhus, wat zo’n 25 minuten lopen verderop is. Het centrum is niet groot, dus je hebt het snel gezien, maar de kerk was mooi. Vlakbij de kerk is een grachtje, waar we wat lunchen voordat we op ons gemak terugkeren naar het park.
De kerk van Aarhus
Met prachtig plafond
Het oude klooster
Hier kunnen we gezellig lunchen
PRETPARK!
Eenmaal binnen bij Tivoli is het doel natuurlijk om de bingo snel binnen te halen. We beginnen daarom met Bisvaermen. Het baantje is niet veel, maar wel leuk, en ik had op een gegeven moment nog best een goede spin te pakken. Snel lopen we door om ook Dragen af te vinken. In datzelfde hoekje pakken we ook de Hjertekig (combinatie van een uitzichttoren en droptoren) en Sommerfugeln (Gerstlauer Sky Racer) mee. Erik en Gerrit doen ook een ritje in Himmelrum (mij niet gezien) en daarna stappen we met zn allen in het shooter/spookhuis waarin we zombies op projectieschermen moeten verslaan. Daarna is het tijd om de bingo echt af te ronden en dus stappen we in Cobra. Zeker niet mijn favoriete achtbaan, hij rammelt nogal, maar geeft niet zulke gemene tikken weg als bijvoorbeeld de Condor in Walibi. Een tweede ritje laat ik wel aan me voorbij gaan. Tot slot stappen we in Tyfonen. Ook deze baan is oké, maar ook door zijn comfort wat mij betreft geen tweede ritje waard.
Bisvaermen
Alles voor de bingo!
Cobra
Tyfonen
Het park ligt er prima bij
Na een rondje door de verboden mijnen in de 5D bioscoop hebben we alle grote attracties wel zo’n beetje gehad. Hoewel, er staat nog een joekel van een toren ongeveer in het midden van het park. Na een hoop wikken en wegen besluiten we gezamenlijk naar boven te gaan. De rest wil ook daadwerkelijk te pletter vallen, maar ik ga alleen mee om van het uitzicht te genieten en alles vast te leggen op film.
Niet te missen
Prima uitzicht hoor
Oh shit
Als iedereen is bijgekomen van de schrik eten we nog wat in het park. Daarna hebben we een nog een half uurtje te vullen. Met sluitingstijd heeft Erik namelijk een rondleiding weten te regelen door het spookhuis, om een verslag voor de Darkride Database te maken (https://darkridedatabase.com/behind-the-scenes-in-haunted-house-5d/). Dit was erg leuk om te zien, en zo kon ik ten minste zonder doodsangsten uit te staan door een spookhuis. Daarna stappen we voldaan de auto in. Wat met name opvallend was bij Tivoli Friheden was dat het personeel allemaal erg vriendelijk was. De achtbanen zijn niet de beste, en compleet dagvullend is het park niet, maar ik heb met veel plezier hier deze middag rondgelopen.
Wat was het hier fijn
De volgende dag staat de langste autorit op de planning. We rijden namelijk naar Farup Sommerland, ongeveer 2 uur rijden van het huisje. Aangezien ik me niet heel erg had voorbereid op de trip was het erg prettig om de avond van te voren even snel in het TR van @Cerveza te spieken wat Farup allemaal te bieden had en zo sta ik met name te popelen om in Orkanen te stappen.
Dat klinkt leuk!
Daar zijn we dan!
Als we eenmaal binnen zijn, lopen we direct in de richting van Orkanen, maar voor we daar aankomen stappen we eerst in Pindsvinet. Deze ligt er netjes bij, maar wanneer de operator vraagt of we nog een rondje willen doen, bedanken we haar vriendelijk en vervolgen we onze weg. En daar staat ‘ie dan! Orkanen ligt ontzettend mooi op het water, en nadat we allemaal braaf onze mondkapjes op hebben gezet kunnen we vrij snel instappen. En wat een rit zeg! Als ze hier vragen of we nog een rondje doen, hoeven we geen seconde na te denken. De baan is soepel en heeft sterk bochtenwerk, heel erg leuk! Daarna lopen we door naar de houten achtbaan van het park, Falken. Ik ben normaal ontzettend fan van houten achtbanen, maar deze wilde ik maar wat snel weer uit toen we in het station waren. Het ritverloop is leuk, en een houten achtbaan hoort niet botersoepel te zijn, maar dit was ronduit pijnlijk, helaas.
Die egel is echt té schattig
Wat een baan!
Wel leuk om naar te kijken.
We nemen nu wat meer de tijd om rustig door het park te lopen. Het blijkt namelijk helemaal niet druk te zijn. Zo lopen we ook door Raevens Hule. Deze cakewalk attractie is erg leuk uitgevoerd, met als hoogtepunt de laatste kamer. Normaal gesproken loop ik haast fluitend over de ‘hindernissen’ heen, maar oef, dit was me een uitdaging. We vervolgen onze weg naar Lynet. Dit is een leuke coaster, maar ik vind de beugels niet erg comfortabel. Ik blijf dus ook hier niet zitten, al stap ik later op de dag wel nog een keertje in. De jongens stappen ook in Hvirvelvinden, maar dat is niet helemaal mijn ding.
Lynet in actie
Ik sta hier prima
Ondertussen zijn we al lekker op weg voor de bingo, maar er moet wel wat haast gemaakt gaan worden. Vroeg op de middag zou het namelijk zomaar eens kunnen gaan onweren, dus voor die tijd willen we alles wel gedaan hebben. En zo lopen we door naar de nieuwste aanwinst van dit park, Saven. Ik vond deze erg leuk, hij gaat best hard in vergelijking met de andere family boomerangs die ik ken. Vervolgens tikken we ook Mine Expressen af. Hier is niks mis mee, maar een toppertje is het natuurlijk niet.
Lekker tempo
Niks mis mee
Park ligt er mooi bij
Tijdens een korte sanitaire stop ontdekt Gerrit dat we vlakbij de schietbaan zijn. In de veronderstelling dat je daar vast voor moet bijbetalen, willen we alleen even kijken hoe dat er dan uit ziet. Als blijkt dat het gratis is, willen we het eigenlijk allemaal toch wel even proberen. Al snel blijkt dat mijn talenten niet bij het schieten liggen, maar we krijgen zoveel kogels mee dat we toch wel even zoet zijn. Aangezien het nu nog zonnig is besluiten we toch ook de boomstamattractie nog maar snel te doen. Vijf mensen in het zelfde bootje blijkt echter wel erg ambitieus. Drijfnat komen we (en dan voornamelijk Gerrit) terug in het station. En dan is het tijd voor de bingo. Flagermusen is net een tandje soepeler dan zijn broertje in Friheden, maar spint als een malle. Zelfs met twee mensen in het midden. Nu we de bingo binnen hebben, vinden we het ook wel tijd voor lunch. We vinden een plek waar ze van alles wat verkopen, alleen de balie van de Fish en Chips was helaas dicht. Toch vindt iedereen wat lekkers. We gaan in de eerste instantie nog buiten zitten, maar als het personeel begint de parasols in te klappen, weten we hoe laat het is en gaan we snel naar binnen.
De schietbaan
Klinkt als een goed plan!
BINGO!
Als het eten op is (en dat duurde even want het waren flinke porties), is de bui nog lang niet voorbij. We spelen een paar rondjes pesten om de tijd te doden. Ook blijkt er in dit restaurant een mini-museum te zijn over Farup. Achteraf blijkt dat we ongeveer anderhalf uur binnen hebben gezeten terwijl het flink aan het onweren was, inmiddels is het al een uur of 4. Vanwege de tijd en het weer hebben we het waterpark dus niet kunnen bezoeken. We vullen de rest van de dag met rerides op Orkanen, Falken (voor de liefhebber) en Lynet en als het zonnetje weer door komt maken we ook nog een ritje in Farup Rafting. Buiten de mistige tunnel en de leuke thematisatie was dit verder een vrij saaie rapid. Tegen sluitingstijd verlaten we het park en de conclusie is unaniem. Mochten we nog eens deze kant op gaan is het zeker een optie om in het Farup hotel te slapen. Er is zoveel wat we niet hebben kunnen zien in het park en ook de omgeving hier schijnt erg mooi te zijn. Ook hier was het personeel erg vriendelijk en heb ik vooral ontzettend genoten van de relaxte sfeer.
Beetje regen…
Deel van het museum
Farup rafting
Hoewel we eigenlijk bedacht hadden om in Farup wat te eten, waren de lunch porties zo groot (en we hadden vrij laat pas gegeten), dat we toch besluiten in het huisje wat simpels te eten. Terwijl een paar mensen soep met broodjes gaat halen, buigt de rest zich over het weerbericht. Morgen stond in principe een dagje rust op de planning, maar het wordt dan stralend weer, terwijl het donderdag alleen maar regen en ellende wordt. Onder het eten besluiten we dan ook om dat plan om te gooien, en dus gaan we na een rondje Catan snel naar bed.
De volgende dag rijden we dus weer op tijd weg, dit keer naar Djurs Sommerland. Het belooft een dag te worden vol leuke achtbanen, en voor Gerrit zelfs nummer 150. Hij kiest de baan die hij daar wil noteren, en dus gaan we eerst nog even wat andere dingen bekijken. Zo starten we deze dag bij Den Vilden Honsejagt welke er erg leuk bij ligt. Hier valt direct op dat het personeel per themagebied gekleed gaat. We zijn nu in het boeren thema gebied en dus wordt de achtbaan bedient door een man met een grijze baard, boerenpetje en overal, leuke binnenkomer, evenals de baan zelf. We lopen door naar Thor’s Hammer. We kunnen meteen doorlopen en worden op pad gestuurd door een overenthousiast meisje. De rit zelf is geinig en soepel, dus blijven we direct nog een rondje zitten.
Geinig treintje
Nog een achtbaan!
Whieeeee!
Goed, dan tijd voor het juweeltje van dit park, volgens velen. Juvelen is erg geliefd en daarom moest dit baan 150 voor Gerrit worden. We hoeven gelukkig niet lang te wachten om onze eigen mening te kunnen vormen. Ik vind het een leuke baan met een heerlijk tempo, sommigen anderen vinden hem niet helemaal voldoen aan de hype. Je hoort echter niemand klagen als we ook hier direct op nog een rondje gestuurd zonder uit te hoeven stappen. De zon begint inmiddels door te komen en dus pakken we meteen de kans om Solgulden te doen. Erg leuk, maar het liedje blijft wel de rest van de dag hangen. Voor meer waterpret lopen we door naar Skatteoen welke me erg positief verrast, hoe soepel deze is in vergelijking met zijn broertje in Europa-park, ongelofelijk.
Wat een juweeltje
Heerlijke rit
Up, Up, Up…..
Anders wordt je nat…
Nu we toch in dit deel van het park zijn, pakken we natuurlijk ook meteen Piraten mee. Ontzettend leuke baan met op een aantal plekken lompe maar goeie airtime. Het is rustig dus we kunnen ook hier weer blijven zitten. Als we doorlopen zien we een (inmiddels helaas afgebrand ☹) restaurant met onder andere een balie voor Fish en Chips. Na de teleurstelling van gisteren, besluiten we hier te lunchen. Luc claimt alvast een tafel terwijl de rest gaat bestellen. Al snel blijkt ook hier de Fish en Chips balie vandaag gesloten. Wel kunnen we burgers, frietjes of vreemde hartige pannenkoeken krijgen (Erik vond deze erg lekker). Tsja, honger hadden we eigenlijk wel en dus eet ik maar een burger. Nu is het tijd om de bingo te halen. En dus lopen we naar Jungle Rally. Wat een rotding is dat zeg. Je wordt heel naar over dat ene heuveltje wat er in zit geslingerd, en je moet ook nog drie rondjes, kuthobby😉. Dan is het alweer tijd voor de laatste credit van dit park, DrageKongen. Als je de dag daarvoor nog in Orkanen zat, is dit niet echt een topper. De baan is wel leuk, maar qua comfort heeft deze toch echt het nakijken.
Daar gaat ‘ie!
Airtime!
Beste baan van de trip…
Actiefoto
Nu we alle achtbanen gehad hebben is het tijd om te kijken wat we verder allemaal kunnen beleven. Zo stappen we in de boomstamattractie, deze keer verdeeld over twee boten. Zo komen we een stuk minder nat naar buiten als de dag ervoor terwijl de baan precies hetzelfde is. We zijn dan ook in de buurt van Tigeren. Deze Intamin Gyroswing ligt er erg mooi bij en geeft een goede rit weg. Ook hier mogen de gegadigden blijven zitten. Toch wel een mooie manier om mondkapjes te besparen. We lopen terug naar het Piratenland voor een rondje op Piratfisken en Sablen. Allebei geinige attracties, hoewel met zijn tweetjes in een bootje op Piratfisken toch ook wel erg spannend is.
Indrukwekkend apparaat
Thematisering in de wachtrij
Sablen
ARRR
We hebben nog twee delen van het park niet gezien. Het waterpark en het Westernland. Voor het waterpark hebben we helaas niet genoeg tijd. In het Westernland maken we nog een ritje in Rio Grande Rafting. Opvallend hier vond ik dat ze op het station gewoon een bagagerek hadden voor tassen. Met een beetje pech wordt je tijdens deze rit zeiknat, en ook vandaag was Gerrit de ‘gelukkige’. In het western dorp staat echter vrolijk een kampvuur te knetteren, dus hij is zo weer droog. De dag ziet er nu toch echt bijna op. We maken nog extra ritten op Juvelen, Piraten en Thor’s Hammer. In alle achtbanen mogen we weer blijven zitten. En dan komt toch het moment waarop we terug lopen naar de auto. Ook in dit park heb ik weer met heel veel plezier rondgelopen. Het was erg rustig en er hing een heerlijke relaxte sfeer. Het personeel is vriendelijk en (soms zelf over-) enthousiast. Ook hier wil ik zeker nog een keer naar terug!
En dat is pas het begin…
Het western dorp
Deze draait voor én achteruit
Die avond halen we pizza’s op het Landal park en eten die in het huisje gezellig op. Net als het eten de eerste avond zijn deze van prima kwaliteit. We spelen nog wat spelletjes voor we naar bed gaan. De volgende ochtend slapen we heerlijk uit. De weersvoorspellingen komen allemaal uit, het regent echt de hele dag. We hebben nog lang niet alle spellen die we hebben meegenomen gespeeld, dus de dag komen we zeker door. Rond een uur of 3 besluiten we toch even pauze te nemen en gaan we voor een verfrissende duik naar het zwembad van het park. Dit is niet veel, maar leuk genoeg om even een uurtje rond te hangen. Daarna worden er boodschappen gedaan en koken we pasta, om vervolgens nog weer wat spelletjes te spelen voor we onze bedjes weer opzoeken.
Het zwembad
En dan is het zover, de laatste volle dag in Denemarken. Deze dag splitsen we op. Gerrit en Manuela reizen af naar Billund voor Lalandia, en Luc, Erik en ik stoppen een parkeerplaats eerder bij Legoland Billund. Dit is het enige park van de trip wat ik al eerder bezocht heb. Dat was alleen wel 20 jaar geleden, dus ik kan me er eigenlijk niks van herinneren.
Sommige delen van het park openen vandaag wat later, dus we beginnen de dag met een ritje op Flying Eagle. Deze Zierer baan bevalt ons eigenlijk wel, het is een leuke en verassend lange rit, met genoeg snelheid voor een kinderachtbaan. Ook de aankleding is erg leuk gedaan.
Dit herken ik nog wel
Deze beestjes bijten niet
Als je het dan hebt over een achtbaan met aankleding kom je al snel bij onze volgende credit uit. Dragen, een achtbaan kun je het eigenlijk niet echt noemen, dat deel van de rit viel ook behoorlijk tegen, maar het gedeelte binnen was erg indrukwekkend en leuk gedaan. Helaas waren de operators er niet van gediend dat er een camera vastgehouden moest worden om deze mooie taferelen vast te leggen, dus na een waarschuwing is de camera direct opgeborgen voor de rest van de rit.
Hele schattige draak
Een van de scènes binnen
De grootste teleurstelling van vandaag zijn toch wel de paar onderdelen van het park die helaas vanwege Corona gesloten moeten blijven. Dit waren de Haunted House (oké, zó jammer vond ik dat nou ook weer niet, maar de jongens wilden die eigenlijk wel graag doen) en het nieuwe themagebied Lego Movie World. Aangezien ik die film fantastisch vind, baalde ik daar wel stevig van, en natuurlijk omdat het nieuwe Flying Theatre dus ook niet bezocht kon worden.
Maar, wat is er veel te zien in Legoland. We bezoeken de Piraten rondvaart, met ook weer prachtige decors en doen de interactieve darkride Temple. Die laatste is helaas erg kort, maar wat er wel is ziet er ook goed uit. We doden nog wat tijd in de kleinere winkels en de Jetski attractie (wat een drama capaciteit), voordat de rest van het park ook open is.
Zichtbare deel van Lego Movie World
Deze Pirat gaat letterlijk baden
Indrukwekkend wat ze met LEGO kunnen.
Nu alle attracties geopend zijn, kunnen we in de grootste en spannendste achtbaan van het park, Polar X-plorer. De baan is comfortabel en begint leuk, maar het laatste stukje is toch wel echt een deceptie. Ook de laatste achtbaan die we nog moeten, X-treme Racers, is niet extreem te noemen en is zelfs erg saai. Een van de betere attracties die het park biedt, is de Ninjago darkride. Hoewel ik de bediening hiervan maar niet onder de knie krijg, is het idee wel erg leuk. Erik en Luc hebben het sneller uitgevogeld en halen flinke scores. We willen eigenlijk meteen de 4D film meepakken, maar helaas is die net begonnen, dus dat doen we later pas. Nu is het tijd om lunch te scoren en jawel, we eten EINDELIJK een keer Fish en Chips!
Ook de ijsbeer is niet onder de indruk
Leukste stukje van X-treme Racers
Hajjj-AH!
De zon schijnt tijdens de lunch volop, aangezien dat niet de hele dag het geval is, is dat een mooi moment om ook even de Rapid mee te pakken. Dit is geen hele goede attractie, het ritverloop in het begin is saai, en eigenlijk is alleen de grote helling een punt waar je nat kan worden. En dat is dan ook meteen een soort roulette, of je wordt drijfnat, of je blijft hartstikke droog. Ook de aankleding van deze rit is wat minder. Wij blijven allemaal droog en zetten opnieuw koers naar het 4D theater, maar maken eerst nog een ritje in de monorail bij Duploland. Verder hebben we in dit deel van het park niet zo veel te zoeken en dus lopen we verder. De film die wij zien is zonder taal, en dus goed te volgen. Hij is best grappig, alleen helaas zijn alle effecten uitgeschakeld.
Plons!
Het theater
Duploland
Er zijn nu eigenlijk nog drie dingen over die we echt nog moeten zien. Het aquarium, dé LegoStore en het miniland. Eerst bezoeken we het aquarium, de aankleding hiervan is leuk gedaan, maar je loopt eigenlijk 4 keer langs dezelfde bak. Na het aquarium hebben we nog ruim tijd voor rerides van Ninjago, Dragen, PiratBaden en Temple. Erik wil ook nog een ritje doen in de robotarmen en we geven Polar X-plorer nog een kans, maar de tweede keer was hij niet beter. Daarna is het tijd om ons uit te leven in de Lego Store. Voor mij zat er net niks tussen, maar de jongens hebben wel wat nieuwe dingen aangeschaft. Nadat we dit veilig opbergen in de auto (even naar buiten en naar binnen was gelukkig geen probleem), lopen we nog door het Miniland. Ik vind het allemaal erg indrukwekkend, maar heb het na een half uurtje wel gezien. Ik wacht dus even rustig op een bankje tot de jongens al het beeldmateriaal hebben verzameld, met resultaat natuurlijk!
Dat die LEGO mooi blijft onder water
Stukje Nederland in Denemarken
Komt dat shot!
Dat zijn heel veel legoblokjes
Legoland moet het vooral hebben van zijn darkrides. De achtbanen zijn allemaal maar matig, met uitzondering van de Flying Eagle die wel leuk is. Ik heb wel ontzettend genoten van de aankleding. Wel viel op dat het personeel in vergelijking met de andere parken die we bezocht hebben toch echt minder vriendelijk zijn, maar op zich niet storend. Ook Manuela en Gerrit hebben hun dag mooi vol kunnen maken in Lalandia, en laten ons weten dat er daar best goede restaurant opties zijn. Het is vanaf de ingang van Legoland zo’n tien minuutjes lopen naar het Lalandia resort en dus eten we daar gezamenlijk bij Bone’s. Dit smaakt ons allemaal erg goed. Het is niet een hele gezellige tent om met zijn allen te zitten, het is nogal rumoerig en dus keren we na het eten terug naar het huisje. We pakken onze spullen in en sluiten traditioneel af met nog een laatste spelletje, voor we gaan slapen en ons voorbereiden op een lange terugweg.
Lalandia (foto van Gerrit)
Ik heb intens genoten van deze week. Met name de Sommerland parken blijven me bij als ultieme parken om even helemaal tot rust te komen. Ook de andere twee parken zijn erg vermakelijk en Denemarken is gewoon een erg mooi land. Ik kijk er naar uit om hier over een paar jaar nog eens terug te keren, hoewel ik dan toch ook wel heel graag Tivoli Gardens wil bezoeken.