The_Real_Infernape Iedere staat heeft eigen regels. In North Carolina mogen stemmen later geteld worden en zelfs later binnenkomen, waardoor de marges nu officieel nog niet genoeg zijn voor Trump. Er is tevens een grote militaire gemeenschap wiens stem in NC wordt meegeteld en hun stemmen moeten nog van over de hele wereld komen.
Ik wil benadrukken: ze zijn in vrijwel alle staten nog steeds aan 't tellen, maar van pak 'm beet 45 staten weten we al dat wat er nog te tellen is en de bijbehorende details de uiteindelijke uitslag niet meer gaan beïnvloeden. Ook in California tellen ze vandaag nog gewoon door, waardoor je ook ziet dat het verschil in de popular vote tussen Biden en Trump blijft oplopen. In California worden stemmen die twee weken na de verkiezingen aankomen alsnog toegevoegd aan de telling, zolang de stempel van de post maar 3 november of eerder is.
Van 't poststemmen een potje van maken is trouwens niet uniek voor Amerika. Het was geen heel groot nieuws, maar de gemeente Den Haag was bij de laatste verkiezing te laat met 't versturen van stembiljetten naar Nederlanders buiten Europa (zoals ik) en ondanks dat we daar niets aan konden doen werd ons prompt meegedeeld dat dat ons probleem was. Mijn stembiljet viel pas twee dagen na de Tweede Kamerverkiezingen op de deurmat en insturen was daarmee zinloos. Een poging van D66 om ze alsnog te tellen liep op niets uit. Het ging toentertijd om genoeg stemmen om een hele zetel te bepalen. Hopelijk hebben ze er van geleerd...