Niek Ik leg zeer duidelijk uit dat de oorsprong van beide feesten mij bekend is. Waarbij Halloween/Allerheiligen van oudsher een Heidense feestdag is voor de doden, en rond het jaar 800 door de kerk is omgevormd tot christelijke feestdag/gedenkdag. (datum aldus de snelle wiki search die ik erop gedaan heb). Voor mij, en vele andere, is Halloween nu gewoon een leuk Scare feest geworden, met spookhuizen, scare zones, kostuums, scare actors, zonder dat daar een religieuze betekenis aan hangt. Voor mij staat halloween 100% voor lol maken en het leuke hebben (in pretparken). Niet voor het herdenken van doden of heiligen.
Overigens wil ik even ten stelligste nogmaals vermelden dat iedereen vrij staat om te geloven wat hij of zij wil. Ik discrimineer absoluut niet met mijn mening. Ik verkondig mijn mening, zoals ook netjes in de forumregels staat, "iedereen heeft recht op een eigen mening, respecteer dat, dat verwachten we ook van de mensen die het niet eens zijn met jou." Ik leg mijn mening ook uit "zonder schuttingtaal, gefrustreerde inhoud en andere choquerende opmerkingen of afbeeldingen." Ik hoop dat je je eigen forumregels ook respecteer, en mij ook mijn eigen mening laat hebben. Ookal ben je het er niet mee eens, ik vind wel dat tot nu toe de discussie netjes is verlopen zonder elkaar belachelijk te maken. Ik weet dat je Christelijk bent en dat ik dus van jou de wind van voren krijg verbaast mij niks, dat mag, want iedereen is vrij om te geloven en zijn mening te hebben. Maar laat mij dan ook die van mij hebben.
Dat andere hier mijn mening ondersteunen, kan zijn omdat ze die mening niet delen, of omdat ze geen zin hebben in een felle discussie, of een legio andere redenen. Het maakt voor mij weinig uit. Andere hoeven niet dezelfde mening te hebben als ik. Al hoop ik ze natuurlijk, mochten ze niet dezelfde mening hebben, ze wel te inspireren met andere en nieuwe denkbeelden.
broodje123 Dat religie nog bestaat is evident. Maar dat de ontkerkelijking in Nederland al decennia snel gaat staat gewoon vast.
Wij gaan het hier absoluut niet over eens worden. Dus ik wil voorstellen om de discussie niet verder door te pakken en iedereen, zowel jullie als ik, in zijn eigen waarde te laten en elkaars mening te respecteren.