We hebben nog niets vernomen over naar huis gaan, maar we hebben hoop op later vandaag of morgen. De sheriff zei twee dagen geleden dat de teller op "100 geheel verwoeste huizen" stond, maar dat ze geen inschatting konden maken van hoeveel huizen daarnaast nog eens aanzienlijke schade hadden door bluswater, rook, vuur, stroomuitval. Ook zeiden ze toen al, dat ze door de sneeuw een aantal straten nog niet hadden kunnen bereiken en dat soms pas later blijkt dat een huis dat in principe nog staat toch niet te redden is. Dat aantal van 100 zal dus nog wel stevig oplopen de komende dagen en weken. Je hoopt dat ze heel veel huizen vinden die na een keuring nog te herstellen zijn of waar iets van te maken valt, maar in sommige wijken zal dat heel lastig worden. Daar "staan" huizen nog wel, maar de onderliggende schade is groot.
In de dorpskern wonen 500 mensen. Het gaat om een paar straten. Daaromheen liggen allerlei ruim opgezette wijken met vakantiehuisjes, villa's en ruime gezinswoningen. Ik schat dat daar op een drukke zomerdag nog eens maximaal een paar duizend mensen slapen. De economische dreun van honderden huizen verwoest of met aanzienlijke schade in zo'n kleine gemeenschap en dan ook nog eens te laat in 't jaar om weer te herbouwen... poeh. Een lokale krant interviewde een mevrouw die zei dat 25 van de 30 huizen in haar straat totaal weg zijn, "maar we hebben een pact gesloten om samen te herbouwen." Dat doet me wat.
Ik deel nog maar wat plaatjes:
En ja, ik nam die laatste foto. Mijn vrouw runt dat account voor 't dorp, dus dan komt dat er stomtoevallig wel eens op terecht natuurlijk. 😉 (Volg @gograndlake trouwens. Het is normaal een heel mooi optimistisch account met fijne natuurplaatjes.)