Afgelopen week hebben we allemaal gezien hoe een waar horrorscenario zich voltrok bij de Halloween Fright Nights in Walibi Holland waarna men besloot per direct de stekker uit het evenement te trekken. Dat maakte dat we afgelopen vrijdag toch wel met gemengde gevoelens afreisden naar Toverland, is dat dan wel zo verstandig? Om dat te waarborgen spraken we, @Yolande en ondergetekende, een ding af voor we vertrokken: als het ons niet bevalt wat we daar aantreffen dan stappen we meteen in de auto en gaan naar huis. En zo gingen we afgelopen vrijdag toch nog even Halloween vieren dit jaar.
We komen ergens tegen vieren aan bij Toverland en zien meteen dat de parkeerplaats nog niet een voor een kwart gevuld is. Een goed teken wat de drukte betreft lijkt ons. Dat goede teken wordt bevestigd als we het park betreden, Port Laguna is alvast nagenoeg leeg. We beginnen met een ritje Troy waarna we via het buitengebied naar het Land van Toos wandelen om daar de speciale Halloween shop te bekijken. Onderweg komen door de speciaal voor Halloween geplaatste Foodstreet waar de kraampjes net bezig zijn met opstarten. We besluiten een kort rondje te doen en dan hier terug te komen om op tijd iets te eten zodat we daar straks niet lang op hoeven wachten. Zoals gezegd waren we dus op weg naar de Halloween winkel, op zich leuk gedaan maar het zijn voornamelijk “standaard” Halloween gerelateerde dingen en weinig Toverland specifiek helaas. We vervolgen onze weg en zien dat de wachtrij voor de Maximus Blitzbahn maar 15 minuten is, die pakken we dus snel even mee waarna we terug keren naar de Foodstreet. Daar scoor ik een bratwurst mit pommes en Yolande haalt een bakje nacho’s met nog wat ander spul er overheen, beide smaken erg goed! Terwijl we hier zitten zien we trouwens met regelmaat mensen van de beveiliging groepen groter dan 4 personen uit elkaar halen en ook mensen die midden op het pad blijven stil staan worden verzocht door te lopen of aan de kant te gaan staan om een goede doorstroming te houden.
We zijn erbij!
Maximus Müller probeert eens een andere attractie uit dan zijn eigen Blitzbahn
De bratwurst mit pommes
Yolande was de eerste klant van de nacho kraam die dag 😁
Na het eten vinden we het weer tijd voor een achtbaan, we wandelen naar Fenix die precies als we daar aankomen heropend wordt nadat hij in storing is geweest. We maken meteen twee ritjes, je wilt toch beide kanten doen he 😉 Daarna volgt nog een ritje Merlins Quest waar we de wachtrij, het station en uiteindelijk ook een bootje voor onszelf hebben. Onderweg daarnaartoe zijn we trouwens ook bijna niemand tegengekomen op de paden. Het lijkt er heel erg op dat Toverland keihard aan de handrem getrokken heeft wat betreft de bezoekersaantallen voor hun Halloween feestje. Na Merlins Quest volgt nog een ritje Dwervelwind. De braatworst en nacho’s waren natuurlijk erg lekker maar eigenlijk lusten we nog wel iets voor het griezelen echt begint. We halen daarom een Spirello bij het kraampje nabij Dwervelwind, zoeken een bankje uit in het Avalon gebied en eten die daar lekker op waarna het bijna tijd is voor de Halloween figuren om tevoorschijn te komen.
Lege paden, hier zullen vanavond de Shadows of the Sea te vinden zijn
Van dit uitzicht krijg ik nooit genoeg, al was het van de zomer met een blauwe lucht en wat minder herfstkleuren net wat beter
Op sommige momenten voelde het alsof we Toverland voor onszelf hadden
En soms was dat ook gewoon even zo
De mistmachines en lampen zijn aangegaan, de eenrichtingsborden geplaatst (want veel scare zones zijn eenrichtingsverkeer om de doorstroming goed te houden), tijd om te gaan spoken!
We zien de acteurs het gebied van Morgana’s Frozen Knights binnen lopen en wanneer ze ook allemaal zo ongeveer een positie ingenomen hebben gaan we het gebied in. Het valt op dat het in de scare zone meteen drukker is dan op de paden waar we eerder liepen. Iets wat op zich logisch is aangezien dit is waar de meeste mensen voor komen op een Halloween avond. Het word echter niet te druk waardoor het prima lukt om op een rustig tempo en op een goede afstand door het gebied te wandelen en te kijken wat er allemaal gebeurt. Vorig jaar was dit gebied Morgana’s Frozen Souls, dit jaar zijn het haar Frozen Knights die bezoekers de stuipen op het lijf moeten jagen. Ik vind het een goede upgrade ten opzichte van de vorige editie. De ridders hebben mooiere kostuums en beter uitgewerkte grime op het gezicht dan de in mantels gehulde figuren van vorig jaar. Ook de troon van Morgana zelf heeft een flinke upgrade gekregen, ik miste alleen wel de sneeuw deze editie.
Morgana’s troon vorig jaar
Morgana’s troon dit jaar
Ik zei het vorig jaar ook al, maar voor wie dat gemist heeft: ik vind spookhuizen niet leuk. Maar wat ik vorig jaar wel leuk vond was Witches Forest. Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet echt een spookhuis, eerder een scare zone met een vaste route waar je met kleine groepjes doorheen gaat. We sluiten dan ook aan in de rij om een boswandeling te gaan maken tussen de heksen. Hier hebben we in de wachtrij helaas wel een groepje grietjes achter ons dat het erg moeilijk vindt om uit zichzelf afstand te houden. Maar na ze erop aan te spreken houden ze die afstand wel. Helaas moet ik dat wel nog 2 keer herhalen gedurende het kleine uur dat we in de rij staan en zijn ze daarna lekker aan het giechelen over dat ze aangesproken zijn op hun gedrag maar ach, ik heb mijn doel bereikt. Het tij keerde voor hen overigens ook vrij snel toen we eenmaal het bos in mochten. Zij hoopten er snel doorheen te kunnen rennen en snel uit de beurt te kunnen gaan van de heksen maar doordat wij gewoon op een rustig tempo voor hen liepen konden ze geen kant op 😈 Over de tocht door het bos zelf ga ik verder niks spoilen maar ook hier zag ik verbeteringen ten opzichte van vorig jaar. Decors waren grootser en ook de trucjes die acteurs konden gebruiken waren letterlijk met sprongen (😉) vooruitgegaan. Helaas is het einde van de tocht wel nog steeds dezelfde tunnel van zeil als afgelopen jaar, dat zou van mij gewoon een pad in de buitenlucht mogen zijn want buiten dat je geen hand voor ogen ziet door de rook voegt het weinig toe. Zodra we eruit komen blijkt overigens de wachtrij gesloten te zijn omdat die inmiddels is opgelopen naar anderhalf uur, later is deze wel weer heropend en van wat we hoorden ook niet meer terug zo lang geworden.
Als we aansluiten in de rij is het nog schemerig
Maar tegen de tijd dat we het bos in gaan is het pikdonker
😍
Tijd om de andere scare zones te gaan verkennen en de volgende wordt Fiesta de los Muertos! Dit blijft een van mijn favoriete “scare” zones in Toverland. De grime, kostuums, muziek en het spel van de acteurs is zo goed uitgevoerd. Niet heel eng ofzo maar wel een mooi en goed totaal plaatje waarvan ik het jammer vind dat het in andere parken die Halloween vieren vaak niet voor komt. Die zitten toch vaak meer op de bloederige kant van het spectrum terwijl je dat niet altijd nodig hebt (vind ik dan he). In dit gebied liepen op het moment dat wij er doorheen kwamen overigens meer acteurs dan bezoekers wat dan eigenlijk weer net iets té rustig is, zelfs nu 😅
Katara wordt vandaag gedirigeerd door de acteurs
Ik blijf deze fotopunten een goede vondst vinden, al is het nu natuurlijk jammer dat je niet echt bij de acteur kunt staan. Maargoed het is niet anders en zo kun je tenminste nog iets.
We vervolgen onze weg en komen daarbij langs Shadows of the Sea. Helaas is ook dit jaar dit gebied erg donker waardoor wederom de mooie uitgebreide grime van de acteurs aan het oog van de bezoekers verloren gaat. Ik snap dat het donker bij draagt aan de sfeer in zo’n gebied, maar er is zoveel werk in gestoken om het er goed uit te laten zien dat ik het echt zonde vind. Van dit gebied dan ook geen foto’s want dat lukt voor geen meter.
We gaan door naar DesTroy waar de Ithaka-krijgers de dienst uit maken, maar voor we bij hen op bezoek gaan maken we eerst nog een rondje Troy in het donker. Naja in het donker, de baan is gaaf uitgelicht met gekleurde lampen die ook steeds van kleur wisselen en onderweg kom je nog een paar vuur effecten tegen. Heel erg gaaf gedaan allemaal! Ook de krijgers zien er weer enorm goed uit en zitten lekker in hun rol. Dit gebied is wel net wat drukker maar nog steeds goed door te komen. Hier zagen we alleen wel een keer het nadeel dat wanneer bezoekers schrikken en wegrennen ze niet zo goed opletten waar ze heen rennen en dan toch langs andere mensen komen. Aan de andere kant, als iemand zo snel eenmalig langsloopt hoe groot is dan de kans dat er iets van komt.
Troy ligt er mooi bij
Ziet er toch niet zo gezond uit hoor 😆
Dan hebben we nog een gebied niet gehad en dat is Cirque! Vorig jaar lag dit gebied naast de lanceerstrook van de Boosterbike direct naast de hal, dit jaar is dit gebied flink uitgebreid en ligt nu achter de survivalbaan waardoor het een stuk groter kon worden dan op de oude locatie. Ik zeg gebied, maar eigenlijk is dit nu ook meer een ervaring geworden zoals Witches Forest met een wachtrij en een aangewezen wandelroute. Al kan ik me voorstellen dat dit gebied origineel wel bedoeld is om zonder vaste route te mogen betreden waardoor het wel een gebied zou zijn. Ik vind het leuk dat men het circus idee verder doorgetrokken heeft met wat extra props en een heuse Cake Walk. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat het toch voornamelijk clowns zijn die je in dit gebied tegen komt. Er zou wat meer variatie mogen zijn in verschillende soorten circusartiesten. We hoorden dat op het begin van de avond hier een flinke rij had gestaan om het gebied binnen te komen, tegen de tijd dat wij er kwamen was het allemaal prima te doen en konden we bijna in een keer doorlopen. Bij het fotopuntje aan het einde van dit gebied zagen we nog een grappig moment met een andere bezoeker die over het lijntje heen wilde stappen om dichter bij de circusdirecteur te kunnen staan voor de foto. Deze mevrouw viel bijna om van schrik toen de circusdirecteur gilde dat ze ACHTER DE LIJN MOEST BLIJVEN!
Cake Walk!
De circusdirecteur vond dat Yolande mee op de foto moest 😁
We hadden natuurlijk vrij vroeg gegeten dus zo tegen tienen was het tijd om nog even een broodje te eten bij Katara Plaza met uitzicht op de fontijnen en de acteurs die zich bezighielden met de mensen op het plein. Daarna maken we nog een ritje Dwervelwind, Fenix en Merlins Quest in het donker. Om bij die laatste twee te komen lopen we natuurlijk ook nog een keertje door de scare zone van Morgana.
De doorlopende show van Katara tijdens Fiesta de los Muertos
Gave lichtshow bij Dwervelwind ook
Als om kwart voor 11 de acteurs het park verlaten om hun posten voor het uitzwaaimoment in te nemen vinden wij het ook wel mooi geweest en gaan richting de uitgang. Halloween Nights is ons goed bevallen en was ook qua maatregelen en de naleving ervan goed te doen. Zeker ook met hoe actief het personeel van Toverland en de ingehuurde beveiliging bezig was met het aanspreken van mensen die zich er niet aan houden. Natuurlijk kom je, zoals je ook al kon lezen, ondanks al die inzet zo nu en dan andere bezoekers tegen die het er toch niet zo nauw mee nemen. Maar niet in een mate dat het onveiliger voelt als een tripje naar de supermarkt, ik denk zelfs dat Toverland tijdens Halloween wat dat betreft een stuk beter te doen is met de bezoekersaantallen die op deze avond in het park waren.