Joell Daarnaast zou wat perspectief juist het gedrag veranderen. ipv dat Rutte altijd nog even volhouden eens zegt als de ciijfers goed zijn dan gaan we (datum) deze dingen weer laten openen. Een beetje als wat het Verenigd Koningkrijk doet met horeca en sport en Belgie doet met de pretparken. Zo hou je mensen beter aan de regels dan 10x te zeggen nog even.
Dat hebben we, we hebben een keurige routekaart gekregen wat er kan als de besmettingen naar beneden gaan en wat wanneer weer kan bij welke waardes. Probleem is echter dat wij als bevolking dat niet willen snappen of kunnen snappen (vul zelf maar in wat je makkelijker vind) en dat we vooral niks willen doen en gewoon afwachten tot de volgende datum die wordt gecommuniceerd. Het is voor iedereen heel simpel, zorg dat de cijfers dalen en de winkels kunnen weer open. Dat is wat mij betreft voldoende perspectief voor ondernemers. Het is aan ons om te zorgen dat die ondernemer weer ondernemen kan. Iedereen die buiten de lijntjes kleurt is wat mij betreft ook direct verantwoordelijk dat dit dus niet kan.
Joell En jij weet zeker dat men niet illegale feestjes en koffiebezoekjes brengt bij mensen?
Is niet relevant. Hun cijfers zijn lager geworden door hun gedrag aan te passen. Onze cijfers zakken niet omdat ons gedrag niet significant veranderd als daar om gevraagd wordt (we blijven nog steeds op kantoor werken, we blijven elkaar opzoeken en we blijven maar slapen omdat we last hebben van de avondklok).
Joell Die vergelijking is natuurlijk weer larrikoek. Mensen worden gewoon depressief en plegen zelfs zelfmoord omdat ze hun vrienden of kleinkinderen niet mogen zien. Nee Michael ik vind deze vergelijking echt te ver gaan sorry hoor.
Die vergelijking is geen lariekoek. We willen allemaal dingen. Ik wil ook gewoon op vakantie, naar de sportschool en een restaurant. Wat je eigenlijk bedoeld is dat de zelfredzaamheid van veel mensen bedroevend laag is en hun eigen verantwoording in de schoot van de overheid leggen en dan zeggen; fix mijn issues. Maar zo werkt de wereld niet en iemand zijn eigen belangen zijn niet groter dan de collectieve belangen. Is voor iedereen lastig, maar na 75 jaar vrijheid is dat voor het eerst dat die belangen anders zijn. We zijn vergeten dat dit vroeger een stuk normaler was en we een stuk meer inschikkelijk waren als samenleving.
Joell Voorspellingen om doem scenario. Juist de mensen bang maken. Dat werkt maar men moet ook de fouten inzien en dit goedmaken.
Hou eens op met dit soort onzin verspreiden. De cijfers van het RIVM zijn bedoeld als prognoses. Het is niets anders als "Als deze factoren niet veranderen is dit de mogelijke uitkomst". De genoemde besmettingen zijn - nogmaals - theoretische getallen op basis van exponentiele groei. Dat mensen die grafiek niet kunnen lezen of interpreteren is geen reden om maar sorry te zeggen. De enige die sorry moet zeggen omdat ze fout zitten zijn mensen die hoog van de toren schreeuwen op basis van hun eigen foute aannames.
Joell Onderbouwing op alleen besmettingscijfers is zeer gevaarlijk in deze situatie wat kan leiden tot deze schattingen.
Gelukkig hebben we ook nog stabiele factoren zoals ziekenhuisopnames en ic-opnames. En die zijn zelf helemaal niet zo hard gedaald als het aantal besmettingen. Wat betekent dat de epidemiologische situatie in Nederland sinds begin januari nauwelijks is verbeterd.