Yvan Het komt puur neer op: we willen de pretparken geen steun geven want is te duur, maar we maken het wel zo min mogelijk aantrekkelijk om er naartoe te gaan.
Dat is onzin, de parken kunnen "gewoon" gebruik maken van de huidige steunmaatregelen die er zijn, die zitten ook niet gekoppeld aan of je maatregelen neemt die verder gaan dan zou moeten, die kijken puur naar een omzet daling.
Die steun word ze door niemand ontzegd.
En in specifieke gevallen worden extra geholpen, veel dierentuinen hebben bijvoorbeeld leningen van de gemeente gekregen tegen gunstige voorwaarde om de komende tijd te overbruggen.
Yvan En daarnaast, als je als veiligheidsregio de taak hebt om het door te geven aan de pretparken/dierenparken dat het per direct maandag dicht moet. Hoe moeilijk kan het zijn om 1 mailtje te schrijven, en te CC'en naar alle pretparken die je moet waarschuwen? Waarom moet daar een week door media overheen gebakkeleid worden?
Goede vraag, dit is de hele kern van t probleem, nu lijkt mij "per direct" een lastige, je kan moeilijk mensen die niet voorbereid zijn daar mee confronteren denk ik, maar de regels zijn per de 14e al ingevoerd, op de 26e is er landelijk verduidelijking gegeven dat dit ook voor horeca op doorstroomlocaties van toepassing is en deze dicht moeten, en de 27e had dit dus prima actief kunnen zijn (sterker nog, de 26e begon het natuurlijk met diverse dierentuinen die de maatregelen gingen aankondigen)
Het lijkt er op dat sommige burgemeesters een iets te innig relatie hebben met hun lokale pretpark en daarom het zo lang mogelijk rekken, maar nu zie je dus de ongelijkheid die optreed bij bijvoorbeeld een Blijdorp die de opgelegde regels volgt, maar nu het het wel oneerlijk vinden dat andere "er nog mee weg komen" want het is tenslotte landelijk beleid wat verduidelijkt is.
Maargoed, ik denk dat we het allemaal wel eens mee kunnen zijn dat de VR structuur nooit bedoeld is om een pandemie te bestrijden en de beperkingen en problemen door deze structuur toch wel pijnlijk duidelijk worden zo.
Achteraf is het mooi wonen, maar achteraf gezien zou er maanden eerder een los landelijk orgaan dit moeten regelen waarbij de lokale overheden alleen maar handhaving hoefde uit te voeren.
Progress Het enige dat ik kan verzinnen is het ‘s ochtends aanbieden van voorverpakte lunchpakketjes die men dan kan meenemen het park in. Of zou dat dan ook als afhaal gelden omdat de verblijfsaccomodaties ook onderdeel van Efteling BV zijn?
Er is een duidelijk onderscheid te maken tussen de pretpark-horeca en de verblijfsparken dmv de park grenzen, dat het onder de zelfde BV valt lijkt mij in dit geval dan niet relevant.
De verblijfsparken zullen afhaal mogen blijven leveren aan de gasten volgens de regels, in hoeverre de parken daar echt voor ingericht zijn en dit daadwerkelijk kunnen faciliteren durf ik niet te zeggen omdat ik er nooit ben geweest.
Aan de andere kant geeft de Efteling zelf aan (in de Kboodschap van t Efteling Hotel) dat de verblijfsgasten van Bosrijk en Loonsche Land veel zelf koken en meer zelfvoorzienend zijn.