ppc-anoniem-1 Ik persoonlijk vind het negatieve denken best wel frustrerend. Onze hobby toont weer tekenen van leven, dat is toch niets anders dan fijn? Het geeft parken de mogelijkheid om (beperkte) omzet te draaien om zo het hoofd boven water te houden. Als fan kan ik niets anders dan dat stimuleren door daar met een bezoek aan bij te dragen.
Vind mensen die dingen nog zorgelijk vinden of twijfels bij hebben neerzetten als "negatief denken" een beetje flauwig eigenlijk.
Ik kan mij voorstellen dat jij vanuit jou situatie anders tegen dingen aankijkt terwijl ik vanuit mijn wereld als vader, pretparkliefhebber en ondernemer misschien andere zaken mee neem in mijn overwegingen.
Corona heeft invloed op vrijwel alles in ons leven, en dat we stapje voor stapje weer open kunnen gaan is enorm fijn.
Of het financieel zin heeft in deze fase met de huidige maatregelen geloof ik niet (vanaf de derde stap verlichting kan dat pas anders worden, nu kost het meer dan het oplevert), maar de wil om open te gaan is schijnbaar groter dan het financiële plaatje.
Pathe geeft heel duidelijk aan: we mogen 30 man per zaal, dit is niet rendabel, maar we willen graag weer gasten ontvangen en films laten zien.
Vanuit dat perspectief vraag ik mij af of we dit risico wel willen nemen als maatschappij.
Waarom willen we parken openen terwijl we meer risico op verspreiding krijgen (snelle rides, iemand die niest bijvoorbeeld, heeft dat invloed), toch veel mensen in bepaalde ruimtes die het risico op besmetting groter maken, verplaats-bewegingen van mensen buiten de regio naar 1 plek waardoor bij een besmetting een contact onderzoek en indammen hiervan vele malen lastiger zal worden etc.
Een bioscoop of lokaal restaurant/terras heeft een veel lokaler karakter waardoor zaken beter te traceren en in te dammen zijn.
(Als je overigens abonnementshouder ergens bent en je wilt je park echt steunen blijf je voorlopig juist thuis, want met de beperkte capaciteit die ze moeten hanteren kunnen ze beter los betalende gasten hebben dan een abbo houder waar ze vrij weinig extra voor vangen).
Ik kan verder nog een hele hoop andere zorgen of maatschappelijke overwegingen noemen, bijvoorbeeld op gebied dat een aantal parken al "zo snel mogelijk" open zouden willen (dan hebben we het over een datum voor 1 juni) terwijl ongeveer de hele maatschappij en andere bedrijven heel duidelijk 1 juni krijgen, wat maakt een park dan wezenlijk anders dat er een rechtvaardiging is om die eerder open te laten gaan terwijl veel kleine ondernemers die het vele malen moeilijker hebben nog niet open mogen (terwijl die minder risico vormen).
Daarnaast vind ik ook pretpark een dagje ontspannen en ontsnappen aan allerdaags gedoe, dan zit ik aan de ene kant niet echt te wachten op allerhande maatregelen , aan de andere kant kijk ik ook wel uit naar het moment dat ik weer door een pretpark kan lopen (of op een terrasje kan zitten etc)
Aan de andere kant een argument om wel "heel veel" open te gooien.
Door de enorm beperkte capaciteitsmaatregelen zal de druk op zaken die open zijn oplopen, dus breed een hoop openen in het land verspreid die druk wat en verminderd weer risico op problemen daarin.
erider Ben ook blij dat de parken weer open gaan, en kan niet wachten om alleen al gewoon een rondje door de Efteling te lopen. Snap de enorme negativiteit op dit forum ook niet zo, net zoals de mensen die beweerden dat de pretparken en dierentuinen helemaal deze zomer niet meer open zouden gaan. Ben wel benieuwd hoe moeilijk het gaat zijn om een reservering te maken voor een weekend dag.
Ik vind negativiteit een flauwe term voor gewoonweg terechte zorgen en overwegingen.
Ik heb financieel onderbouwt dat het niet rendabel is om met de 1,5 meter maatschappij open te gaan op het moment, dat blijft gewoon staan, sterker nog oa een Pathe geeft gewoon aan dat het ook niet rendabel is voor ze, maar ze toch graag open willen.
Van belang is hoe de regels doorgevoerd gaan worden de komende tijd.
De club van Elf heeft een algemeen protocol uitgebracht voor hun branche waar vooral op het moment focus ligt op de 1,5 meter afstand maar de 30 man max capaciteit nergens naar voren komt. http://www.clubvanelf.nl/wp-content/uploads/2020/04/Veilig-Samen-Uit.pdf
Dat snap ik wel, want als een Efteling op 3K gasten per dag moet limiteren lijkt het me worst-case voor ze (lijkt me wel lekker als bezoeker verder, maargoed)
Er kwamen al plaatjes naar buiten die in die PFD zitten met de wachtrij van De vliegende Hollander, door de afscheiding houd je een iets van 50 posities over met 1,5 meter ruimte voor wachtenden, afhankelijk van de gezelschappen kunnen er dus maximaal een 150 personen in de rij staan, maar dat past niet met de regelgeving 30 man (en later 100 man) voor alleen al die ride.
Er is duidelijk gesteld dat 30 man limiet geld voor een zaal, maar hoe trek je dat door op een pretpark? Symbolica als voorbeeld. Mag een Efteling iets opsplitsen, 30 man voorshow, 30 man loading, 30 man in de ride. of telt symbolica als 1 en mogen er 30 man binnen van voorshow tot de uitgang? dat soort dingen heeft zeer grote impact op je operations en de capaciteit van je park, en komt weer terug op mijn eerdere verhaal over capaciteit in een park (walk on capaciteit van een park).
Voor een Efteling kan je ook niet rekenen met "supermarkt regels" zoals 10m2 per bezoeker... dan heeft de Efteling opeens een max capaciteit van 72K
Maar stel dat de Efteling heel losjes om mag gaan met deze regels en dus voornamelijk 1,5 meter moet houden en de rest niet hoeft.
Dit zou dit gunstig zijn voor hun, want meer capaciteit en sneller rendabel te krijgen.
Maar hoe ga je dan maatschappelijk om met andere branches waar de regels wel hard worden gehandhaafd, Hoe kan je als gemeente wel toestemming geven aan een pretpark om "de regels meer los te laten" terwijl je boa's andere ondernemers in de plaatst staan te bekeuren bijvoorbeeld, of dat kleine festival (of die hele event/festival branche) die te horen hebben gekregen dat die rekening moeten houden zelfs in 2021 niets te mogen doen.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar welke keuzes er gemaakt gaan worden door de verantwoordelijke instanties en wat dit daadwerkelijk betekend voor een park en de maatschappij.