In de Volkskrant van vandaag een interview met Paul Depla, burgemeester van Breda. Hij pleit voor het doorvoeren van veranderingen in ons dagelijks leven voor langere termijn, om bepaalde zaken de komende jaren toch te laten doorgaan ondanks corona. Een paar voorbeelden:
- hij heeft de nieuwjaarsreceptie van de gemeente naar de zomer verplaatst
- hij pleit voor het verplaatsen van carnaval naar de zomer (onder het motto ‘tweede keus, maar beter dan niets’)
- een korte zomervakantie maar lange kerstvakantie, zodat er zo weinig mogelijk onderwijsdagen verloren gaan
- geen zomerstop in de voetbalcompetitie maar een lange winterstop
- een ander idee is om discotheken en clubs toestemming te geven om meer buiten te doen
Ik zat hierover na te denken. Het klinkt voor mij allemaal niet fijn (om niet te zeggen afschuwelijk), het is immers toegeven dat we het virus de komende jaren niet onder controle gaan krijgen. Maar we moeten reëel zijn: de kans dat we er nog jaren mee zitten is groter dan de kans dat we er volgend jaar vanaf zijn. Daar komt nog bij dat de regering niet eeuwig kan blijven doorgaan met bedrijven steun geven; uiteindelijk zal herziening van de business modellen noodzakelijk zijn, vooral in de horeca-, evenementen- en toerismesectoren. En dat moment is dichterbij dan we denken, want nu er bijna een nieuw kabinet is, zal de geldkraan ook open moeten om de klimaat- en woonproblemen aan te pakken. Daarnaast is er een enorm personeelstekort; je kunt dan niet steeds maar personeel blijven doorbetalen dat in een branche werkt die niet meer rendabel kan zijn. Economisch gezien kunnen die mensen beter elders een tekort opvullen.
Ik vroeg me af wat dit voor de pretparken zou betekenen. Veel parken sluiten in de winter, dus zullen er relatief weinig last van hebben. Een jaarrond park als de Efteling zal flink geraakt worden, zeker gezien de verblijfsaccomodatie die ‘s winters lastiger gevuld gaat raken (ik vraag me dan ook af of de bouw van een nieuw hotel nu niet een te groot risico is). Het zal waarschijnlijk een flinke prijsverhoging betekenen of een drastische bezuiniging en inperking van de groeiambities.
Voor parken als Toverland en Walibi zou ik me kunnen voorstellen dat cash cow Halloween naar de zomer verhuist of ingeruild wordt voor een festival met een ander thema.
Sowieso hebben alle parken nog zware jaren voor de boeg ben ik bang, wat ook weer zal terugslaan op de attractieleveranciers.
Wat denken jullie?
Edit 15 december: en daar gaan we al, bij nieuwe sluitingen minder steun of misschien zelfs helemaal niet meer:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5274078/steunpakketten-corona-covid-19-now-tvl-tozo-klaar-ermee