OlympiaLooping Ergens voelt het wat vreemd om alles maar zo mager te vullen want op de paden en in de wachtrij houdt niemand nog echt afstand. Komt nu een beetje over als schijnheiligheid.
Het is het verplaatsen van symptomen ja. Maar dat geldt niet alleen in een pretpark hoor. Toen de kroegen en feestcafes weer open waren stonden die (veelal smalle) straatjes ook rammetje vol en was afstand houden onmogelijk. Terwijl je pas "veilig" bent na de portier door de CoronaCheck. Het is overal waar je een controle plaatst, uiteindelijk schuif je het probleem een stukje terug (of door), tot je ook daar een controle zet en zo blijf je bezig.
Ik denk dat 1 persoon per 5 m2 voor attractieparken en kermis wellicht ook wel te optimistisch is gekozen, want mensen klonteren samen bij de attracties en in wachtrijen. Dus je kan niet je hele oppervlakte nemen en denken dat iedereen dan wel gewoon goed verspreid over de gehele dag. Als ik de Efteling was geweest en omzet draaien is zo cruciaal dan had ik overwogen om de toegang voor abonnementhouders voorlopig nog te staken en alleen betalende bezoekers binnen te laten. Als je abonnementen had kunnen pauzeren of verlengen (ipv een vergoeding in natura) dan was dat ook een veel acceptabelere oplossing geweest in mijn optiek. Uit coulance had je elk abonnement een of twee keer per maand toegang kunnen geven, maar dan was je die druk van abonnementhouders en nauwelijks kunnen reserveren deze zomer wel kwijt geweest.