Charlatan De meeste achtbaantreinen hebben maar 1 set wielen per coach/karretje. Als je deze aan elkaar koppelt is het geheel erg wankel. Denk aan een rijtje kruiwagens aan elkaar gekoppeld. Er is iets nodig om te voorkomen dat de rij kruiwagens als een rij dominostenen omvalt. Er wordt een extra wielset gekoppeld aan de eerste of laatste coach die (in zijaanzicht) niet kan roteren t.o.v. die coach. Hierdoor is die coach nu stabiel, en elke coach die je er aan koppelt, zal ook stabiel zijn.
Sommige fabrikanten doen 'niks' met deze zero car (denk Vekoma Motorbike), of ze gebruiken de exta ruimte om theming op te plaatsen. B&M gebruikt het extra wielset om een extra rij stoelen op te plaaten (behalve dan weer bij Alpengeist).
Er betaan ook treinen die niet het 'kruiwagen'-type achtbaantreinje zijn, bijvoorbeeld een minetrain of Ride-To-Happiness. Hier heeft elke coach 2 wielsets en heeft dus eigenlijk elke coach ook zijn eigen zero-car, al wordt dat zo nooit genoemd. Elke coach is dan van zichzelf als stabiel. Dit heeft wel als nadeel dat je meer wielsets nodig hebt voor een trein van vergelijkbare lengte die de kruiwagen-uitvoering heeft.
Hopelijk is het zo duidelijk genoeg. Anders ben ik bang dat ik wat dictaten dynamica en constructieprincipes moet gaan afstoffen.