Symbolica probeert een verhaal te vertellen maar faalt compleet met dat te doen. Bij de andere darkrides, zoals Droomvlucht, Fata Morgana en Carnaval Festival proberen ze het gewoon niet en dat is een goede zaak. Als het niet lukt, dan lukt het niet en moet je er ook geen poging tot doen om het maar half te implementeren. Ze verschillen namelijk ook echt enorm weinig qua algemeen doel: een rondrit door één specifieke wereld; Droomvlucht door een dromenland, Fata Morgana door het Midden-Oosten en Carnaval Festival door de hele wereld. Ondanks dat ze geen verhaal vertellen is er nog wel gewoon een beetje spanning op sommige momenten (Zompenwoud, draaitunnel,...), dat heb je natuurlijk nog steeds nodig om het interessant te houden.
Een verhaal heeft 4 hoofddelen/stappen: Orde - Chaos - Queeste - Orde, wat er bij deze darkride ontbreekt is de hele samenhang van deze 4 zaken. Vooral het "chaos" gedeelte is extreem zwak en konden ze 10000x beter op inspelen (terwijl dat nu eigenlijk al de main focus is in de ride!).
Bij de meeste verhalen is dit een antagonist (een vijand) en die is in Symbolica nergens te bekennen, je kan OJ Punctuel namelijk geen persoon noemen met kwaadaardige bedoelingen.
Waarom konden ze er 10000x beter op inspelen vraag je dan? Nou hierdoor:
Kijk gewoon de intro al, valt je niet wat op op 0:22? Iets... kwaadaardigs? Correct! Het is een antagonist!
Waarom zit deze in godsnaam niet in de rit?????? Dit had per-fect geweest voor een "chaos" gedeelte, al was het maar even een korte verschijning die zijn bedoelingen duidelijk maakte. Die serie heeft gewoon een goed plot en het is doodzonde dat ze daar niet verder op hebben ingespeeld...
Ik zou er voor geen cent meer dan een kwartier voor willen aanschuiven. Als ik hem doe pak ik gewoon Single-Rider en zit ik er binnen een goeie 5 minuten in (en met een beetje geluk zetten ze ons nog in hetzelfde bakje ook, is serieus 2 keer gebeurd 😆). Stel serieus mijn vragen bij mensen die er 2 volle uren voor willen aanschuiven, je moet wat voor je kinderen over hebben I guess...
Oh ja en dat hele interactieve systeem was natuurlijk de grootste teleurstelling ooit, een paar lichtjes laten flikkeren en een paar beeldjes 5cm laten bewegen terwijl de mensen voorin nogsteeds proberen te achterhalen hoe het werkt of in het ergste geval totaal niet doorhebben dat het een interactief scherm is. Zou nog bijna zeggen dat een shooter darkride beter had geweest maar dat past misschien niet helemaal in het thema (of je moet twinkelguns maken).