Ik vind het ergens wel grappig hoevaak we het hier hebben over de Efteling als park dat hoogstaande attracties aflevert. Met alle respect, maar het park heeft maar een handjevol echt hoogstaande echt ronde attracties die op het wereldniveau mee kunnen in mijn ogen:
- Symbolica
- Fata Morgana
- De Vliegende Hollander
- Baron 1898
En dan houd het echt wel op vind ik. Je hebt dan nog een secundaire categorie met een aantal andere attracties (Droomvlucht, Villa Volta), maar de rondheid van de ervaring en attracties wordt al snel van een lager niveau. Kijk naar parken als Toverland, Nigloland en Tripsdrill. De meeste van de attracties daar zouden, los van de stijl, met hetzelfde niveau van aankleding makkelijk in de Efteling kunnen staan. De Efteling doet veel heel goed, maar op veel vlakken is het geen haar beter dan een bovengemiddeld regionaal park. Dat is niet erg, maar laten we onze verwachtingen daarop dan ook bijstellen. Als de Efteling straks met strookrijk voor de nieuwe achtbaan 40 miljoen neerlegt mag je wereldtop verwachten, maar een Max en Moritz is toch eigenlijk amper nog bijzonder in deze tijd? (even los van een van de slechtste pretpark wachtrijen in de recente historie). In dat gedachtengoed past Nest! perfect. Geen wereldtop, er zijn betere opties, maar goed genoeg om te passen in het park. Als de Efteling nu consequent bij iedere uitbreiding wereldtop aantikt, dan is Nest! wat misplaatster vind ik, maar voor nu...goed genoeg en meer dan populair genoeg.
Kortom, mijn mening is simpel: tis leuk voor wat het park nu is, past bij wat er nog meer gebeurd, maar het park mag de lat echt wel hoger leggen. De middelen en mensen zijn er, ga nu eens gewoon altijd voor die 10.