Michael Daardoor voelen attracties als de Pirana en Fata Morgana, maar ook De nieuwe kleren van de keizer en Symbolica als hele natuurlijke uitbreidingen voor het park ondanks dat dat allemaal niets heeft met invloeden van Pieck.
Voor de een wel, voor een ander weer niet 😉 Het blijf natuurlijk smaak gevoelig. Los van dat de voorbeelden die je aanhaalt het qua thematisch niveau niet halen zijn er uiteraard vele speeltoestellen te vinden welke een stuk mooier zijn. In de basis hebben veel speeltuinen natuurlijk hetzelfde fundament. Iedere achtbaan heeft ook dezelfde rails met supports en iedere flatride heeft ook dezelfde techniek. Hoe je die basis vervolgens aankleed is een tweede, en daar heeft de Efteling écht wel veel moeite ingestoken waardoor het een Vinex wijk zonder twijfel ontstijgt.
Je kunt natuurlijk als je het zelf gaat fabriceren de meest uitzinnige creaties maken, zie hieronder het speeltoestel bij het pannenkoekenhuis hier in de polder, maar dan mag je de investering wel vele malen verhogen. Het is in de Efteling een standaard speeltuin welke bijzonder gemaakt is, net zoals Joris en de draak, de Oldtimers en vele andere Efteling attracties in de basis standaard zijn maar met opsmuk omgetoverd zijn tot bijzonder. Overigens denk ik dat wanneer je een inclusieve speeltuin maakt je er niet aan ontkomt om te werken met een ‘standaard’ leverancier. Dat is wellicht een te ingewikkeld vakgebied om je als park foutloos aan te leren.
Maar maakt dat Nest meteen slecht? Van alles zijn er toch altijd mooiere varianten te vinden? Er zijn houten achtbanen te vinden welke vele malen mooier zijn dan Joris en de Draak, er zijn oldtimerbanen te vinden welke een stuk mooier zijn dan de Oude Tuffer, restaurants te vinden welke een stuk indrukwekkender zijn dan Polle’s Keuken en de draai en zweefmolens van de Efteling zie je ook op een (nostalgische) kermis voorbij komen. Simpelweg het feit dat er ergens anders een mooiere editie te vinden is is naar mijn mening geen reden om iets slecht te vinden. Dan zouden er in pretparkland namleijk bijna alleen maar slechte dingen te vinden zijn.
Met de eerder aangehaalde voorbeelden vanuit de Disney parken wilde ik illustreren dat speeltuinen in pretparken niet per se spectaculair of kunst te hoeven zijn. Het is immers een attractiepark, de attracties zijn spectaculair en (veelal) kunst. Als je naar kindervreugd kijkt, wat letterlijk catalogus speeltoestellen zijn, is dit een enorme stap vooruit. Wellicht dat mensen door hun eigen nostalgische herinneringen Kindervreugd door een roze bril zien, maar over 10 jaar zijn er duizenden kinderen volwassen geworden welke met een roze bril op Nest terug kijken.
Één ding moeten we de Efteling nageven; er is wereldwijd geen enkele speeltuin waar zo veel over geschreven is gok ik. Doen ze toch goed 😉