Een waanzinnige video die echt speciaal voor dove en slechthorenden is, maar ook voor blinden en slechtzienden.
Zover ik het kan beoordelen is dit een speelplek geschikt voor alle kinderen, ook die zonder beperking.
Maar dit is ook een speelplek voor kinderen die doof, slechthorend,blind of slechtziend zijn.
Het lijkt er op dat er op de tekening aardig wat elementen verwerkt zitten waar ook de kinderen met een beperking (rotwoord maar kan het even niet anders en makkelijker omschrijven) kennis kunnen maken met attracties.
De uitvoering zoals ik die kan beoordelen aan de hand van de tekening is verre van matig, aan het houten pad aan de bovenkant lijkt er wel een lichte vorm van "banking" (donkere deel van het pad) te zitten waardoor rolstoelgebruikers die niet in een achtbaan kunnen toch even deze sensatie kunnen beleven, uiteraard wel aangedreven door andere menselijke benen, maar volgens mij zal daar het plezier er niet minder om zijn.
Ook zie ik veel elementen waar slechtzienden en blinden ook lekker op kunnen rondkijken, er valt genoeg te voelen, iets wat normaliter bij een attractie niet kan, dus voor blinden valt hier veel te ontdekken.
En het zal mij niks verbazen als er een medewerker rondloopt die gebarentaal kan, en dus ook kinderen kan aanspreken die slechthorend/doof zijn.
Van dit soort initiatieven krijg ook ik rillingen over mijn rug, maar dan eerder van blijdschap, zelf heb ik het geluk gehad om diverse keren voor stichting Komt het Zien te mogen werken, een stichting die zich inzet voor blinde en slechtziende om ze een leuke theaterervaring te bieden.
Angelique van Lieshout (die de voice over heeft gedaan) werkt ook voor deze stichting, dus het zal mij niks verbazen als die stichting ook betrokken is bij dit project op de een of andere manier.
Ik ben blij dat hoe simpel het voor ons als "normale" mensen het eruit kan zien, er een plek komt waar echt iedereen terecht kan.
Dit zijn nou de kleine dingen waar ik zo trots op de Efteling van kan worden, voor ons als "normaal" mens is het niet zo spectaculair, maar behoor je tot de doelgroep waar dit Nest voor bedoeld is dan heb je een omgeving en krijg je een ervaring die nog lang bij mensen zal blijven.
Voor de mensen die er interesse in hebben, kijk eens op https://www.komthetzien.nl en luister naar de indrukwekkende reacties van mensen aldaar, en dat pleit er naar mijn mening voor dat dit soort plekken wel in elk serieus pretpark waar ook ter wereld thuis horen.