Zelf was ik eigenlijk totaal geen Star Wars-fan. Van de ondertussen 11 films heb ik er in al die jaren anderhalve van gezien (waaronder de verguisde episode 1 The Phantom Menace) en dat liet me met gemengde gevoelens achter. De grote lijnen van de Star Wars story ken ik uiteraard wel, ik wist ondertussen wel wat de achtergrond van Dart Vader is etc maar grote karakters zoals Rey en Kylo Ren waren (en zijn) nog steeds relatief onbekenden. Het was dan ook in 2019 een beetje een raar gevoel toen ik voor 't eerst Galaxy's Edge binnenstapte. Ondertussen heb ik drie keer Galaxy's Edge kunnen bezoeken: twee keer in 2019 in Anaheim (toen nog zonder Rise Of The Resistance) en één keer begin 2020 in Orlando - toen met Rise Of The Resistance die enkele weken open was.
Ik was eerlijk gezegd - als niet-kenner - uitermate gecharmeerd door het gebied. De Falcon is gewoon een goeie ride, Rise is en blijft fenomenaal en Oga's Cantina blijft voor mij één van mijn all-time favoriete bars in een Disney locatie. Uiteraard was ik er mij van bewust dat ik allicht veel details miste, maar dat kon de algemene pret zeker en vast niet bederven.
Ondertussen zijn we een jaar en twee lockdowns verder en heeft Disney + The Mandalorian. Omwille van mijn beperkte SW-kennis (en het niet beschikbaar zijn van de streamingdienst in België tot voor kort) heb ik de hele Manadalorian-hype aan mij laten voorbij gaan. Tot ik toch geprikkeld werd - en ik van verschillende kanten hoorde dat mijn beperkte SW-kennis niet echt in mijn nadeel zou spelen. Eigenlijk dezelfde reactie op de serie als op Galaxy's Edge: ik vond het zeer aangenaam om volgen, maar was er mij ook opnieuw hier van bewust dat ik allicht veel details miste.
Afgelopen weekend heb ik dan finaal de knoop doorgehakt en ben ik - eindelijk - eens beginnen met te kijken naar de films. Episode 4 & 5 zijn al de revue gepasseerd en tot nu toe valt het eigenlijk zeker niet tegen; bijna integendeel, zou ik zeggen. Maar het allerleukst is dat ik - zelfs al heb ik nog maar twee van de elf films achter de kiezen - al wat referenties naar Galaxy's Edge heb kunnen spotten. Zo komt in de eerste helft van Episode 4 zowaar eventjes de Blue Milk op de proppen! De groene variant in GE vind ik maar niks, maar de blauwe kan mij zeker en vast bekoren en is een vaste waarde geworden bij elk bezoek. En ietsje verder in Episode 4 komen de hoofdrolspelers in een kroeg terecht, waar een lokaal bandje staat te spelen en laat dat nou net ook één van de songs zijn die in de set van DJ Rex in Oga's Cantina voorbij komt! Dus ik hoop echt van harte dat dit bij de volgende films ook nog het geval zal zijn.
Wat de eventuele inbreng van The Mandalorian in GE zal teweegbrengen: gemengde gevoelens hier. Zoals ik het heb begrepen, zit The Mandalorian in een ander tijdsslot dan het hele First Order gebeuren. En of je het leuk vindt of niet: ik denk dat vriend of vijand wel zal toegeven dat de storyline in GE op dit ogenblik wel OK is - maar inderdaad zonder bekende IP, op enkele losse verschijningen van Rey, Kylo Ren en Chewbacca na dan.
Maar goed, eerst nog episode 6, 1, 2, 3, 7, 8 en 9 bekijken en misschien dat ik er dan anders over denk :-)