wh_k Het valt me op dat er, ondanks alle grote ontwikkelingen, maar weinig naar buiten wordt gebracht over ontwikkelingen in het Sprookjesbos.
Ik denk dat dit wellicht tweedelig bekeken kan worden. Enerzijds is er natuurlijk focus op de bouw van DM en het hotel, waarmee 2024 al twee grote uitbreidingen krijgt. Nóg een aankondiging van een Sprookje voor dit jaar zou denk ik wat overkill zijn. Wellicht voor '25, maar dat is afwachten.
Anderzijds denk ik dat ze wellicht niet zo goed weten hoe ze iets moeten toevoegen in het Bos.
De laatste jaren is er namelijk een echte experience economy gekomen, waarbij gasten het liefste zoveel mogelijk willen beleven en onderdeel willen uitmaken van iets. Het moet gewoon iets grootser en interactief worden neergezet dan een enkele put met daarin een verhaaltje. Met de meeste klassieke sprookjes in het Bos is dat niet het geval. De sprookjes van vroeger die hier wel meer bij aansluiten zijn de sprookjes waarin echt een show element zit. En dat zijn er stiekem al best veel in het bos!
Daarnaast merk ik persoonlijk dat hoewel het Bos nog steeds populair is en er genoeg gasten doorheen lopen, deze gasten niet altijd het volledige verhaal bekijken of waar kinderen het geduld hebben om écht te genieten van de sprookjes. Vroeger was dat heel anders.
Ik denk dus dat Efteling nog aan het nadenken is over hoe ze toekomstige sprookjes moeten neerzetten. De Zes Zwanen was hier ongetwijfeld een van de opties voor. Een mini attractie waarbij je echt deel uitmaakt van het Sprookje. (Enige jammere blijf ik vinden dat je weer redelijk snel de grot uit bent en hier niet iets van een showeffectje in zit...)
Ik kan me dus voorstellen dat de Efteling dus nog aan het zoeken is naar manieren om dit op een andere manier neer te zetten, zonder dat het 'saai' wordt voor de (kleine) bezoekers. Daarnaast raken de bekende Sprookjes op. Er staat al heel veel. Onbekende sprookjes kunnen dan dus zeker een goede toevoeging zijn en ik vind de door jou aangedragen opties zeker passen in de Efteling, maar hoe zet je dit groots, interactief en passend bij de vraag van nu neer?
Ik denk dat dat de grootste vraag van de Efteling is momenteel.