R013 Ik blijf erbij dat de Efteling sneller dan de meeste anderen het onmogelijke voor elkaar krijgt.
De Efteling heeft al een tijdje een eigen middenspannings ring (die ze pas hebben uitgebreid), hierdoor zijn ze dus "alleen" afhankelijk van de centrale problemen op een verdeelstation, deze zijn "relatief gezien" problemen die relatief gezien snel opgelost moeten worden.
Een deel van die problemen zijn "boekhoudkundig" en kunnen mogelijk al snel opgelost worden, omdat hier bijvoorbeeld veel reserveringen op zitten en hier veel ongebruikte capaciteit zit die alleen op papier bestaat.
Daarnaast zou bij een echte verzwaring heel veel andere projecten afhankelijk zijn van zo een uitbreiding (denk aan andere middenspanning upgrades en extra transformatoren)
Dus Ja, dit soort zaken zullen relatief snel opgepakt kunnen worden, maar de Efteling heeft helaas geen voorrang of meer recht dan bijvoorbeeld een fabriek die iets vergelijkbaars wil.
De Efteling heeft wel als voordeel dat ze binnen hun eigen ring zelf veel kunnen beheren en sturen, ze kunnen bijvoorbeeld laadpleinen en de warmtenetten gebruiken om onbalans op te vangen, denk aan het vermogen van het laadplein terug zetten, of warmte bufferen zodat de warmtepompen uit kunnen en de verwarming toch doorloopt.
In t ergste geval zouden ze ook al vrij vroeg kunnen investeren in bijvoorbeeld nog meer zonnepanelen in combinatie met zonnepanelen, niet super goedkoop, maar om stilstand te voorkomen voor een bedrijf als de Efteling een prima mogelijkheid.