Progress Dit vind ik echt onzin. Symbolica heeft een extreem simpel verhaal: we gaan op audiëntie in het paleis, maar het plan wijzigt en dingen verlopen niet zoals gepland.
Maar het klopt niet. We gaan op audiëntie en Pardoes komt ons lekker brutaal meenemen op een tour door het paleis wat niet mag. Maar vervolgens is dat paleis daar wel helemaal op ingericht, inclusief bordjes en andere, zogenaamd bestaande, tours. Daarbij is de cadans van de attractie redelijk vaag. In de kas lijkt het even spannend te worden, maar die sfeer wordt niet versterkt door muziek of beweging van de fantasievaarders. Het hele hoe en waarom van het toveren wordt niet duidelijk.
En wat mijn grootste 'kritiekpunt' is (want we hebben het nog steeds over een wereldklasse ride die ik graag bezoek); het thema fantasie is zo ongrijpbaar. Je kunt je daar alles mee permitteren en juist dat maakt het zo lastig, zeker om de de Efteling er redelijk statisch mee om is gegaan. Er zit in Symbolica niet één effect waarbij je denkt 'wow, hoe doen ze dat?' Het blijft bij dingen die mechanisch ronddraaien of op en neer gaan. Dan had ik toch graag wat spetterenders gezien in het 'paleis der fantasie'. Ik ben hier ook een beetje bang voor bij Danse Macabre. Spoken en geesten, maar ik ben bang dat we vooral naar ronddraaiende kandelaars gaan zitten te kijken, op veilige afstand met onze beugel aan.
Dat de Efteling al 3 wereldklasse darkrides heeft, wil toch niet zeggen dat ze er geen meer toe hoeven te voegen? Zeker een spectaculairdere rit als Indiana Jones kan echt onderscheiden werken denk ik, meer dan de zoveelste (inderdaad korte) achtbaan. En ook een kleinere darkride zoals Pooh zie ik werken in de Efteling. Ik denk dat ze wat dat betreft een unieke positie in het pretparklandschap innemen, die veel meer te vergelijken is met Disney dan met welk ander park. De bezoeker wil in de Efteling meer sfeer en beleving dan thrill.