Vandaag tot mijn verrassing opende Phantasialand hun nieuwe themadeel Rookburgh met bijhorende nieuwe achtbaan F.L.Y. Momenteel worden er softopenings georganiseerd en ik wou jullie wat uitleg niet ontnemen. Blijkbaar vormen foto's van een geopende baan in een topic over de softopening ook voor wrevel, waarvoor mijn excuses, dus zet ik ze liever hier apart.

's Morgens hoorden we dat Phantasialand de achtbaan zou openen. Uiteindelijk duurde het nog tot 12:30 uur wanneer de poorten van het land effectief openden. Ze laten daarbij een maximum aantal bezoekers in het land. Eens binnen mag je er zo lang blijven als je wil en kan je de achtbaan ook meerdere malen doen. Wanneer de maximum van het land is bereikt laten ze pas nieuwe mensen binnen tot hetzelfde aantal weer buiten gaat. Om dat te organiseren wordt er vanaf opening een wachtrij gemaakt dewelke via het centrale plein richting de grote vijver gaat en er ook helemaal rond gaat.

Eens binnen was alles open, inclusief eetstand, het nieuwe restaurant en de winkel. Het land is best groot, je kan er twee paden volgen die een cirkel maken. Je voelt je duidelijk afgesloten van het park want je ziet niets meer van de buitenwereld. Er werden veel details aangebracht, zeker aan de kant van het hotel is veel te zien. Ik las eerder van sommigen dat de gebouwen eerder plat lijken. Dat is ook wel zo, je lijkt je in het land te bevinden tussen hoge muren. Er is weinig beweging en het lijkt niet als een dorp waar veel bedrijvigheid is. De vele details zijn dan ook eerder statisch.

Bij het betreden van de achtbaan krijg je een flyer met veiligheidsuitleg. Hierin zegt men dat je absoluut geen losse zaken mag bijhebben. Je zal een bandje krijgen voor een locker waar alles in moet. Daarna ga je door een metaaldetector. Heb je toch nog wat bij moet je terug naar de lockers en van daar opnieuw aanschuiven. Dit werkte goed maar een beetje chaotisch. Je steekt je zaken er langs de ene kant in en na de rit haal je ze er aan de andere kant weer uit. Dan geef je je bandje terug en mag je naar buiten.

De wachtrij is lang, zeer lang! Ze kruipt bijna doorheen het hele land waarbij je op meerdere plaatsen, zowel van hoog als op de grond, een geweldig zicht hebt op de achtbaan en het land. Verwacht dus veel trappen. De wachtrij is mooi aangekleed maar behalve één kamer gebeurt er niet zoveel.

Het station is eveneens mooi gemaakt. Instappen doe je zittend. Wanneer de achtbaan vertrekt maak je een cirkelachtige klim waarbij je de gehele tijd zittend naar enkele effecten kijkt in een lange tunnel. Op een gegeven moment draai je naar je lighouding en begint de rit.

Wat volgt is een langdurige rit met veel bochten en enkele stevige duiken, overal onder, over, door gebouwen, over de grond. Intens vind ik de baan niet, ik zat helemaal achteraan maar veel airtime is er niet. De launch is niet hevig, ook de tweede is geen versnelling zoals we die kennen bij Taron. Het is meer soepel vliegen. De baan is wel erg leuk om te doen en dan ook niet echt op thrillseekers gericht. Persoonlijk vind ik dat geen slechte keuze na Taron. Helemaal vooraan lijkt me wel de meest leuke plek met het meeste zicht. Op de andere plaatsen kijk je vooral naar beneden en zie je niets voor je.

Algemeen een zeer mooie aanwinst voor Phantasialand, gemaakt voor een groter publiek dan Taron.

Tof report!! Mooi zo die eerste beelden!
Ik heb je gefeatured in onze story op Instagram 😎

Ik ga niet klikken... Ik ga niet klikken... Ik ga niet klikken...
Jawel, ik klik wel. En wow ❤️

Dankjewel voor het delen 😃

Prachtig inkijkje in deze nieuwe wereld! Heb je enig zicht op de wachttijden en gemiddelde capaciteit vandaag? Natuurlijk gaat het vanaf komende week aanzienlijk drukker worden met coasterfans die een snipperdagje nemen, maar ben toch benieuwd hoe het tijdens die eerste dag ging 🙂

Ik vroeg me af: is FLY echt voor de hele familie, dus ook voor mensen die eigenlijk niet over de kop willen. Want het is een unieke vliegervaring. Ben wel onder de indruk van de wachtrij, die ziet er echt goed uit, alleen zonde dat ze geen infills hebben gebruikt. Misschien mist het daardoor wat kinetische energie.

Glenneke Onverwacht had ik het geluk om pakweg bij de eerste 50 mensen te zijn dus ikzelf zat er snel in en heb geen idee van de wachttijd nadien. We moesten een enorm lange wachtrij doorwandelen. Een kwartier nadat ik eruit kwam stond deze bijna helemaal vol, met de nodige afstand tussen elk groepje weliswaar. Ik heb geen idee hoe lang deze mensen effectief hebben moeten wachten maar naar schatting met het kleine stukje dat ik heb gewacht en hoe lang de rij is verwacht ik tussen de 90 en 120 minuten.

Bij het verlaten van het land stond er ook nog een lange wachtrij van aan de ingang tot over het centrale plein en verder. Het land had de maximumcapaciteit ook bereikt, vermoedelijk omdat de wachtrij vol stond, en nu werden er slechts evenveel mensen per keer binnengelaten als dat er buiten gingen. Dus die wachttijd moet je ook nog meerekenen. Zo vroeg mogelijk in de rij gaan staan en hopen dat ze het land snel in de dag openen.

In het begin zag ik slechts één trein rijden. Een tweede stond klaar en werd er iets later ook opgezet. Ik heb trouwens geen idee hoeveel treinen ze effectief hebben. Het is nog wat zoeken bij de bagage en het station, ook voor het personeel dus het loopt hier nog niet helemaal vlot waardoor de trein in het station wel even stilstaat. Dit zal in de komende dagen wel vlotter worden lijkt me.

broodje123 Eén inversie, de kurkentrekker, merk je duidelijk. Bij de andere besef je eigenlijk niet dat je over-de-kop bent gegaan.

Het ziet er allemaal heel tof uit, maar als ik de foto's zie komt het wat minder sfeervol over dan Klugheim. Ook had ik graag nog een infill gezien, maar wie weet in 2021 of 2022.

Bedankt voor je TR, helaas moet ik als Zuid-Hollander nog even wachten. 😊

Het is eigenlijk voor het eerst dat ik over het gebied enthousiast wordt. Het gebied ziet er toch beter uit dan dat ik gedacht had, al vind ik het wel een beetje jammer dat de uit de kluiten gewassen supports zo aanwezig zijn.

Ik ben nu wel benieuwd naar de rit zelf. De vlieghouding lijkt net wat anders te zijn dan de oude generatie en de B&M's. Dit lijkt net iets comfortabeler omdat je wat minder in je stoel lijkt te hangen. Hoewel deze baan minder intens lijkt te zijn, kan ik dit nu nog steeds geen familiebaan noemen en daarom is het jammer dat het bij 1 attractie is gebleven en er niet wat voor de rest van de familie is toegevoegd.

Bedankt voor je report.

Wat is het idee achter die metaaldetector en best wel heftige regels, waarbij zelfs brillen verplicht af moeten?
      Ergens snap ik best dat ze geen zin hebben om items uit het gebied te vissen maar waarom zo’n heftige controle?

• Jules heeft hierop gereageerd.

Is er een aparte wachtrij om vooraan te kunnen zitten?

• Jules heeft hierop gereageerd.

JeepeeB Het lijkt erop dat de baan her en der vrij laag en vaak over het publiek en de pleinen van Rookburgh vliegt. Visueel is het een stuk mooier om netten onder de baan daarbij te voorkomen en de enige manier waarop je dan voorkomt dat portemonnees, brillen en smartphones de terrasjes en paden op kletteren is strikte naleving van het lege-zakken-beleid. Ik vind dat best wel begrijpelijk.

Ik herken overigens het gevoel van teleurstelling dat een infill ontbreekt wel een beetje. Waar we in Klugheim zelfs nog een tweede achtbaan kregen is hier alleen F.L.Y. geopend. Dat komt vast omdat de attractie bij Alt Berlin hoort en daar al allerlei andere zaken staan, maar er zijn zoveel leuke en spannende flatrides die met vliegen en vliegtuigjes te maken hebben, dat dat wel een gaaf extraatje zou zijn geweest. Hoe tof zou zo'n Gerstlauer SkyFly midden in de achtbaanspaghetti zijn?

Idol Is er een aparte wachtrij om vooraan te kunnen zitten?

In 't andere topic over F.L.Y. werd gemeld dat die er wel is, maar momenteel nog niet wordt ingezet. Er is geen vrije plaatskeuze op dit moment.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

In het filmpje van de wachtrij is het heel duidelijk te zien dat er een aparte rij voor de front row is en ik zag ook een fastpass ingang (voor de bezoekers van het hotel). Het enige dat ik nog niet gezien heb is een single rider line, maar die is voorlopig toch niet nodig.

Zouden ze wellicht de rij in verband met de coronaregels zo lang hebben gemaakt, dat deze later nog in te korten is?

Moet zeggen het gedeelte waar je Rookburgh in komt lopen vind ik zeer mooi gemaakt lijkt bijna alsof je in een soort metrostation loopt, maar ben dan waarschijnlijk een van de enigen die het gebied zo op de foto's niet super mooi vind. Natuurlijk moet je ook wel van Steampunk houden maar ik vind het nogal kaal ogen met heel veel grote poespas erom heen. Maar zal hier uiteraard veel kritiek op krijgen want je mag niks slechts over Phantasialand zeggen natuurlijk bij de echte fans. Maar goed een mening is een mening..

Jules Hoe tof zou zo'n Gerstlauer SkyFly midden in de achtbaanspaghetti zijn?

Vast heel tof, maar je kunt dan niet vaak over de kop gaan omdat er te weinig wind onder de vleugels kan komen. Tripsdrill heeft hetzelfde probleem, waardoor dat de enige Sky Fly is waar je amper over de kop in gaat.

F.L.Y is duidelijk de achtbaan die Phantasialand nog miste en die mogelijk Colorado Adventure zou kunnen gaan vervangen. Ik mis zelf ook wel wat infill en levendigheid in het gebied als ik zo op foto's af ga. In tegenstelling tot velen vind ik Klugheim ook nogal statisch en eentonig door het gebruik van steeds dezelfde kleuren en rotssoorten. Taron maakt dit natuurlijk wel meer dan goed. 🙂

Als ik zou mogen kiezen, zou ik in Rookburgh zo'n motordraaimolen neerzetten zoals bij Karacho staat. Een kleine infill met een hoge herhalingswaarde die de hele familie aanspreekt. Volgens mij zijn die molentjes ook niet zo heel duur en door het interactieve is het een geweldige attractie die je ook nog eens perfect in Steampunk-thema kan thematiseren.

Ik ben al een hele tijd niet in PHL geweest, ook Klugheim heb ik nog niet open gezien in levende lijve, maar wat mij wel opvalt bij Klugheim en nu ook Rookburgh is dat ik afgaande op foto's een heel erg opgesloten gevoel krijg in die gebieden.

Natuurlijk zijn er in Phantasialand weinig opties voor uitgetrekte vergezichten, maar als er iets zou moeten zijn waar ik minder positief over ben is het dat opgesloten gevoel, of is dat in het echt anders dan dat ik nu op basis van foto's concludeer?

Rikkert88 Nee, je bent niet alleen ik heb hetzelfde gevoel. Steampunk moet wel redelijk veel functionaliteit hebben om goed te zijn en als je bijvoorbeeld naar de brug kijkt waar de trein over heen gaat. De ophaalbrug is dus geen functionele brug, nooit zou dit kunnen werken en dat is de attentie voor details die een beetje mist. O, en je kijkt letterlijk naar de oude kantoor gebouwen als je een bepaalde kant op kijkt. Daarbij is het een enorm gebied zonder enige vorm van familie entertainment een gemis. Goed om te horen dat de baan zelf wel fijn/goed is.

Japio Zouden ze wellicht de rij in verband met de coronaregels zo lang hebben gemaakt, dat deze later nog in te korten is?

In Phantasialand zijn meer wachtrijen enorm overgedimensioneerd, kijk maar naar Taron, Black Mamba en Winja's. In de eerste weken/maanden van een nieuwe attractie is dat erg prettig, daarna is het gewoon een lang wandelpad naar de échte rij. Ik denk dus niet dat dit echt met corona te maken zal hebben

• Niek heeft hierop gereageerd.

Wat een super TR! Thnx voor het delen!