Vandaag tot mijn verrassing opende Phantasialand hun nieuwe themadeel Rookburgh met bijhorende nieuwe achtbaan F.L.Y. Momenteel worden er softopenings georganiseerd en ik wou jullie wat uitleg niet ontnemen. Blijkbaar vormen foto's van een geopende baan in een topic over de softopening ook voor wrevel, waarvoor mijn excuses, dus zet ik ze liever hier apart.
's Morgens hoorden we dat Phantasialand de achtbaan zou openen. Uiteindelijk duurde het nog tot 12:30 uur wanneer de poorten van het land effectief openden. Ze laten daarbij een maximum aantal bezoekers in het land. Eens binnen mag je er zo lang blijven als je wil en kan je de achtbaan ook meerdere malen doen. Wanneer de maximum van het land is bereikt laten ze pas nieuwe mensen binnen tot hetzelfde aantal weer buiten gaat. Om dat te organiseren wordt er vanaf opening een wachtrij gemaakt dewelke via het centrale plein richting de grote vijver gaat en er ook helemaal rond gaat.
Eens binnen was alles open, inclusief eetstand, het nieuwe restaurant en de winkel. Het land is best groot, je kan er twee paden volgen die een cirkel maken. Je voelt je duidelijk afgesloten van het park want je ziet niets meer van de buitenwereld. Er werden veel details aangebracht, zeker aan de kant van het hotel is veel te zien. Ik las eerder van sommigen dat de gebouwen eerder plat lijken. Dat is ook wel zo, je lijkt je in het land te bevinden tussen hoge muren. Er is weinig beweging en het lijkt niet als een dorp waar veel bedrijvigheid is. De vele details zijn dan ook eerder statisch.
Bij het betreden van de achtbaan krijg je een flyer met veiligheidsuitleg. Hierin zegt men dat je absoluut geen losse zaken mag bijhebben. Je zal een bandje krijgen voor een locker waar alles in moet. Daarna ga je door een metaaldetector. Heb je toch nog wat bij moet je terug naar de lockers en van daar opnieuw aanschuiven. Dit werkte goed maar een beetje chaotisch. Je steekt je zaken er langs de ene kant in en na de rit haal je ze er aan de andere kant weer uit. Dan geef je je bandje terug en mag je naar buiten.
De wachtrij is lang, zeer lang! Ze kruipt bijna doorheen het hele land waarbij je op meerdere plaatsen, zowel van hoog als op de grond, een geweldig zicht hebt op de achtbaan en het land. Verwacht dus veel trappen. De wachtrij is mooi aangekleed maar behalve één kamer gebeurt er niet zoveel.
Het station is eveneens mooi gemaakt. Instappen doe je zittend. Wanneer de achtbaan vertrekt maak je een cirkelachtige klim waarbij je de gehele tijd zittend naar enkele effecten kijkt in een lange tunnel. Op een gegeven moment draai je naar je lighouding en begint de rit.
Wat volgt is een langdurige rit met veel bochten en enkele stevige duiken, overal onder, over, door gebouwen, over de grond. Intens vind ik de baan niet, ik zat helemaal achteraan maar veel airtime is er niet. De launch is niet hevig, ook de tweede is geen versnelling zoals we die kennen bij Taron. Het is meer soepel vliegen. De baan is wel erg leuk om te doen en dan ook niet echt op thrillseekers gericht. Persoonlijk vind ik dat geen slechte keuze na Taron. Helemaal vooraan lijkt me wel de meest leuke plek met het meeste zicht. Op de andere plaatsen kijk je vooral naar beneden en zie je niets voor je.
Algemeen een zeer mooie aanwinst voor Phantasialand, gemaakt voor een groter publiek dan Taron.