Alterface, bouwer van interactieve darkrides, heeft een nieuw type attractie aangekondigd: Action league. In deze interactieve shooter gaan verschillende teams de strijd met elkaar aan om te bepalen wie de beste schutters aan boord heeft. De attractie is opgezet als een moderne sport arena met flitsende lampen en grote schermen om de actuele scores te laten zien. Hierin bevind zich een platform met meerdere draaipunten waarop de gondels voor de diverse teams bevestigd zijn. De wachtrij loopt bovenlangs de arena zodat wachtende gasten als midden in de actie zitten en zich alvast kunnen opladen voor wanneer ze zelf aan de beurt zijn.
Door de draaiende platformen zullen steeds andere teams het tegen elkaar opnemen bij de verschillende schermen zodat uiteindelijk kan bepaald worden wie het allerbeste team van de ronde was. De teams krijgen te maken met 3 tot 5 verschillende scenes (schermen om op te schieten) tijdens de strijd (afhankelijk van de grootte van de attractie). Het spel zal tussen de 2 minuten duren en heeft 1,5 tot 2,5 minuut aan beweging tussen de verschillende scenes in waarbij ondertussen de tussenstand bekeken kan worden. De beweging van het ene naar het andere scherm hoeft ook niet per se rustig te verlopen.
Het grootste formaat van de attractie dat beschikbaar zal zijn kan 72 gasten verdeelt over 12 teams (en dus gondels) kwijt, wat goed is voor een capaciteit van 1000 personen per uur. Het standaard formaat dat aangeboden zal worden is goed voor 36 gasten tegelijkertijd verdeeld over 6 teams. In die configuratie is de capaciteit 500 personen per uur. Hier komt ook het verschil in het aantal scenes/schermen vandaan. Het is voor parken/operators ook mogelijk om het aantal spel fases aan te passen zodat bijvoorbeeld op rustigere momenten de rit langer duurt door extra spel fases toe te voegen of er juist minder te doen wanneer het wel druk is.
Etienne Sainton, responsible for Product Management at Alterface, explains: “Based on our experience with interactive rides and feedback from the market, we decided to develop this new tournament formula. It is a totally innovative approach and combines the gaming and shooting in a competitive setting with the sensation of motion whilst the platform turns between the screens and puts teams in competition.”
De attractie word gebruiksklaar geleverd door Alterface met daarin hun technologie voor Shooter Darkrides en hun Salto! show control. Lichteffecten, audio-effecten, decoratie en voertuigen worden geleverd door partners van Alterface. De media die gebruikt word in de attractie kan eventueel ook custom gemaakt worden met bijvoorbeeld eigen karakters van een park.
(Het is mij echter niet helemaal duidelijk of Alterface nu ook zelf het bewegende deel van de attractie levert aangezien de voertuigen worden voorzien door een parner)