Binnen een dikke maand opent het park terug voor zijn 50ste seizoensjaar. Ik vraag mij wel af wat het park gaat doen met dit gehele themagebied dit jaar of in de nabije toekomst. Ik denk dat je niet kan ontkennen dat er momenteel op ons continent heel veel spanning heerst tussen Europa enerzijds, en Rusland/US anderzijds. Ik weet dat, sinds de start van de Russische inval in Oekraïne, EP heeft besloten de Russische vlag niet meer te ‘wapperen’ aan de inkom van het park en de reclame/sponsoring door/voor Gassprom/Nordstream 2 ‘stop werd gezet’. Toch is de situatie anno 2025 weer wat anders. Grimmiger, waarbij Europa zich steeds meer lijkt voor te bereiden op een ‘worst case scenario’. Je kan zeggen dat het themagebied en zijn daarbij horend volk los staat van de gehele huidige politieke wereld en daar uit voortvloeiende conflicten. Toch stel ik mij serieuze vragen of dit themagebied wel nog een plaats heeft in een park als Europa-park. Een land dat momenteel eigenlijk de grondvesten van Europa lijkt te willen kapotmaken en al aangetoond heeft best onbetrouwbaar te zijn.
Klinkt misschien allemaal wat overdreven, maar vind het toch zorgelijk. In een park zoek ik net het escapisme op, en wil ik net eens niet geconfronteerd worden met wat er allemaal brandend actueel is. Je kan dan stellen dat dit themagebied alsnog kan blijven verder bestaan, kijkend naar de rijke geschiedenis die het land eigenlijk ook wel heeft. Desondanks kan ik de link met de omstreden situatie nu moeilijk lossen, voornamelijk omdat dit land momenteel het Europees voortbestaan zo lijkt te bedreigen…
Kort na seizoensstart ben ik van de partij in het park, maar kan mij er niet van ontdoen dat ik wat wrang kijk naar het Russische themagebied. Klinkt misschien dwaas, misschien zelfs wat hypocriet, maar weet zelfs niet of ik wel voet wil nemen in het gebied als het niet nodig is. Dat is natuurlijk ook wel wat het risico als je een park thematiseert naar bestaande landen. Je kan als het ware nooit zeker zijn of er smet komt op een bepaald land en of dit al dan niet invloed heeft op de populariteit van het gebied of het park an sich. Zou EP de spanning wijselijk negeren onder het mom ‘we representeren niet het Rusland van nu, maar wel zijn cultuur’? Geen idee hoe de bezoekers hierop zullen reageren. Ik wil geloven dat het gros hier niet zal naar omkijken, echter kan ik mij wel voorstellen, zeker gezien de vele protesten her en der, dat dit nog een staartje zal of kan krijgen.
Misschien blaas ik het allemaal wat op met mijn betoog, waarvoor sorry, en is dit misschien teveel paniek voetbal. Toch zit ik er al een tijdje mee, gewoon omdat EP mij wel ergens nauw aan het hart ligt en de huidige politieke spanningen mij wel bang maken.
Om het toch over Euro-Mir te hebben. Mijn allereerste ritjes op dit baantje vond ik anno 2011 legendarisch, maar nu 14 jaar later kijk ik eigenlijk niet echt om naar de baan. Het grootste surplus vind ik de enorme capaciteit van de baan, maar daar stopt het dan ook voor mij. Ik zou ook durven denken dat een retrack, en nieuwe treinen, net ervoor gaat zorgen dat de huidige capaciteit mogelijk zou krimpen. Ik weet niet of het klopt, maar heb bijvoorbeeld het gevoel dat de wachtrij van Can Can toch wel aanzienlijk trager lijkt door te schuiven dan wijlen Eurosat destijds. Als dit bij EM ook zou gebeuren, zie ik het behoudt van de baan al helemaal als onnodig. Maar dat is mijn mening uiteraard.