Coasterfrenzy
Gho haal ik mijn betoog zelf onderuit? Ik stel mij gewoon wat vragen, kijkend naar een toekomstige herontwikkeling van het Russische themagebied. In de huidige tijd is het voor EP gewoon wat opletten geblazen wat je met dit gebied doet, kijkende naar de huidige crisis dewelke op ons continent gaande is. Ik impliceer ook nergens dat EP dan maar naar Oekraïne moet leunen, ook dat vind ik zelf momenteel wat kort door de bocht. De argumenten die jij aanhaalt kijkende naar de andere themagebieden raak ik ook wel aan in mijn betoog, maar je kan nu toch niet ontkennen dat het nu gewoon brandend actueel is, neen?
Dat het park eerder een viering is van de verschillende culturen, neemt niet weg dat het thematiseren naar effectieve landen gewoon sowieso een risico met zich meebrengt. Je wilt jezelf misschien wijsmaken dat een donkere bladzijde van een land dan geen plaats krijgt in een pretpark, toch kan je er niet omheen dat het zo er ook wel bij hoort. Kijk naar het stukje Berlijnse muur in het Duits themagebied. Ik vind dat eigenlijk wel een belangrijk stukje park op een juiste manier aangepakt. Niet in your face, maar er wel bij. De val van de muur was een keerpunt in de Duitse geschiedenis, maar ook de Europese.
Niet dat ik vind dat er nu overal disclaimers moeten staan overal, een pretpark is geen museum, maar een beetje educatie is niet ongepast lijkt mij. Of zo kijk ik er toch naar.
Besides, het gebied is best gedateerd en kan wel wat vernieuwing gebruiken. Ikzelf associeer Rusland niet zo met Europa (ook niet voor 2014 trouwens), dan vind ik Polen bijvoorbeeld meer een meerwaarde in een park hebben als we spreken over een viering van het continent Europa.
Nu ja, EP is wel een ratjetoe van gebieden waarbij je sowieso wat de vraag kunt stellen waarom er überhaupt zoveel verschillende bijzondere keuzes zijn gemaakt in het verleden en het heden. Dat bepaald EP natuurlijk zelf wat ze ermee doen. Ik snap ook wel wat je eigenlijk wil zeggen Coasterfrenzy, we kunnen ook niet zomaar beslissen een cultuur te ‘wissen’ als het omstreden is. Neemt niet weg dat de tijden nu gewoon bijzonder zijn, kijkende naar het al dan niet renoveren van het huidige gebied en achtbaan.