Na het paar keer terugkijken van de show ook maar eens mijn mening verwoorden:
Ten eerste is het heel erg tof om te zien dat er een nieuwe Aquanura show is gekomen die opzichzelf weer een totaal eigen karakter heeft. Daarin is de show eigenlijk niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Tiësto of beide Symfoniën puur omdat de stijl van de show zo anders is.
Vooraf was ik beetje bang na het zien van het "hekfilmpje", maar de livestream heeft duidelijk laten zien dat deze show afhangt van de algehele sfeer die fonteinen+kleurpallet teweeg brengt. Ik zou de show ook meer willen omschrijven als een illuminating show waarbij het meer de sfeer van het totaalplaatje de show maakt dan het echte fonteinenwerk, totaal tegenovergestelde dus van een Tiësto show en het laat puur zien hoe divers de show is.
Bovendien zitten er aantal leuke nieuwe techniekjes in, met name het grondgebruik met patronen die ze met grondbloemen + LEDs maken is enorm veel meer mee gedaan dan wat ze tot dusver gedaan hebben. Enige nadeel hier is dat ze het soms net te vaak opzoeken waardoor het ongepast wordt.
De muziek zit naar mijn mening enorm goed in elkaar. Je hoort heel duidelijk 1 stijl qua orkest die zowel in de Efteling-nummers als
Het algehele kleurgebruik is ook aanzienlijk goed te noemen. Dit was vooral te zien bij de stukken van Indische Waterlelies en Carnaval Festival waar je duidelijk zag dat de kleurpatronen zich aanzienlijk ontwikkeld hebben tov dezelfde stukken in de 1e Symfonie (En ik moet zeggen dat ik 1e Symfonie sowieso al een van de sterkere shows vond qua kleurgebruik). Met name het feesteffect met de moving heads bij Carnaval Festival was een grote toevoeging. Maar ook 'Dondert en 't bliksemt' was subliem uitgevoerd, niet eens zozeer door de exacte choreografie qua fonteinen, maar het kleurgebruik gaf echt de feeststemming zoals je die ook gewend bent bij de Groots-concerten in het Philips Stadion. Maar ook effecten zoals de illumina fantasia bij Symbolica zijn echt verfrissend toffe nieuwe effectjes die enorm goed werken.
Het nadeel is wel dat doordat ze focus zoveel was op de ambient sfeer, de choreografie qua fonteingebruik er op aantal plekken toch wel duidelijk onder heeft geleden, en er daar dus aantal kansen naar mijn mening niet zijn benut.
'Het is een nacht' begint nog erg goed met een verfrissende stijl, maar hiermee merk je al snel dat dat dit de stijl is die ze ook bij de andere Guus-nummers gaan gebruiken. Het komt erg vaak neer op waaier en/of dichtklappende lelie werk, maar waarbij de bewegingen van zowel waaiers, dichtklappende lelies, als de jets vaak aan de trage kant is waardoor het niet helemaal mooi matcht. Deze stukken worden bovendien vaak ondersteunt door de shooters op soms niet de beste manier, Bij 'Het is een nacht' gaat deze ondersteuning nog aardig (maar wel met enkele timing fouten) en bij 'Dondert en 't bliksemt' is het subliem, maar bij 'Kedeng Kedeng', 'Tranen Gelachen', en ook de finale met 'Brabant' worden naar mijn mening de fonteinen verkeerd ingezet.
- Bij 'Het is een nacht' zitten er dus een paar momenten tussen waarbij shooters vol erin komen zonder dat de muziek daar nog de aanleiding voor heeft gegegeven (timing fouten),
- 'Tranen Gelachen' zit eigenlijk vol met choreografie van fonteinen die totaal niet passen bij de muziek, terwijl je ze daar heel makkelijk kan inzetten op bepaalde muziekbogen te versterken met de fonteinen, maar door de totaal verkeerde timing heb je juist dat je die muziekbogen onderuit haalt.
- bij 'Kedeng Kedeng' Snap ik wat ze wilde doen met de slingergoot een rijdend effect te creëren, maar het was gewoon te traag waardoor het hele nummer te statisch werd, terwijl dit een nummer is die juist heel dynamisch mag zijn. Met stuk meer pit en snelheid in de fonteinen kan je dit stuk veel beter maken.
- 'Brabant' heeft beetje hetzelfde effect als _'Kedeng Kedeng'. Bepaalde effecten willen doen die niet uit de verf komen. Zo proberen ze het waltz effect in de fonteinen te krijgen met een stukje shooter-choreografie zoals deze ook in FataMorgana van de 2e Symfonie zit, met continu een versnelling op de maat van de waltz. Echter creëert dit totaal niet het gewenste effect omdat het continu maar 1 richting opgaat. Hier wil je juist dat de choreografie gaat wuiven. Van links, naar rechts, van links naar rechts zoals de muziek dat ook teweeg brengt. En dit effect zou ook gecreëert moeten worden in de waaiers als zijnde soort vaandel zwaaiers. Verder zitten hier ook redelijk wat timing fouten, en puur fonteinen op het verkeerde moment wel, en op het juiste moment weer niet, en bovendien vind ik het geheel als finale heel erg tam aanvoelen.
Al met al moet ik zeggen dat de show me zeker op een positieve manier verrast heeft. Het basis karakter van de show, namelijk een leuke, gezellige sfeer neerzetten is op een sublieme manier gedaan. Maar voor mij voelt het wel alsof de show eigenlijk nog een maand in ontwikkeling had moeten zijn om de exacte choreografie van de fonteinen beter kloppend te maken op de muziek.
Edit: Kleine toevoeging, van alle shows is dit trouwens wel de slechtste show om te zien bij daglicht (omdat het dan puur op fonteinen-choreografie aankomt). En ja, zelfs Tiësto is dus beter bij daglicht omdat die vooral veel choreografie heeft die echt exact klopt bij de noten & beat en algehele flow van de muziek. Dus ga deze show vooral niet bekijken op dagen dat park maar tot 18:00 open is in de herfstvakantie