Toverland verraste dit jaar door vanuit het niets aan te kondigen dat het dit jaar voor het eerst mogelijk is om te overnachten bij het park. Niet in het al veelbesproken hotel waar Toverland al een tijdje van droomt maar op een Camping gelegen op het oude parkeerterrein. Normaal gesproken ben ik totaal niet van het kamperen maar aangezien je voor een hele nette prijs een tent kan huren waarin dan ook nog eens normale bedden staan moesten we dat toch maar eens gaan uitproberen!
We vertrekken lekker op tijd op zaterdagochtend zodat we rond 10 uur aankomen bij Toverland. We mogen onze auto parkeren op het oude parkeerterrein. Nu hoor ik je denken, maar daar was toch juist de camping? Dat klopt inderdaad, maar het parkeerterrein wordt gescheiden door een wandelpad (waarmee je vroeger altijd naar de oude ingang liep) en daar is nu goed gebruik van gemaakt. Op het deel dat aan de kant van het park ligt groeit namelijk gras op de parkeervakken, daar heeft men dan ook de camping zelf gemaakt met vooropgezette tenten (je kunt trouwens ook met je eigen tent, camper, caravan of vouwwagen komen). Het andere deel wordt gewoon gebruikt als parkeerplaats. Overigens is parkeren voor gasten van de camping nog gratis ook!
Ik vind het nu al sfeervol!
Na het parkeren van de auto gaan we snel naar de receptie bij de oude ingang om in te checken. We krijgen daar onze tweedagen kaartjes voor toegang tot het park en een parkeerkaartje. Met dit parkeerkaartje kunnen we tijdens ons verblijf zo vaak op en af rijden als we willen zodat je bijvoorbeeld ook even voor een boodschap op pad zou kunnen. We krijgen trouwens ook nog een polsbandje zodat medewerkers kunnen zien dat we op de camping verblijven. Ons tentnummer kunnen we pas na 15:00 ophalen dus daarvoor komen we later even terug. Nu is het tijd om het park in te gaan! 🥳
Ingang van de receptie op de plek van de oude ingang.
Dat het tijd om het park in te gaan is betekend echter ook dat we eerst even een stukje moeten gaan wandelen. Als campinggasten moeten we namelijk wel via de reguliere entree bij Port Laguna het park betreden. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ze de bestaande infrastructuur niet gebruikt hebben als ingang voor campinggasten aan de andere kant is het park inkomen bij Port Laguna natuurlijk veel mooier en imposanter, maar een keuze zou fijn zijn. Dat hebben we natuurlijk ook als tip doorgegeven voor een eventuele volgende editie. Voor we het park trouwens daadwerkelijk in gaan lopen we eerst nog even langs de receptie waar we een jaarkaart aanschaffen. We krijgen ook netjes het bedrag dat we betaald hebben voor onze tweedagen kaartjes als korting op ons abonnement, goed geregeld zo!
Een voordeel van het park binnen komen bij Port Laguna is wel dat je meteen een lekkere donut kan scoren bij Mañana.
Daarna is het tijd om eens wat attracties te gaan doen, maar wel rustig aan want het is vandaag een snikhete dag! We wandelen eerst naar Avalon waar een ritje Merlin’s Quest en Fēnix op het programma staan. Overigens wordt dit gebied elke keer dat ik in Toverland kom mooier vind ik. Het groen begint zijn volwassen vorm aan te nemen en maakt het plaatje daarmee echt compleet.
Wát een achtbaan mensen, heerlijk!
Inmiddels kunnen we wel wat verkoeling gebruiken en sluiten we aan bij de rij voor Djengu River. Achteraf komen we erachter dat vanaf het punt waar wij aansloten 60 minuten wachten wordt aangegeven, uiteindelijk bleek dit maar 30 minuten te zijn dus dat was best prima te doen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar wat meer organische Rapids met een bredere baan waarin de bootjes wat meer bewegingsvrijheid hebben blijft Djengu River wel een hele toffe Rapid!
Geen wolkje aan de lucht.
Na onze boottocht waar we relatief ongeschonden vanaf komen is het tijd voor de lunch. We eten een lekker vers broodje bij Katara Plaza en vervolgen onze weg door het park. In eerste instantie willen we een ritje Booster Bike doen, maar hoewel de rij vrij kort is besluiten we dat toch niet te doen. Door de Corona maatregelen gaat de rij namelijk niet heel erg snel en we zijn die brandende zon eigenlijk ook wel even beu. We besluiten dan ook om even naar het binnen gedeelte van het park te gaan en lopen het Wunderwald in. Dat was echter ook niet zo’n succes want door de warmte en toch wel flinke hoeveelheid mensen binnen voelde dat vrij benauwend. We zijn dus snel via het Land van Toos weer terug naar buiten gegaan. In die korte tijd was het niet veel koeler geworden dus tijd om een ijsdonut te scoren in Ithaka onder de schaduw van een grote parasol 🤤
Inmiddels was het 3 uur geweest en kunnen we dus bij de receptie ons tentnummer gaan ophalen, aangezien we nu toch al dicht bij de uitgang zitten gaan we dat dan ook meteen even doen. Bij de receptie krijgen we te horen dat we tentnummer 13 hebben, dit wordt voor ons opgeschreven op een plattegrondje die we meekrijgen zodat we het makkelijk kunnen vinden. Ook krijgen we onze ontbijtvoucher om morgenochtend bij de Magische Medina in het Land van Toos ons ontbijtpakket op te kunnen halen.
Aangekomen bij de tent blijkt deze te staan op een leuke plek aan het einde van de rij aan de kant van het park, goed uitzicht op Troy als we morgenochtend de tent openritsen dus! Maar ook vol in de zon en dus snikheet binnen op dit moment. We leggen alvast wat van onze spullen in de tent, ritsen de ventilatiegaten aan de onderkant van de tent open (waarachter gaas zit zodat er geen insecten de tent in kunnen komen), maken wat foto’s en gaan dan weer richting het park.
Onze tent, elke tent heeft trouwens ook z’n eigen picknicktafel 😎
Voor een camping best prima!
@Yolande poseert bij de tent.
Prima uitzicht zo 🎢
Terug in het park pakken we nog een ritje mee in Djengu River. Dit keer komen we daar iets minder goed mee weg en met name @Yolande krijgt de volle laag 😝 Een aantal besluiten echter dat dit nog niet genoeg is en brengen ook een bezoekje aan ’s lands grootste douche, mij niet gezien ik maak wel foto’s 🌊
@Michael maakt een spannende selfie maar blijft op veilige afstand van de douchekop.
@Remko gaat er wel echt voor, tot hij zijn bril kwijt was en alles 😱 Gelukkig werd deze terug gevonden door @Tobytrent
Enkele besluiten dat nog meer waterpret vereist is en sluiten aan de in de rij voor Expedition Zork. Wij vinden het wel best en zoeken een mooie plek in de schaduw op een bankje en wachten daar op een bankje tot de rest weer boven water komt (😉). Daarna gaan we alvast een beetje richting Avalon, we hebben namelijk gereserveerd bij The Flaming Feather. Wat mij betreft is dit het beste pretpark restaurant dat we hebben in Nederland. Sommige gerechten lijken helaas wel iets versimpeld ten opzichte van vorig jaar maar de titel blijft wat mij betreft staan. Voor we daarheen gaan doen we wel eerst nog een extra ritje Merlin’s Quest.
Op weg naar het restaurant komen we langs Katara Plaza waar live gezongen wordt.
Het blijft een plaatje he?
Fēnix gevonden in The Flaming Feather
Vorig jaar was dit gerecht met een mootje via i.p.v. nuggets, nog steeds lekker maar net iets minder sjiek.
Na het eten is het zo rond half 9 en vinden we het een goed moment om alvast richting Port Laguna te gaan. Op dit moment heeft Toverland namelijk naast de Pop-Up Summer Camp ook het Summer Feelings evenement. Dat betekend dat Toverland elke avond geopend is tot 9 uur ’s avonds maar Port Laguna blijft nog een uurtje langer open. Daar hangt dan een lekker zomers sfeertje met een dj die staat te draaien en een cocktailbar. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog bij de andere horeca in het gebied terecht voor een lekker ijsje of drankje. Overigens hoef je met dit weer eigenlijk weinig extra te doen voor een zomers sfeertje in dit gebied, het is sowieso een fijn gebied maar met deze temperaturen heb je het gevoel niet meer in Nederland te zijn. Omdat we lekker vroeg zijn kunnen we trouwens ook een fijn ligbedje scoren op de verhoging naast Solaris, met een koud drankje is het daar tot sluitingstijd goed vol te houden!
Wat een sfeertje mensen!
Cocktails a gogo.
En dan is het tijd om richting de camping te gaan die er door de verlichting enorm sfeervol uit ziet. Na zo’n dag warm weer is het wel lekker om je even op te frissen dus we besluiten om de douches eens te gaan testen. Dit is allemaal prima verzorgt door Toverland al zouden de douches van mij wel net iets ruimer mogen zijn zodat je binnen het hokje niet alleen een douche hebt maar ook een “droog” stukje om je af te drogen en terug aan te kleden. Na deze verfrissende douche kletsen en drinken we nog wat na aan de picknicktafel. In principe geldt op de camping dat het vanaf 23:00 stil moet zijn. Als je echter op een rustige manier nog wat zit te kletsen is dat natuurlijk geen probleem. De mevrouw die deze nacht de rondes over de camping moest doen moedigde ons zelfs aan om zo lang mogelijk te blijven zitten. Haar rondes worden naarmate het later wordt steeds saaier aangezien er minder mensen wakker zijn om even een kort praatje mee te houden. We hebben het tot ergens na half 3 volgehouden, een mooie score denk ik zo al begreep ik dat wij niet de laatste waren 😉
Sfeertje hoor.
#CampingLife⛺
Sanitaire voorzieningen zien er netjes verzorgt uit.
En dan word je de volgende ochtend wakker en kun je zien hoe men bezig is met het controleren van de track van Troy. Hoor je in de verte ook de andere attracties hun proefritjes maken en uiteindelijk komt ook Troy een paar keer langs geraasd. Maar het duurt nog even voor het park daadwerkelijk opengaat dus we gaan er eens op uit om het ontbijt op te halen. Voor €10,- per volwassene (en €7,50 per kind) kun je namelijk een ontbijtbox bestellen. Zoals ik eerder al typte kun je deze dan ’s ochtends ophalen in de Magische Medina in het Land van Toos. Ook daar zijn dan natuurlijk alle attracties nog gesloten en bezig met testritjes maken. Altijd leuk om door een park te lopen dat aan het wakker worden is. De onbijtbox is trouwens goed gevuld met verschillende broodjes, beleg, koffie/thee en een sapje/fristi/chocomel/melk. Zeker een aanrader om erbij te bestellen zodat je geen boodschappen mee hoeft te nemen.
Controle rondje op Troy.
Stilte voor de storm.
Terwijl we aan het ontbijt zaten deed Toos Toverhoed een rondje over de camping om iedereen een goede morgen te wensen 🧙♀
Na het ontbijt was het alweer tijd onze spullen in te pakken, naar de auto te brengen en uit te checken om daarna nog lekker even het park in te gaan. We doen deze ochtend lekker veel attracties! Ritje Booster Bike gevolgd door de Maximus Blitzbahn nu het bij beide nog rustig was. Daarna door naar de Magische Vallei voor een ritje Dwervelwind. Door naar Avalon voor een ritje Merlin’s Quest (alweer) en een rondje Fēnix.
Inmiddels loopt het tegen het middaguur en begint het weer erg warm te worden. In Port Laguna pakken we de duikshow nog even mee onder het genot van een Slush voor @Yolande en een bakje aardbeien met slagroom (ik heb de pannenkoek weggelaten 😇) voor mijzelf. Overigens zorgde wat na de duikshow gebeurde voor meer hilariteit dan de show zelf deze keer. Een van de props die tijdens de show boven in de mast gehangen moet worden moet na de show natuurlijk ook weer opgehaald worden. Deze wordt dan langs een van de scheerlijnen van de mast naar beneden gelaten. Deze liep echter halverwege vast waardoor diverse personen vervolgens met die lijn aan de slag konden om te proberen de prop alsnog verder te laten zakken zodat ze er weer bij konden. Uiteindelijk is ze dat wel gelukt hoorden we achteraf, want hoe leuk het ook was besloten wij na de show richting huis te gaan zodat we thuis in het zwembadje lekker konden afkoelen en de F1 konden gaan kijken.
Toverland was weer heerlijk zoals altijd en heeft het met het Pop-Up Summer Camp erg goed voor elkaar. Het is fijn om te horen dat het concept goed aan slaat en dat de tenten steeds volgeboekt zitten want het is een leuk concept met een goede uitwerking. Ik kan het iedereen aanraden om ook eens te gaan proberen! Bij het uitchecken kreeg ik al te horen dat men van plan is om het volgend jaar opnieuw te doen, ons zullen ze dan zeker terugzien.