Vorige week bracht ik een bezoek aan Holiday Park. Hoewel het niet mijn eerste keer in het park was, was dit mijn eerste bezoek aan het park. Om uit te leggen wat ik daarmee bedoel, moeten we eerst terug in de tijd.
Het is 2006. Fan van pretparken was ik eigenlijk mijn hele leven al (ook al gingen we niet vaak), maar sinds korte tijd was mijn hobby echt gestart. Ik zat in de vierde van de Havo toen ik opeens een aankondiging tegen kwam. Een attractiepark in Duitsland organiseerde een wedstrijd om fans de nieuwe achtbaan van het park te ontwerpen. De wedstrijd zou op technisch vlak geleid worden door niemand minder dan achtbaan pionier Werner Stengel. Wat doe je dan als 16 jarige achtbaan fan? Juist je doet mee!
Ik kwam met mijn inzending door de eerste ronde heen en werd uitgenodigd voor een seminar van Werner Stengel in Holiday Park. Ik kwam in contact met een aantal andere Nederlanders die mee deden en carpoolde richting Haßloch.
Op de dag zelf zaten we met 40 man in een restaurant wat voor de gelegenheid omgebouwd was tot leslokaal. De hele dag hebben we in verschillende onderdelen les gehad. Ik kreeg helaas niet heel veel van deze lessen mee, want als 16 jarige dyslect was mijn Duits natuurlijk niet zo heel goed. In de middag mochten we met z'n alle een rondje Expedition GeForce doen en later in de middag kon ik met een klein Nederlands gezelschap naar buiten glippen om ook nog een rondje Superwirbel te doen. Meer van het park heb ik die dag niet gezien. De rest van de zomer werkte ik aan mijn design voor de wedstrijd, maar haalde helaas de finale niet. Ondanks dat was het een ervaring om nooit meer te vergeten!
Anyway, op naar 30 juli, 2020!
De twee dagen hiervoor bezocht ik Europa Park voor de opening van Piraten in Batavia (voor de Dark Ride Database natuurlijk). Op de weg naar huis wilde ik nog ergens stoppen. Tripsdrill staat nog op de planning voor later dit jaar, dus dan maar Holiday Park. Ik had het park immers amper gezien en van wat ik gezien heb, is de helft totaal veranderd. Ik ben wel benieuwd hoe de rest eruit ziet en natuurlijk hoe de Premier Rides launch coaster Sky Scream is.
Ik was mooi op tijd en liep iets voor 10 uur door de poort heen. Plopsa heeft het ingangsgebied van Holiday Park goed aangepakt. Het plein bij de kassa's was wat chaotisch door allerlei hekwerken (voor de corona maatregelen) en voor mij was het onduidelijk waar ik met een reeds gekocht kaartje heen moest. Maar goed, eenmaal wel binnen zag het er netjes en verzorgd uit. Eigenlijk zoals we gewend zijn van Plopsa.
15 jaar geleden liep ik niet door deze poort naar binnen...
Mooi verzorgd gebouw
Ondanks dat er voor mij dus twee nieuwe credits te halen waren, besloot ik de dag te beginnen met de enige credit die ik al op zak had: Expedition GeForce. Verhalen vertelde mij dat de operations hier tergend traag zijn. 15 jaar geleden heb ik daar niets van meegekregen, gezien we een soort ERT hadden toen. Anyway, het was nog rustig, dus ik kon meteen de volgende trein in (één na achterste rij nog wel).
There she is!
Je hebt verhalen over trage operations en je hebt de realiteit. Wauw. Alles in losse stappen. Alles op het dooie gemak. Alles lijkt erop alsof het management zegt "We draaien de achtbaan, maar we doen ons best om hem zo min mogelijk te laten draaien".
- Denk bijvoorbeeld aan: Eerst het hele station leeg, voordat de volgende groep mag instappen.
- Als iedereen zit pas kinderen die wellicht te klein zijn eruit halen om op te meten.
- Eerst alle gordels vast en controleren.
- Dan alle beugels vast en controleren.
Tergend traag allemaal.
Maar goed, ik zat. En wat een beest is het toch! Een enorm goede first drop, gevolgd door perfecte airtime en coole (overbanked) turns. Absoluut een topper. Omdat het nog relatief rustig was, stapte ik meteen nog een keer in de rij.
Dat dak zat er in 2006 nog niet op!
Na mijn tweede rit, ging ik verder het park in, richting Sky Scream, maar voordat ik daar zou komen, zou ik nog wat andere attracties mee pakken. De eerste as de Log Flume Wickie Splash. Geen verkeerde boomstam attractie hoor. Best een lange rit en een stuk achteruit is altijd grappig.
Prima aangekleed ook
Een plein verder kwam ik een Gerstlauer Sky Fly tegen. Dit blijven toch wel leuke attracties en kon ik daarom niet overslaan. Nadeel is wel dat de plaats in de attractie heel veel uitmaakt in het aantal rolls wat je kan maken. Jammer genoeg was ik de laatste van deze rit die nog door kon, dus alle goede plaatsen waren al bezet. Ik kon met moeite zo nu en dan een rol maken. Ach ja...
Vanuit de wachtrij: Sky Scream draait in ieder geval!
En vliegen maar!
Ik kwam nu eindelijk bij de achtbaan waar ik het meest benieuwd naar was, maar voordat ik daar kwam, moest ik onder een vrij aparte poort door, gemaakt van een van de kurketrekkers van de Superwirbel. Een beetje zoals Alton Towers die dat ook gedaan hebben met hun Corkscrew achtbaan.
15 jaar geleden vloog ik nog door deze corkscrew
Nu staat er deze baan!
Ik liep de rij van Sky Scream binnen. De wachtrij is een heus spookhuis met eens in de zoveel tijd jump scares uit allerlei hoeken. Zo bizar dat Plopsa, wat zich toch meer op kleinere kinderen richt, dit heeft neergezet. Hoe dan ook, de sfeer zat er goed in dus op naar het treintje. Met een wachtrij van ongeveer 15 minuten kon ik achterin plaats nemen. Ik had van @luc136 gehoord dat de baan ontzettend oncomfortabel is. Qua baan zou die best oké zijn, maar de scheenbeugels zouden toch wel pijn kunnen gaan doen bij hang- en airtime. Nu heb ik gelukkig een andere bouw dan Luc, dus hoopte dat de baan mij beter zou bevallen.
De baan is inderdaad niet comfortabel, maar in plaats van de scheenbeugels, kwam de baan bij mij op mijn dijbenen niet lekker uit. Gelukkig valt het allemaal bij mij wel mee, maar ik kan snappen dat mensen met een andere lichaamsbouw (zowel dunner als gezetter, langer of korter) dan ik, anders in de beugels zitten. Zonde, want de lay-out is prima voor een triple launch coaster.
Een kiekje van de andere kant
Na Sky Scream keek ik even op de kaart van het park en besloot om even door te lopen naar het einde. Holiday Park heeft eigenlijk alle attracties redelijk dicht bij elkaar staan, op drie na. Die staan bij de tribune van de grote waterski show van het park, aan de achterkant van het meer. De show wordt volgens mij momenteel niet opgevoerd en dan is dit toch wel een verdom hoekje hoor.
Twee molentjes en een schipschommel (trololo 😛 )
Na het gezien te hebben, liep ik weer terug en eindigde op een soort strandstuk. Dit deel was volgens mij in aanbouw toen ik er in 2006 was. Er staat onder andere een Zierer Jetski (met een te lange rij) en Star Flyer. De Star Flyer kon ik niet overslaan, de Jet Ski was mij te lang wachten.
Sfeervol stukje met enkel te weinig schaduw. De rij van de Jet Ski was langer dan de foto laat zien
Lighthouse Tower
Ik liep via dezelfde weg weer terug en sloeg bij Expedition GeForce de andere kant op, richting Burg Falkenstein, de enige dark ride van het park. Veel gehoord over deze attractie. Het transportsysteem is een Mack omnimover en de attractie zelf draait om een kasteel in de middeleeuwen.
Het exterieur van het kasteel
Het is een behoorlijk gedateerde attractie, waarbij je je vraagtekens kan zetten hoe lang Plopsa de attractie nog draaiende houdt. Met deze reden besloot ik de attractie goed te documenteren voor de Dark Ride Database. Ik deed (verdeeld over de dag) een aantal rondjes om wat goede foto's te maken en de attractie op film vast te leggen. Het is op zich wel een originele attractie, gezien de meeste omnimovers toch een spookachtig thema heeft. Burg Falkenstein richt zich op allerlei aspecten van het kasteelleven en dus niet op het bovennatuurlijke.
De eerste ridders die je verwelkomen
De onride die ik maakte voor de DRdb
Bij de uitgang van Burg Falkenstein keek ik naar een bekend restaurant, de zaal waar ik 15 jaar geleden had gezeten.
Links achter de draaimolen was ons leslokaal
Vlak onder Expedition GeForce!
Maar goed, ik moest eigenlijk nog een achtbaan doen om de bingo binnen te halen. Tegenover de ingang is sinds kort een nieuwe indoor gedeelte geopend. Hoewel een stuk kleiner dan Coevorden of Hasselt, staat hier een zelfde Zierer Force in, met een ander thema. Helaas met een lange wachttijd (zo'n 30 minuten), maar ik had tijd en wilde gewoon de credit hebben. Als enige achtbaan in het park reed deze baan opeens met tussen iedere inzittende een lege rij. Gek, want dit was bij Expedition GeForce en Sky Scream niet van toepassing. Dit zorgde dus mede voor zo'n lange rij. De baan zelf is, tsjah, een Zierer Force. Niet hoogstaand, maar ook niet geheel verkeerd of zo.
Bingo!
Rechts van de ingang is vervolgens nog een kindergedeelte. Ik liep hier een rondje doorheen om gewoon even te kijken hoe het eruit zag. Typisch Plopsa. Prima dus.
Na mijn bezoek aan het andere uiteinde van het park wilde ik nog één attractie doen: de vernieuwde Dino Splash. Geen park van Plopsa kan tegenwoordig zonder Dino Splash. Hier in Holiday Park is het een Intamin Rapid die voorheen bekend stond als Donnerfluss. Het vernieuwde thema is netjes, maar de rit zelf valt tegen. Een dag eerder deed ik Fjord Rafting in EP en die is echt een stuk leuker. Maar goed, met het warme weer wat ik vandaag had, wilde ik wel wat verkoeling.
Dino Splash ligt perfect onder Expedition GeForce
Ik had nu alles wat ik in het park wilde doen gedaan, maar had nog wat tijd over. Ik besloot daarom om Sky Scream nog een tweede rit te geven en om af te sluiten met Expedition GeForce. Ik had gehoopt dat ik EGF nog twee keer kon doen, maar door de trage operations stond hier een rij van ruim 50 minuten (samen met de Wickie en Dino Splash, de langste in het park) en dat werd dus één ronde. Tegen een uur of 4 wilde ik namelijk weer in de auto naar huis zitten. Het was nog een lange rit van ruim 5 uur en had geen zin om hier nachtwerk van te maken.
Holiday Park is mij eigenlijk wel goed bevallen op de eerder genoemde operations bij EGF na. Het is echter geen park waar je jaarlijks naartoe moet. Ik denk zelf dat ik pas weer in Holiday Park kom als er een nieuwe achtbaan of dark ride credit te behalen valt. Desondanks was het een prima dagje zo. Ik eindig nog even met wat foto's.
The Beast of Haßloch!
De trein van Sky Scream
Expedition GeForce vanuit de rij van Dino Splash
Airtime!
Holiday Park heeft overigens vlak naast de ingang een FreeFall staan. Ik ben niet echt fan en de rij was al te lang...
Nog een keer het plein bij de ingang met de giftshop. Tot ziens Holiday Park!