Ik denk dat Walibi in de inrichting gewoon enkele basale fouten heeft gemaakt, waarbij samen met het weer en hun park dit het resultaat was.
Van toen het park weer open ging schreef ik het al: virtueel wachten (fastlane) is niet goed voor de capaciteit van je park, je wilt mensen bufferen in een wachtrij (waar je ze kan sturen op afstand houden) ipv "los" over de paden, je kan zo een paar duizend man kwijt over je park door ze gewoon in wachtrijen te plaatsen.
Walibi had er beter aan gedaan overal te zorgen voor voldoende wachtrij verlenging en te zorgen dat ze daar mensen kwijt konden.
Walibi had naar ik begreep geen verplichte looproutes ingesteld, ik hoor dat dit bij een TVL bijvoorbeeld wel gedaan is, op die manier voorkom je al een hoop gedoe doordat de mensen een bepaalde kant op gerouteerd worden, ook kan je dan makkelijker aansturen en krijg je minder mensen door elkaar heen.
Dit in combinatie met goede crowd control (die ook nogal matig leek) had denk ik echt wel een verschil kunnen maken.
Daarnaast heeft Walibi als nadeel dat het geen slecht-weer-park is, er is nu eenmaal weinig beschutting wanneer je rot weer hebt.
Tenten had je sowieso op meer plekken kunnen neerzetten als overkapping op de normale plekken, of gewoon een aantal hele straten met een lange tent overkappen, zet ze ook nog over corona-wachtrijen (de plastic schotten zoals bij de Efteling) en dan had je zomaar alle ruimte gehad voor de bezoekers, had je goede verbindingen, en had je veel mensen in de wachtrij en was de chaos voorkomen geweest.
Ron Zijn uiteraard ook gewoon momentopnames, maar kijkend naar de foto's en filmpjes kan ik nu niet zeggen dat er niks aan de hand is.
Sowieso weten we al wel dat foto's en filmpjes heel erg vertekenen, situaties die op foto dramatisch lijken vallen in de praktijk nogal meer dan eens mee. Ik vind dat je dus vrij stevige conclusies trekt aan de hand van dat.