Vorige week de weekenddiscussie, deze week de WeekendTalk! Met dit weekend als onderwerp voor het kringgesprek: Wat is jouw favoriete pretparkingang?

En nu niet allemaal gelijk met het Huys van de Vijf Zintuigen aankomen, want dat is wel heel makkelijk. Er zijn nog legio gave ingangen. Wat voorbeelden:

Ik trap af!

Voor mij staan er twee ingangen op een gedeelde eerste plaats. Dat is de ingang van Disneyland Anaheim. Dat kleine stationnetje waar dan dat enorme park achter schuil gaat, je echt een andere wereld binnenkomt; dat is echt een overweldigend gevoel. Maar ook de ingang van Europa-Park vind ik bijzonder fijn. Niet dat die uitstraalt in iets moois of goeds, maar als ik daar onderdoor loop weet ik dat ik weer even “thuis” ben. En dat is een zalig gevoel! Favoriet dus! 🥳

Natuurlijk staat het huis van de vijf zintuigen bij mij wel op 1, maar ik wil toch een lans breken voor het Ingangsplein van MPG.
In dit geval heb ik het dan wel over het plein vlak na de inkom.
De energie die dat plein krijgt door de Startrenbaan die daar net achter staat, vind ik heel erg leuk.

Ik denk dat voor mij de ingang van de Efteling by far op de eerste plaats staat. Ik vind ingangen als Disney en Europa Park leuk, maar dat ik vooral omdat het een plein is voor het begint. De Efteling heeft een enorm unieke ingang. Hij is indrukwekkend, groots en toch subtiel. Het is jammer dat op het grondniveau het niet allemaal net iets beter geregeld is, maar dat neemt niet weg dat de ingang geweldig is. In het donker is hij trouwens wel echt op zijn mooist.

• Tim vindt dit leuk.

De bovengenoemde ingangen zijn hier ook favorieten, maar ik moet ook zeker wat liefde geven aan de ingang van Walibi Holland. Dat straalt echt op en top "pretparkvibes" uit voor mij. Daarnaast vind ik ook de ingang van Disneyland Parc in Parijs fantastisch.

Ik zal waarschijnlijk een van de weinig zijn, maar ik heb dus echt helemaal niets met de ingang van Efteling. Voor mij hebben de entrees van Animal Kingdom, Universal's Islands of Adventure en EPCOT veel meer.

• Ron heeft hierop gereageerd.

Eens met alles wat er over het Huis van de Vijf Zintuigen is geschreven. Maar de laatste paar jaar geniet ik ook erg van de ‘skyline‘ van het Marerijk die je ziet als je naar de ingang toe wandelt. Het imposante Raveleijn, de Droomvluchtkoepel, en de diverse torentjes die boven de bomen van het Sprookjesbos uit steken. Het geheel geeft een mooie glimp van wat het park te bieden heeft vind ik.

Daarnaast natuurlijk de legendarische Disney stationnetjes. En de stadsingang van Diergaarde Blijdorp die nog helemaal in originele stijl is:

Het ziet er nog precies zo uit, op de toren in de achtergrond na dan 🙂

Voor mij denk ik de Universal Studios poort in Orlando. En dan het liefst wanneer hij aangekleeds is halloween...

De sfeer die je dan direct hebt. Dit voelt voor mij ook altijd als het stukje inspiratie voor Walibi Holland met hun poort...

• Njit vindt dit leuk.

Tja, het is een combinatie van twee zaken die het voor mij een prachtige ingang maken: Hong Kong Disneyland.

de aankomst met de metro in wat mij betreft het mooiste metrostation ooit, dat is je entree op Disney-property. Prachtig! Daarna loop je over een enorm groene promenade langs de overweldigende fontein, om daar uiteindelijk een origineel idyllisch station te zien, waarop de gouden letters “Disneyland” prijken.

iconisch en westers, terwijl je aan de andere kant van de wereld bent.

edit: grrrrrr foto komt nog, forumsoftware gooit 'm ondersteboven gek genoeg.

edit 2:

Dennis Ik ben dat ding door de jaren heen wel gaan waarderen. Heb er weinig moeite mee tegenwoordig, zou zelfs durven te stellen dat ik het prettig vind dat de symmetrie nét doorbroken wordt 🙂

Maargoed heel die opbouw daar is natuurlijk fan-tas-tisch. Een paar ingangen achter elkaar die steeds voelen alsof er weer een nieuw gordijn opgetrokken wordt in het theater. 🙂

Eens met @20cent! 🙂
    De eerste die me zo te binnen schiet is inderdaad die van Disneyland Parijs.

Als we het over de Efteling hebben dan vind ik het Huis van de vijf zintuigen wel imposant maar niet heel mooi. Vooral van binnen waar je loopt vind ik het een hele matige vertoning. De oude ingang West van de Efteling vind ik daarin, misschien omdat ik hem me vaag kan herinneren en verder alleen van foto's ken, veel mooier 🙂

Hjalmar Meer dan kassahokjes en poortjes om je kaartje te scannen met een overkapping is dat toch niet? Vind ik eerlijk gezegd niet zo bijzonder. Bij het zoeken of ik iets gemist had zag ik trouwens wel de nieuwe tassencontrole van Animal Kingdom.

Als ik moet kiezen dan ga ik toch ook voor de ingang van Disneyland Park. Blijft toch wel iets hebben een hotel als ingang.

Ron Ik hou dus wel van de natuurlijke kleuren en simplicity van de entree, zonder al te veel bombarie en passend bij de rest van het park 🙂

• Ron heeft hierop gereageerd.

Ook voor mij staat het Huis van de Vijf Zintuigen op de eerste plaats. Een unieke dakvorm dat als een soort theater gordijn opent voor de bezoeker.

Op plaats twee vind ik het Disneyland Hotel in Disneyland Parijs een prachtige vondst. Een entree en hotel in één. Iets wat daarvoor nog nooit eerder is gedaan en later ook bij andere parken werd toegepast.

Ron Meer dan kassahokjes en poortjes om je kaartje te scannen met een overkapping is dat toch niet? Vind ik eerlijk gezegd niet zo bijzonder.

Het kan ook een bepaald gevoel zijn wat een ingang met zich meebrengt.

De mooiste ingang voor mij is toch wel die van Disneyland Parc in Parijs. De aanloop door Fantasia Garden met mooie plantjes, boompjes, fonteintjes, achtergrond muziek en het aanblik van het Disneyland hotel maakt dit de ultieme ingang van een park.

Hjalmar Dan zijn het inderdaad passende ingangen. Ik vind ze juist eigenlijk niet passen bij de grootsheid van de parken. Als ik trouwens anders naar de vraag kijk dan kan ik me er zelfs nog in vinden ook, want nadat je hier doorheen bent kom je toch ook wel in een goed park 😉

Lastig, dan kies ik voor: Belantis ...als ik moet afwijken, die van Universal vind ik ook erg mooi en Plohn.

Omgeving van Animal kingdom maakt de ingang wel prachtig en als ik echt een rare mag noemen, de aankomst bij Animal kingdom Lodge.

Leuk topic! Een ingang die ik toch verrassend best indrukwekkend vond is die van Tusenfryd. Je ziet Speed Monster al gaan voordat je door de controle loopt, maar als daardoor bent blijk je met een roltrap door de Norwegian Loop te gaan!

Kolmarden vond ik ook heel tof, alhoewel dat misschien niet helemaal telt.

Ik ga geen huis van de vijf zintuigen noemen, ook al is dat mijn favoriet 😉 PortAventura vind ik ook wel een prettige ingang hebben met dat knusse pleintje. Vooral wanneer je de hoek omloopt en het meer ziet is altijd weer een klein wauw momentje.