Ik zat net even te denken, en ineens kwam er een herinnering naar boven over een pad in de efteling dat er niet meer ligt. Er zijn meerdere paden door het groen verdwenen door de komst van een nieuwe attractie, of doordat het groen simpelweg verdwenen is. Maar de keuze om dit pad te verwijderen is mij eigenlijk nooit duidelijk geworden.
Het pad van grofweg de kleuterhof naar de halve maen. Die ligt er nog steeds, alleen loop je tegenwoordig vanuit de trap treintjes langs de gondoletta vijver door. In plaats van door het stukje bos. In mijn herinnering was dit vroeger een sfeervol stukje pad. Ik kan echter niet terug vinden waarom dit is verlegd/verdwenen. Ook als ik ter plekke kijk ligt er maar een klein stukje bos, een pad daar doorheen zou nu juist voor een enorme kaalslag zorgen.
Is dit gebeurt met de plaatsing van de trap treintjes daar? Of pas later?
Daarnaast lijkt het me leuk om wat oude herinneringen van die mooie rustige paadjes op te halen, en misschien wat te speculeren over de (on)nodige aanpassingen die zijn gedaan, of hoe het anders had gekunnen. We kennen natuurlijk allemaal het pad achter de pegasus langs, die tegenwoordig voor joris en de draak door loopt, welke ik persoonlijk een stuk minder sfeervol vindt. Komt voornamelijk door de rare inrichting & vervelende bestrating.
De zonneweide/brink is natuurlijk ook veel veranderd in de jaren, maar met de komst van symbolica vindt ik het wel een stuk sfeervoller geworden. Het lijkt nu veel minder een grote open plek, maar het geeft juist de illusie dat je op een spontane open plek in het bos uit komt, een van de weinige geslaagde metamorfoses wat de paden betreft. ('t is beter dan de brink) en het plein doet eindelijk wat het moet doen.
Wat zijn jullie gedachtes hierover? Is er een stukje dat jij je nog kan herinneren dat inmiddels volledig anders is? Is dat zonde of juist niet? of heb je juist een stukje pad in gedachte wat wellicht in de toekomst een totaal andere uitstraling kan krijgen terwijl we dat pareltje nu maar zo gewoontjes vinden?