Parque España ligt ruim 10.000 kilometer van Spanje. Window on China Theme Park ligt niet in de Volksrepubliek China. En als je een pretpark met de naam Dutch Wonderland zoekt, dan moet je sowieso niet naar Nederland. Leuke strikvragen voor een quiz, maar gelukkig zijn zulke verwarrende pretparknamen eerder uitzonderlijk. Er zijn namelijk een heleboel themaparken die wel een correcte geografische verwijzing in hun naam hebben. En zulke logica kan ik wel appreciëren. Alton Towers ligt in het dorpje Alton, Gardaland grenst aan het Gardameer en het Spaanse amusementspark Tibidabo ligt op de gelijknamige berg. Ook Fransmannen lijken deze werkwijze fijn te vinden. Vanochtend bezochten we in het dorp Saint-Paul bijvoorbeeld een pretpark met de naam Parc Saint Paul. En wanneer we later vanmiddag het piepkleine plaatsje Le Bocasse bereiken, zien we daar… <tromgeroffel> … Parc du Bocasse.
Parc du Bocasse is een last-minute toevoeging aan ons weekendje Frankrijk. Aangezien Parc Saint Paul geen dagvullende bestemming bleek (dat is zelfs een understatement), gingen Sammy en ik namelijk op zoek naar een extra activiteit voor de namiddag. Via de achtbaanmap van coast2coaster.eu ontdekten we dat Parc du Bocasse op ongeveer een uurtje rijden lag en dat er vier verse credits op ons wachtten. We sprongen vervolgens in de wagen en tuften rustig naar Le Bocasse. Je vindt dit dorp in de regio Normandië, zowat twintig kilometer ten noorden van de stad Rouen. Meer dan 700 inwoners heeft Le Bocasse niet, maar er zijn vandaag wel beduidend meer bezoekers in het lokale pretpark. De parking van Parc du Bocasse is immers goedgevuld. Benieuwd of we onze bingo kunnen binnenhalen.
Het is ongeveer half twee wanneer we ons ticketje voor Parc du Bocasse kopen. Dat kost 21 euro per persoon, wat anno 2020 een zeer redelijk tarief is. Niet enkel de toegangsprijs, maar ook de eerste indruk van het park is een meevaller. Zowel de toegangspoort als het daaraan verbonden plein zien er fris en modern uit. Dat is niet toevallig zo: tijdens het vorige decennium geraakte de ruimte in het toenmalige park stilaan op. Men loste dit op door extra terrein aan de overkant van de toegangsweg aan te kopen. Alle zaken die daar staan – inclusief de hoofdingang van het park – zijn dus vanaf 2015 gebouwd.
Aan de ingang van Parc du Bocasse ligt de zogenaamde Jurassic Zone. Da’s geen originele naam en ook de invulling van dit themagebied biedt nauwelijks verrassingen. Toch ontdekken we hier al vlug een log flume die positief opvalt dankzij z’n leuke decoratie en een verticale lift. Natuurlijk mag je van deze dino-boomstammekes geen ervaring verwachten à la Jurassic Park River Adventure in de Universal-parken, maar voor een regionaal familieparkje is het een uitstekende ride. Onze eerste achtbaan heeft helaas minder thema. Jurassic Twister is een standaard Spinning Wild Mouse van Zamperla zonder overbodige franjes. We moeten allebei toegeven dat de rit minder bruut is dan we verwachtten, maar of dit een topattractie genoemd mag worden? Neen, dat gaat me te ver.
Wanneer we door middel van een voetgangersbrug de straat oversteken, belanden we in het oude gedeelte van Parc du Bocasse. Gelukkig is ‘oud’ geen synoniem van ‘versleten’. Hoewel het park al sinds de jaren ’60 bestaat, ogen de meeste zones aantrekkelijk en goed onderhouden. Themagebied Cartoon Land is met z’n felle kleuren en de tientallen vrolijke figuurtjes bijvoorbeeld een paradijs voor de allerkleinsten… en een verplichte stop voor creditjagers. Een ritje op de roze family coaster Gonzalès bevordert niet alleen je schaamtegevoel, maar het levert ook een welgekomen pluspunt voor onze achtbaanteller. Voor de overige statistieken moet je het niet doen: de baan is amper 135 meter lang en hij bereikt een maximale hoogte van zes meter.
We behoren niet tot het doelpubliek van Gonzalès en ook bij Pirates’ Coaster voelen we ons ietwat ongemakkelijk. Deze kinderachtbaan van het Italiaanse Preston & Barbieri is immers nog korter en nog lager. Een sensationele belevenis levert Pirates’ Coaster bijgevolg niet, maar ook hier mag de decoratie positief benadrukt worden. Dat geldt bovendien voor de hele piratenzone: Parc du Bocasse schenkt veel aandacht aan hoogwaardige decoratie en natuur. Het resultaat is een pretpark dat visueel erg aangenaam voor de dag komt, zelfs wanneer de attracties eigenlijk niet helemaal op onze maat gebouwd zijn.
In het vroegere Meli-Park had je de Aqua Laser Show en in de Efteling kon je tot 2010 kijken naar het Waterorgel. Nostalgici denken wellicht met smacht terug aan deze voorstellingen waarin fonteinen, licht en muziek gecombineerd werden. Toch moeten we er eerlijk in zijn: eigentijds waren deze shows niet en hun sluiting was begrijpelijk. Indien je toch een onweerstaanbare drang hebt om terug in het verleden gekatapulteerd te worden, wil ik je graag doorverwijzen naar Parc du Bocasse. Hier speelt men namelijk nog steeds Symphonie Aquatique. Deze tien minuten durende voorstelling heeft een nauwelijks volgbare verhaallijn en een bizar decor, maar gek genoeg geraakt de zaal in no-time gevuld. Zijn dat allemaal nostalgici uit De Panne en Kaatsheuvel? Of zijn Franse gezinnetjes gewoon snel onder de indruk? Ik laat het in ’t midden.
Wees gerust… Parc du Bocasse is niet uitsluitend op families met jonge kinderen gefocust. Het thrill-segment is weliswaar beperkt, doch aanwezig. Bij de meer sensationele attracties horen Flash Tower, een veertig meter hoge vrijevaltoren…
… Electro Spin, een grote Disk’O in een Flower Power-kleedje…
… en Colorad’eau, een rafting-attractie van Reverchon. De naam van deze ride maakt gebruik van een fijne woordspeling, maar helaas was de inspiratie voor het thema minder diepgaand. Colorad’eau werd nauwelijks gethematiseerd en je ziet dat dit een doodgewone kermisattractie is. Populair is het ding wel – er staat vanmiddag een behoorlijke rij – maar een schoonheid is dit niet. Boomstammenbaan Splash-O-Saure ziet er alleszins tien keer beter uit.
Ik vroeg om thema? Ik krijg thema. Met hartelijke dank aan Parc du Bocasse, dat recent veel geld investeerde in een reeds bestaande Soquet-achtbaan. Het ding heette vroeger Train de la Mine en de decoratie was minstens even inspiratieloos als de naamgeving. Sinds 2019 gaat deze rollercoaster echter door het leven als Fort d’Odin en werd er een stevige portie Viking-thema toegevoegd. Het resultaat is, naar de normen van Parc du Bocasse, verbluffend sterk. Fort d’Odin raast door enkele gethematiseerde tunnels en de vijftien meter hoge lifthill werd grotendeels in een imposante rotsformatie geïntegreerd. Als je daarbij bedenkt dat Fort d’Odin soepeler is dan de gemiddelde Soquet, besef je dat hier een eersteklas familieachtbaan staat. Heel veel respect voor Parc du Bocasse, want dit is een attractie om van te smullen.
Om twaalf uur vanmiddag was Parc du Bocasse nog een nobele onbekende voor mij. Ik had vaag wel eens over het park gehoord, maar ik dacht niet dat ik er ooit zou komen. Onze last-minute beslissing om hierheen te rijden, betreur ik echter geen moment. Wanneer we rond vijf uur het park verlaten, heb ik immers een verrassend nieuw themapark op m’n teller. Parc du Bocasse is méér dan een plek om snel vier credits te scoren; dit is een voortreffelijk familiepark. Men heeft een ruim attractieaanbod, thema’s zijn knap uitgewerkt, het personeel is vriendelijk en de natuur oogt keurig onderhouden. Noord-Frankrijk heeft meerdere familieparken van bescheiden formaat en om een of andere reden spraken dergelijke plekken me nooit aan. Parc du Bocasse bewees echter dat dit een onterecht vooroordeel is. Ben je ooit in Normandië? Overweeg dan zeker om hier enkele uurtjes door te brengen.
Noch Parc Saint Paul, noch Parc du Bocasse was onze hoofdreden voor dit weekendje weg. We hebben deze beide amusementsparken met veel plezier (her)ontdekt, maar we kwamen vooral naar Frankrijk voor Parc Astérix. Dat beroemde themapark nabij Parijs opende recent namelijk Les Quais de Lutèce, een hotel dat er op foto’s waanzinnig mooi uit ziet. We checken vanavond dus in bij dit gloednieuwe hotel, om te beoordelen of het in realiteit even briljant oogt. Het feit dat we ons verblijf mogen vervolledigen met ritjes op OzIris, Tonnerre De Zeus en Pégase Express… dat beschouwen we niet als een straf.
Wordt vervolgd