(Alle foto’s in dit verslag zijn gemaakt door @luc136)
Voor mij is een van de leukste dingen van naar een pretpark gaan de anticipatie. De hele week je verheugen op die ene dag om de spanning op te bouwen. Nu is dat natuurlijk minder wanneer je naar wat kleinere parken gaat, maar goed, ik ging voor het eerst naar de oudste nog werkende stalen achtbaan ter wereld, dus enthousiasme was er zeker. Tot ik naar de weersvoorspellingen keek. De hele week werd er namelijk alleen maar regen en onweer voorspelt voor zaterdag. Vanwege de reserveringen konden we echter niet meer anders dan toch gaan, dus we gingen.
De dag begint goed met een mooie toeristische route (ik weet niet wat Google dacht, maar logisch voelde de route niet) naar Avonturenpark Hellendoorn. We komen uiteindelijk om kwart voor 10 aan. Om 10 uur gaan de poorten open en lopen we naar binnen. Vanwege de pandemie moeten we met twee dingen extra rekening houden. Het park is grofweg opgedeeld in twee lussen. Deze lussen zijn allebei eenrichtingsverkeer. Daarbij is de tweede lus pas om 11 uur geopend voor bezoekers. Logischerwijs beginnen we dus in de eerste lus en aangezien we er al een reis op hebben zitten ook met een sanitaire stop. Bij Hellendoorn tellen sensoren hoeveel mensen er in een toiletblok aanwezig zijn, zodat het er niet te druk kan worden. Innovatief, effectief en duidelijk.
De looproute voert ons langs de simpele attracties als de monorail en oldtimers, maar die laten we voor nu nog even voor wat het is. De eerste echt attractie die we doen is de boomstamattractie. De rit is prima, een veel natter dan we hadden verwacht. Ook de mensen die ons daarna uit zien stappen zijn verrast, en die moeten hun ritje nog maken…
We lopen verder en komen uit bij Fort Knalkruit. Deze botswagens zijn alleen te gebruiken door kinderen, maar aangezien deze vorig jaar pas geopend zijn, kijken we wel even van dichtbij naar de aankleding. De buitenkant van het fort ziet er erg netjes uit, de binnenkant is wat simpeler. Aangezien wij er niet in mogen lopen we door en komen we uit bij Drakennest. Ook hier zitten wat een paar leuk uitgewerkte theming elementen omheen en krijgen we een prima ritje.
In de verte lonkt een grote gele achtbaantrack. Tijd voor de eerste échte achtbaan van de dag. De Tornado van Vekoma geeft niet echt een lekkere rit weg. De beugels zijn niet erg comfortabel waardoor het rammelen erger voelt dan dat het is. Maar goed, het is op zich een prima baan. Daarmee sluiten we de eerste ronde door deze lus af, maar het is nog geen elf uur dus het tweede (en interessantere deel) van het park kunnen we nog niet in. We lopen nog een rondje en doen maken daarom maar een ritje in de oldtimers en nog een keer de Tornado, waarna we door kunnen lopen het tweede deel in.
In het tweede deel ligt een van de hoofddoelen van vandaag op ons te wachten, de bingo in Hellendoorn had ik immers al. Jungle Expedition is een bootrit die afgelopen winter opnieuw is gethematiseerd. Ze hebben dit erg leuk aangepakt. Onderweg zijn geheime tekens te vinden die je kunt ontcijferen met een kaartje wat voor in je boot zit. Om alle boodschappen te ontcijferen had ik meer ritten nodig gehad, het was best lastig. Verder zag alles er erg mooi uit.
We lopen door en doen nog even de Donderstenen en Rioolrat aan, voor we even de tijd nemen voor de lunch Aangezien ik zelf geen hele grote fan ben van frietjes, probeer ik in parken altijd dingen te vinden die geen friet zijn. Hoewel er in Hellendoorn niet heel veel keus is, verkopen ze er op het plein bij de Discovery Club burrito’s. Deze zijn prima van smaak en stevig gevuld, missie geslaagd! Na de lunch duiken we direct Discovery Club in. Aangezien het heel lang geleden was dat ik in Hellendoorn was, zijn mijn herinneringen aan deze attractie niet echt meer aanwezig. En wauw, voor een relatief klein park is dit echt een hele goede ride. Het ritsysteem met de draaiende karretjes is leuk en er is heel veel te zien, wat er allemaal goed uit ziet. We doen deze ride dan ook nog een stuk of 3 keer later op de dag (en niet alleen omdat het een beetje begon te regenen).
We lopen nog een beetje door het park en doen nog een paar rerides om de tijd te vullen. Er staat namelijk nog een park op het programma, De Waarbeek. Fijne aan dit park is dat er na 3 uur een kortingstarief geldt, en omdat we eigenlijk alleen voor de achtbaan en het eten komen, vinden we dat wel mooi. Echter, met de weersvoorspellingen in ons achterhoofd en buienradar in de hand, besluiten dat we ook niet veel later moeten zijn, voordat de achtbaan daar moet sluiten vanwege de regen. Dit plan lukt aardig, iets over drie uur rijden we de parkeerplaats op en rennen vervolgens direct door naar de voor mij enige nieuwe credit van vandaag, en niet zo maar een!
Tsja, het is natuurlijk niet veel, maar voor oud deze baan is, vind ik hem erg soepel. Ik vond het een bijzondere ervaring en heb zeker wel genoten van de rit. We bekijken ook de rest van het park en doen onder andere de Swingmill (ontzettend leuk ding stiekem) en de Zweefmolen aan. We doen ook nog de oldtimers om vast te stellen dat dat toch echt geen semi-darkride is, waarna we ons richten op het all-in concept. De keuze is niet reuze: frietjes, kroket, frikadel en kaassoufflé, maar is prima voor deze prijs. Het begint tijdens het eten wat te druppelen, dus als het op is haasten we ons snel terug naar de Rodelbaan voor nog een ritje. In de rij begint het alleen maar harder te regenen, dus de baan moet helaas even stil blijven staan. Gelukkig klaart het nog even een klein beetje op en kunnen we toch nog een ritje maken.
Na dit ritje is ons geluk met het weer toch echt op. Het begint als een malle te hozen en dus maken we een eind aan deze gezellige dag. Ik moet zeggen dat ik Hellendoorn er goed bij vond liggen. De twee (Semi) darkrides die ze hebben zijn echt van goede kwaliteit en ik heb me daar prima vermaakt. De Waarbeek was prima voor wat het is, al kunnen sommige zaken echt wel een verfbeurt gebruiken. Al met al was het een leuke dag. Gelukkig viel de regen overdag ontzettend mee en hebben we gewoon lekker kunnen genieten.