Chimeara Jules Leclerc reed in het begin van de race 13 seconden langzamer dan zijn poletijd om zijn banden te sparen en om te zorgen dat zijn tegenstanders na een pitstop in het verkeer zouden komen. Vettel reed in zijn inlap en in zijn outlap beide een seconde sneller dan Leclerc. Als Leclerc zelf had gepareerd met goede rondetijden was hij makkelijk voor Vettel gekomen. Hij had namelijk 3 seconden voorsprong.
Dit is toch ook een fout van Ferrari? Leclerc besluit vast niet zelf tot dat slakkengangetje en teams weten precies wat hun delta is om elkaar in te halen of voor undercuts te gaan. Ik vind 't frappant dat Ferrari niet aan Charles liet weten "hey, Seb komt binnen, geef even gas", want die snelheid zat zeker in zijn wagen zagen we later in de race.
Toch liet Hongarije ook zien dat track position de teams stuurt in hun strategie, maar dat 't niet heilig is. Toen Hamilton op veel snellere en nieuwere banden achter Max zat in de laatste rondjes, was ie er ook zo voorbij. Het is op gelijkwaardige banden (of: niet zo'n groot verschil) wel echt vervelend dat de topteams niet om elkaar heen komen op de baan. Daar is de lucht achter de wagens te vuil voor. Waar ze in Indycar juist in de slipstream het ultieme voordeel halen is in F1 dat concept echt helemaal kapotgemaakt. Ik hoop dat de 2021 modellen (die verdacht veel op recent Indycars lijken) daar verandering in kunnen brengen.
Dit weekend wordt voor Max en Albon wel weer een toffe uitdaging, want alle Honda's krijgen een gridstraf zodat Honda de Spec 4-motor kan inzetten in Suzuka over paar weken. Slim, want dat is je thuisrace en daar moet ie extra hard lopen, maar in Rusland wel uitdagend. Nu zijn er paar mooie inhaalpunten in Sochi als je beetje lef hebt, dus ik heb hoge verwachtingen van het weekend qua spektakel. Max moet alleen rustig blijven in de eerste bochten.