Tonnie Trieste dag voor de F1 wereld vandaag trouwens met Niki Lauda die overleden is.
Vorig jaar nog positieve berichten, longtransplantatie, maar hij ging herstellen, helaas is dat niet gelukt.
Ik las gisteren een waanzinnig verhaal over hem. Hij heeft jarenlang een vliegtuigmaatschappij gehad, Lauda Air, en op een goed moment gebeurde er begin jaren '90 een vreselijk ongeval waarbij honderden mensen omkwamen met een van zijn toestellen. Samengevat: door een elektronicafout was een van de motoren op volle snelheid in de achteruit gesprongen, waardoor de vluchtcapaciteit van 't toestel wegviel onder de vleugel en al tollend de geluidsbarrière had doorbroken en was gecrasht. De piloot was een van zijn beste mensen en Niki was woedend toen Boeing (die 't toestel bouwde) de schuld van zich afschoof door te stellen dat een meer ervaren piloot de situatie had kunnen oplossen zonder te crashen. Lauda, zelf ook piloot, vloog het scenario keer op keer in de simulator en bleef ook maar crashen. Dus hij ging naar Boeing en zei "joh, ik ben ervaren piloot, mij lukt het in de simulator niet, maar als jullie zeggen dat 't kan, geef me je beste testpiloot, hij en ik gaan de lucht in in een echt toestel en dan wil ik het wel eens zien." Een paar weken later gaf Boeing toe dat 't inderdaad toch een fout in hun toestel was en ze namen volledige aansprakelijkheid op zich, want ze wisten dat Lauda hun bluf had doorzien en dat 't helemaal niet kon. Daar had Niki zijn eigen leven voor willen wagen. Wat een held. Ik ga 'm missen.